سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آی تی آموزی/ چگونه با Stencyl برای اندروید بازی بسازیم؟


آی تی آموزی/ چگونه با Stencyl برای اندروید بازی بسازیم؟زومیت/ روش‌های بسیاری برای ایجاد بازی برای دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد. اما اکثر آن‌ها یا مانند یونیتی نیاز به آموزش‌های تخصصی و کامل دارند یا مثل GameMakerStudio، برای یادگیری آن‌ها باید هزینه‌ی زیادی بپردازید. در این مقاله قصد داریم تا آموزشی ساده و رایگان در رابطه با نحوه‌ی ایجاد بازی‌های اندرویدی ارائه کنیم و شما را با نرم‌افزار Stencyl و نحوه‌ی استفاده از آن آشنا کنیم. 

Stencyl تمام امکانات GameMakerStudio را به صورت رایگان و با قابلیت استفاده‌ی آسان، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ساختن بازی برای اندروید خیلی سخت و پرهزینه نیست، پس بیایید شروع کنیم.

رابط کاربری:

اولین قدم دانلود نرم‌افزار Stencyl است. در مرحله بعد باید Crash Course Kit را دانلود کنید. این مجموعه هر آن‌چه برای شروع و ساختن بازی نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد. رابط کاربری این نرم‌افزار به سه قسمت تقسیم شده‌ است که با سه رنگ متفاوت در تصویر بالا مشخص شده است. از پنل آبی رنگ و بالای صفحه شروع می‌کنیم. در این قسمت برخی از شورت‌کات‌های ضروری قرار دارد که شامل، ایجاد یک برنامه‌ی جدید، ذخیره کردن بازی، تغییر پلتفرم و تست و اجرای بازی است. قسمت سبز رنگ، بخشی است که تمامی گزینه‌هایی که با آن‌ها روی یک پروژه‌ی خاص کار می‌کنید، نمایش داده خواهند شد. در تصویر بالا، این بخش برای نمایش همه‌ی شخصیت‌های بازی مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت به توضیح قسمت قرمز رنگ می‌رسیم. این قسمت از قسمت‌های دیگر پیچیده‌تر است. در این قسمت تمامی پروژه‌ها به همراه گزینه‌های مربوط به آن‌ها و همچنین بخش‌های منطقی پروژه، مثل کد‌ها، نگهداری می‌شود. در قسمت زیر توضیح مختصری از هر قسمت ارائه شده است.

Actor Types (‌انواع کارکتر‌های بازی):
هر چیزی که می‌‌تواند حرکت کند یا با آن تعامل داشته باشد یک کارکتر یا Actor نامیده می‌شود. این قسمت شامل طراحی ظاهری، نام و همه‌ی انیمیشن‌های انتخاب شده برای هر کارکتر است. به علاوه گزینه‌هایی برای نحوه‌ی برخورد با هر یک از اجسام اصلی و همچنین کنترل فیزیکی کارکترها وجود دارد.

Backgrounds (پس زمینه):
همان‌گونه که از نام آن مشخص است، در این قسمت تصاویر مربوط به پس زمینه قرار گرفته است.

Fonts (نوع قلم):
Fonts ویژگی بسیار خوبی است. این گزینه برای شما امکان ایجاد فوت‌های خاص را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید نوع، سایز و رنگ فونت ایجاد شده را نیز مشخص کنید. با این روش می‌توانید، فونت‌هایی را که قبلا ایجاد شده‌اند بدون این‌که مجبور باشید بار‌ها و بار‌ها پیکربندی کنید، مورد استفاده قرار دهید.

Scenes (‌صحنه‌ها‌):
در قسمت Scenes می‌توانید مراحل یا صحنه‌های مختلف بازی را ایجاد کنید. مثلا سنگ فرش، دشمنان، بازیکنان و هر چیز دیگری را که در بازی وجود دارد، ایجاد کنید. شما باید برای هر صحنه نامی انتخاب و سایز آن را نیز مشخص کنید.

نکته: نیازی نیست سایز هر صحنه به همان ابعاد تعریف شده برای بازی باشد. با یک دوربین ثابت، صحنه به وسیله‌ی scrolling، می‌تواند به راحتی بزرگ‌تر شود.

Sounds (‌صداها‌):
در قسمت Sounds می‌توانید صداها را وارد کنید. فرمت‌های قابل پشتیبانی، MP3 (‌برای فلش‌) و OGG (برای سایر ورودی‌ها) هستند. روشی نیز برای ایجاد صدا و همچنین ویرایش صدا در یک ویرایشگر خارجی مثل Adobe Audition وجود دارد که می‌توانید به اختیار خود آن را انتخاب کنید.

Tilesets (سنگ فرش‌ها):
در قسمت Tilesets مجموعه‌ای از سنگ فرش‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید در صحنه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید برای هر سنگ فرش، یادداشت بنویسید. به علاوه می‌توانید نحوه‌ی برخورد با آن‌ها را نیز پیکربندی کنید.

Actor Behaviors (رفتار شخصیت‌ها):
اگر روی گزینه Actor Behaviors در stencyl کلیک کنید، خواهید دید که یک دسته از گزینه‌ها‌ی قابل تنظیم، وجود دارد که شامل همه‌ی موارد لازم برای اجرای بازی ساخته شده است. اغلب آن‌ها واضح هستند و با استفاده از برخی از آیتم‌های موجود در آن، شما به سرعت به کاربرد آن‌ها پی‌خواهید برد.

Scene Behaviors (ویژه‌گی‌های صحنه‌):
در قسمت Scene Behaviors می‌توانید روش‌های ازدیاد دشمنان، سکه‌ها یا امثال آن را مشخص کرده و همانند شخصیت‌های بازی، پیکربندی کنید.

Code (‌کد نویسی‌):
قسمت Code شامل اسکریپت‌هایی است که احتمالا نیاز خواهید داشت. با این اسکریپت‌ها تقریبا قادر خواهید بود هر تغییری که می‌خواهید در بازی اعمال کنید که برای شما بسیار مفید خواهد بود. اما در این مقاله‌ی آموزشی ما از اسکریپت‌ها استفاده نمی‌کنیم.

Drag and drop (کشیدن و رها کردن):

در stencyl می‌توانید با استفاده از تکنیک‌ کشیدن و رها کردن، در بازی منطق ایجاد کنید. مثلا شما با کلیک روی رفتار هر کارکتر، بلوک if و شبه کدها‌ی مرتبط با آن‌ را، خواهید دید که به آن رفتار موجودیت می‌بخشند. شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما جای نگرانی نیست. همه‌ی آن‌ها از ادراک شما سرچشمه می‌گیرند. همه چیز رنگی است که این خود موجب تطابق هر خط با بخش مربوط به آن در نوار ابزار سمت راست، می‌شود. درباره‌ی این نوار ابزار می‌توان گفت که شامل ۱۳ آیتم مختلف است و شما با کلیک روی هر کدام از آن‌ها در زیرمنو‌ها و بلوک‌ها، قادرید آن‌ها را جایگزین کنید. برای دریافت راهنمایی کامل و توضیحات بیشتر به سایت stencyl مراجعه کنید. Stencyl دارای قابلیتی است که می‌تواند مستقیما از طریق کد مورد استفاده قرار گیرد، البته اگر شما در کد نویسی مهارت داشته باشی،. وگرنه برای این‌که بهتر بدانید که نحوه‌ی کار به چه صورت است، می‌توانید به کدها دسترسی داشته باشید و آن‌ها را ببینید. ( اما در آن‌ها تغییری ایجاد نکنید). زبان برنامه نویسی مورد استفاده در این نرم‌افزار، زبان شئ‌گرای بیسیک است. این زبان بسیار شبیه جاواست و امکانات نامحدودی را برای شما فراهم می‌کند.

نحوه‌ی ایجاد یک بازی ساده:

Stencyl را اجرا کنید و روی گزینه “Click here to create a new game” کلیک کرده و “Crash Course Kit” را انتخاب کنید و ”next” را بزنید. اگر گزینه‌ی “Crash Course Kit” موجود نیست، مسیر File -->Import Game -->import the kit را دنبال کنید. نام و سایز صحنه بازی را وارد کنید. من سایز ۷۲۰*۱۲۸۰ را در جهت landscape انتخاب کردم. زمانی که بازی ایجاد می‌شود، ابتدا در قسمت داشبورد قرار می‌گیرد. جایی که تمامی اتفاقات در آن‌جا اتفاق می‌افتد. به زودی به توضیح این قسمت نیز، خواهیم پرداخت. بیاید به مرحله بعدی برویم.

اکنون نیازدارید تا یک گروه ایجاد کنید. که به شما اجازه خواهد داد تا کار‌های مورد نظر خود را انجام دهید. کاری که در ابتدا باید انجام دهید، باز کردن پنجره‌ی تنظیمات است. این پنجره را می‌توانید در قسمت آبی رنگ مشخص شد در تصویر ابتدایی مقاله پیدا کنید. در سمت چپ پنجره‌ی باز شده، روی “Groups” کلیک کنید. برای ایجاد یک گروه جدید، “Create New” را بزنید و نام آن را “Enemies” بگذارید. مطمئن شوید که این نام با “Players” و “Tiles” مطابقت داشته باشد (‌اگر آن‌ها انتخاب شده باشند، سبز رنگ خواهند شد ) سپس کلید OK را بزنید.

اکنون زمان آن رسیده تا برای کارکتر‌ها، رفتار‌هایی را تعیین کنیم. این کار به بازی روح می‌بخشد. کاری که باید انجام دهید این است که به صفحه‌ی مربوط به یک کارکتر خاص مثلا “Noni” و “Clown” بروید و “Behaviors” را که در قمست میانی و بالای صفحه قرار دارد، انتخاب کنید. در وسط صفحه کلیک کرده و برای “Noni” انیمیشن مربوط به راه رفتن را اضافه کنید. پس از اضافه کردن یک صفحه نمایش، درخواست‌هایی مبنی بر اضافه کردن انیمیشن به آن نیز، ارائه خواهد شد که عباراتی توضیحی هستند و با کلیک روی آن‌ها می‌توانید انیمیشن مربوطه را اضافه کنید. این مرحله را تکرار کنید. ( روی “Add Behavior” در سمت چپ و پایین صفحه کلیک کنید) اما این بار انیمیشن مربوط به پریدن (jumping ) را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که کلیدی با نام “action1” برای پریدن بازیکنان اضافه کرده باشید. به علاوه می‌توانید از لیست کشویی موجود برای آن، صدای مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید. هنوز کارمان در این قسمت تمام نشده و رفتار‌های دیگری را نیز باید به بازی اضافه کنیم مثلا مردن براثر سقوط در گودال و شروع مجدد بازی یا از بین بردن دشمنان. به “enemies” یک گروه، و به “action1” نیز یک کلید برای پرش اضافه می‌کنیم. آخرین قسمت از کار نیز بخش مربوط به مردن براثر سقوط در گودال و شروع مجدد بازی است که برای این قسمت هیچ چیز برای پیکربندی وجود ندارد.

حالا به سراغ “Clown” می‌رویم. برای پیدا کردن “Clown” روی داشبورد کلیک کرده و مطمئن شوید که “Actor Types” انتخاب شده باشد.

پیکربندی “Clown” بسیار ساده است و تنها در دو مرحله انجام می‌شود. در تب “Clown” ؛ “properties” را انتخاب کنید و گروه آن را به “Enemies” تغییر دهید. سپس به تب “Behaviors” بروید و رفتار “stompable” را اضافه کرده و انیمیشن و صدای مرتبط با “Stomped” را انتخاب کنید. اکنون کار ما برای پیکربندی بازیکنان و دشمنان به اتمام رسیده است.

آخرین کارکترهایی که نیاز داریم به بازی اضافه کنیم، کلید‌هایی هستند که بازیکنان را قادر می سازند که با لمس آن‌ها سایر کارکترها را کنترل کنند. آن‌ها می‌توانند به هر نحوی طراحی شوند اما من تصمیم


ویدیو مرتبط :
بازی کالاف تی ویتی برای اندروید