دادگاه امروز بابک زنجانی از حضور نمایندگان سه بانک تا توزیع کارت اعتباری یورویی


به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا سیزدهمین جلسه رسیدگی به پرنده اتهامات بابک زنجانی و دو متهم دیگر نفتی امروز یکشنبه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی و با حضور نمایندگان بانک های مسکن، ملت و تجارت، سازمان تامین اجتماعی، شرکت صدرا، وکلای شرکت نفتی اچ کی، شرکت نفت، م ش و ح ف ه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی و بابک زنجانی، کارشناسان وزارت اطلاعات و بانک مرکزی و همچین نماینده دادستان به صورت علنی برگزار شد.
ساعت 8.50 دقیقه بود که متهم و بعد از آن قاضی صلواتی وارد جلسه دادگاه شدند.
رییس دادگاه بعد از تلاوت قرآن توسط قاری و بیان چند ماده از قانون آیین دادرسی کیفری از متهم ردیف اول خواست تا برای ارائه ادامه دفاعیات در جایگاه قرار بگیرد.
قاضی صلواتی پس از قرار گرفتن بابک زنجانی در جایگاه از او خواست تا در مورد حواله های آی بن 2 آی بن توضیح دهد که متهم قبل از بیان توضیحات در این باره از قاضی اجازه گرفت تا نکات باقی مانده در جلسه روز گذشته توضیح دهد و گفت: روز گذشته در خصوص ملک ایران زمین گفته اید چرا این ملک را با 703 میلیون تومان در دفترخانه ثبت کرده ام که می گویم ملک ایران زمین پس از معرفی به وزارت نفت مورد کارشناسی قرار گرفت که 703 میلیون تومان برآورد شد و قرار شد در دفترخانه آن را به نام شرکت نفت ثبت کنند که این به کارشناسی مجدد رفته و من خواستم تا پس از برگشت نظر کارشناسی دوم صبر شود که آقای وزارت اطلاعات گفتند انتقال انجام شود و بعد جواب کارشناسی بیاید.
وی افزود: شما پرسیدید چرا می خواستم هشت هزار میلیارد تومان آن را بفروشم در حالی که من این ملک را هشت هزار میلیارد تومان خریدم و نمی خواستم با این قیمت بفروشم.
متهم اصلی پرونده نفتی در خصوص اس سی تی بنکرز دوبی اظهار کرد: گفتید این شرکت در دوبی وجود خارجی ندارد و من صداقت ندارم؛ در حالی که اگر این شرکت وجود خارجی نداشت در لیست تحریم ها قرار نمی گرفت.
وی ادامه داد: و اگر این شرکت وجود خارجی نداشت امکان ثبت و خط سوئیفت در این مجموعه در دوبی قابل انجام نبود.
بابک زنجانی سپس در پاسخ به سوال قاضی دادگاه مبنی بر چگونگی انجام حواله های آی بن 2 آی بن گفت: این یک شرکت مربوط به بانک اف آی آی بی است؛ همه مجموعه های بانکی برای تسهیل پرداخت و ارتباط با مشتریان خود یک مجموعه الکترونیکی در نظر می گیرند که من نیز سیستم الکترونیکی آی بن را طراحی کردم.
وی با بیان اینکه آی بن 2 آی بن یک شرکت است و با آی بن که یک سیستم الکترونیکی متصل به سوئیفت است، که با هم تفاوت دارند افزود: سیستم آی بن در بانک های تجارت، ملت، انصار، صادرات و صنعت و معدن و تجارت وصل شد و بدین صورت بود که اگر این بانک ها می خواستن حواله داشته باشند از این سیستم اعتبار خریداری می کردند.
زنجانی اضافه کرد: چون پول های این بانک قابل انتقال نبود قرار شد در مقابل کارت هایی که به آن ها می فروشیم، این بانک ها منابع غیر قابل انتقال خود را به اس سی تی بنکرز دبی انتقال دهند و پول های قابل انتقال برای آن ها حواله کنم.
متهم پرونده نفتی با بیان اینکه تا کنون سه هزار و 400 تا پنج هزار فقره حواله از طریق آی بن انجام شد اظهار کرد: انجام این کار بدین شکل بود آنها پول های غیرقابل انتقال خود را به اس سی تی بنکرز انتقال می دادند و با دستور پرداخت ها را سیستم کردیت می کردند و از مبلغ صد میلیون دلار، حواله به یک یک مشتریان خود ارائه می دهند.
ادامه دارد....
اجتمام ** 9317 ** 9314 ** 1418

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ماجرای حساب 22 میلیارد یورویی بابک زنجانی