ناگفته های مجید مجیدی از ساخت فیلم محمد(ص)


به گزارش خبرنگار ساعت ۲۴، مجید مجیدی، بازیگر وكارگردان سینما در نخستین دوره جشنواره خاتم كه دیروز(هفتم دی ماه) در تالار وحدت برگزار شد، گفت: هفت سالی كه توفیق خدمت كردن در وادی زندگی و سیره پیامبر اعظم(ص) را داشتیم توفیقی بود كه تمام روز از صبح تا شب دایم الصلوات باشیم. روز و شب ما با نام پیامبر عظیم‌الشأن اسلام می‌گذشت و خود همین كار برای ما همواره جای شكر دارد.

 

وی افزود:. دیروز میلاد با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام بود و به مناسبت همین روز فرخنده نمی‌خواهم سر گلایه‌ها را باز كنم. نمی‌خواهم بگویم كه ما چه‌قدر در زمینه زندگی پیامبر(ص) كم كاری داشته‌ایم. اما بخش عظیمی از ناتوانی ما در معرفی چهره پیامبر به كم كاری‌ها ارتباط پیدا می‌كند. در حوزه ادبیات به شكلی فراوان درباره پیامبر(ص) كار شده اما در حوزه سینما كم كاری به شكل مشهودی به چشم می‌خورد.

 

كارگردان فیلم «رنگ خدا» ادامه داد: در زمینه زندگی حضرت عیسی(ع) تا كنون بیش از ۲۰۰ فیلم درجه یك تهیه شده و ۱۲۰ فیلم درباره حضرت موسی(ع) ساخته‌اند. در مورد بودا ۴۲ فیلم ساخته شده اما درباره آخرین فرستاده خداوند كه همه عالم با شرف او معنا و شكل پیدا می‌كند، ۴۲ سال پیش یك فیلم ساخته شده و قرعه ساخت دومین فیلم به نام كشور عزیزمان افتاد و ما توفیق این را داشتیم كه فیلم «محمد(ص)» را بسازیم. اما چنان كم لطفی‌ها و هجمه‌هایی نصیب ما شد كه در شمار نمی‌آید! البته لطف مردم همیشه شامل حال ما شده است و این جزو بزرگ‌ترین دستاوردهای ماست اما باورتان نمی‌شود كه چه‌قدر هجمه به سویمان روانه شد. دنیای غرب و كشورهایی مانند عربستان صف عظیمی مقابل این پروژه كشیدند و تمام مسیرها را به روی ما بستند. اما طبق آیه خداوند در قرآن كریم نمی‌توان جلو نور خدا را گرفت.

 

به گزارش خبرنگار ساعت ۲۴ مجیدی گفت: معتقدم كه راه به هر حال باز خواهد شد. در داخل كشور هم از سوی برخی گروه‌ها نسبت به ما هجمه بود. گروه‌های چپ و راست همه جور انگی به ما زدند. می‌گفتند برای این فیلم فلان قدر خرج شده و دگراندیشان نیز ما را بی نصیب نگذاشتند. در این میان من بیشتر به غربت پیامبر اعظم(ص) پی‌بردم. وقتی به تاریخ دوران پیامبر(ص) می‌نگریم درخواهیم یافت كه ایشان از دست دیگران چه كشیدند. می‌دانیم كه ایشان چه رنجی در طول سالیان متحمل شدند و می‌بینیم كه این رنج پس از ۱۴۰۰ سال هنوز جاری و ساری است.

 

كارگردان فیلم «بید مجنون» توضیح داد: برای این‌كه كام شما را تلخ نكرده باشم یكی دو خاطره از زمان فیلمبرداری فیلم «محمد(ص)» برایتان نقل می‌كنم. ما هنرور(سیاهی لشكر)هایی داشتیم كه از همان اطراف كیلومتر ۵۵ جاده قم كه لوكیشنمان آنجا بود، به بازیگران و دست‌اندركاران تولید فیلم ما اضافه می‌شدند. آن شهرك هم به گونه‌ای ساخته شده كه دست‌كم ۳۰ سال می‌توان از آن استفاده كرد. امیدوارم تاریخ اسلام در این شهرك به فیلم تبدیل شود و بنا این بود كه به «محمد(ص)» صرفاً به عنوان یك فیلم نگاه نكنیم و بسترسازی‌هایی انجام شود و به عنوان یك پروژه فرهنگی به آن بنگریم و بسیاری از هزینه‌هایی هم كه شد برای همین بسترسازی‌ها بود.

 

مجیدی گفت: بخش اعظمی از عوامل فیلم ما خارجی بودند. یك روز سر صحنه آمدم و یكی از سیاهی لشكرها را دیدم كه مثل بلبل با فیلمبردار ما ایتالیایی حرف می‌زد. خیلی تعجب كردم كه او چگونه ایتالیایی صحبت می‌كند. از ایشان پرسیدم و متوجه شدم كه این بزرگوار یكی از استادان دانشگاه هستند كه خودشان برای ادای نذر به عنوان سیاهی لشكر به صحنه فیلمبرداری آمده‌اند. یا عزیز دیگری روزی آمد و در فاصله كوتاه استراحتی كه داشتیم سلام و احوالپرسی كرد. او گفت من چند دقیقه مزاحم شما می‌شوم. محاسن بلندی داشت و حدوداً ۶۳ یا ۶۴ ساله به نظر می‌رسید.

 

این كارگردان سینما اضافه كرد: من یك پزشك زن می‌شناختم. آن مرد ۶۳ یا ۶۴ ساله به من گفت كه من با آن پزشك دوستم و ایشان خیلی به شما سلام رساندند. من تعجب كردم و گفتم خانم دكتر را از كجا می‌شناسید؟ او گفت خانم دكتر از مشتری‌‌های من هستند. همان لحظه فكر كردم كه مشكل ما دو تا شده است! از او شغلش را پرسیدم و گفت من جواهرفروش هستم. گفت من به تهران می‌روم و می‌آیم و از جهت ادای نوعی دین به پیامبر اعظم(ص)، حداقل كاری كه از دستم برمی‌آید شركت كردن در فیلم «محمد(ص)» است.

 

مجیدی ادامه داد: من گفتم خوشا به حال شما كه با این نیت و حس و حال آمده‌اید. چند روزی گذشت. پرسیدم كه او چگونه آمده است و نحوه ورودش به فیلم را برایم شرح داد. یكی از دستیاران من گفت او آمد و دستمزد خودش را گرفت. من تعجب كردم كه دستمزد گرفته است. اگر روزی ۲۰ هزار تومان به همه داده می‌شد به او ۳۰ هزار تومان داده بودند. او ۱۰ روز كار كرده بود و ۳۰۰ هزار تومان گرفته بود. روز آخر همان مرد منتظر خداحافظی شد. گفت من می‌خواستم بیشتر در این فیلم باشم اما پرواز دارم و امشب باید بروم. او گفت در ضمن من دستمزدم را گرفتم. من با نیت این‌كه دستمزدم را بگیرم به اینجا آمدم. از او تشكر كردم.

 

وی توضیح داد: او مرا در آغوش كشید، بوسید، نم اشكی بر گوشه چشمانش نشست و گفت می‌خواهم وصیت كنم كه این پول كنار گذاشته شود و وقتی كه مُردم كفن مرا از این پول تهیه كنند. به هر حال در طول تولید فیلم «محمد(ص)» از این دست اتفاق‌ها فراوان افتاد. خیلی‌ها بودند كه به عنوان ادای نذر در این فیلم شركت می‌كردند. این اعتقاد و سرمایه به اعتقاد من سرمایه بزرگی است كه ما از آن غفلت كرده‌ایم. جفاهایی كه به پیامبر اعظم(ص) شده این است كه ما در زمینه شناخت پیامبر(ص) فرهنگ‌سازی درست و به جایی نكرده‌ایم. پیام و اندیشه‌های بی‌نظیر پیامبر عظیم الشأن چنان كه باید و شاید در فرهنگ ما جاری و ساری نیست. جایگاه و شأن حضرت ابوالفضل(ع) تا حد زیادی مشخص و در روح و جان ما جاری است اما نمی‌دانم چرا چنان‌كه باید به شناخت و شناساندن شخصیت عظیم‌الشأن پیامبر(ص) نپرداخته‌ایم. این جفای بزرگی است كه ما در حق خودمان روا می‌داریم! گفتنی است كه در خود فیلم كسانی را داشتیم كه داستان را برای بازیگران و هنروران به شكل شفاهی توضیح می‌دادند. من یكبار پرسیدم لباس‌های حضرت آمنه(س) آماده است؟ و گفتم قدشان باید فلان قدر باشد و یكی اشتباه كرده بود و نمی‌دانست كه حضرت آمنه(س) مادر پیامبر اعظم(ص) بوده‌اند! غفلت‌ها تا این حد است.به گزارش خبرنگار ساعت ۲۴ وی در پایان افزود: امیدوارم بسترسازی‌های فرهنگی ادامه داشته باشد و زمینه‌هایی فراهم شود تا ما اسلام حقیقی را دریابیم و به جای آوریم و آن قرائت اصیل و صحیح از اسلام را به مردم بشناسانیم. امروز كه اخلاق از بین رفته یا كمرنگ شده و بسیاری مشكلات پیش آمده، با ارتقای فرهنگ دینی‌مان می‌توان این نارسایی‌ها و نقایص را جبران و برطرف كرد.

 

خبرنگار: فرشاد شیرزادی

   


ویدیو مرتبط :
فیلم محمد رسول الله مجید مجیدی