فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اسلام دین مقدس پروری نیست، دین انسان پروری است


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب «شکوه نهج البلاغه» آخرین تألیف جورج جرداق، نویسنده مشهور مسیحی لبنان درباره حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) با حضور آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا، آیت الله کاظمی و تعدادی از نویسندگان لبنانی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

آیت الله فاطمی نیا در این مراسم طی سخنانی از رویکرد عاشقانه جورج جرداق به عنوان یک نویسنده مسیحی نسبت به حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) یاد کرد و گفت: این نویسنده مسیحی اهل کشور لبنان، با خواندن کتاب نهج البلاغه عاشق و شیفته امام علی (ع) شد و عمر خود را صرف خدمت به آن امام کرد.

وی به آشنایی خود با آثار جورج جرداق اشاره کرد و افزود: کودک بودم که روزی پدرم یکی از کتاب های جورج جرداق را با خود به خانه آورد، کمی از آن کتاب را خواند و گفت دقت کنید که این مطالب را درباره یک فرد مسیحی درباره امام علی (ع) نوشته شده است. پس ما باید کنجکاو باشیم و دقت کنیم که او چه چیزی در وجود مبارک آن امام معصوم (ع) دید که این چنین عاشق او شد.

این خطیب و سخنران دینی در ادامه اصل محبت را به عنوان یکی از الزامات تکامل انسان مطرح کرد و گفت: محبت بسیار مهم است هرچند که کافی نیست، اما اکسیر و غنیمتی است که زمینه انجام کارهای بزرگ را فراهم می کند.

وی افزود: همیشه دست هایی از سوی دشمنان اهل بیت علیهم السلام در کار بوده که سعی می کردند افرادی را که به سمت آن بزرگان می رفتند را از یادها ببرند. اما جورج جرداق به عنوان یک مسیحی که در جمع مسیحیان دیگر زندگی می کرد، آنقدر عاشقانه از امام علی (ع) نوشت که نتوانستند او را از یادها ببرند.

آیت الله فاطمی نیا همچنین به ارادت ویژه خود نسبت به شرح نهج البلاغه شیخ محمد عبده اشاره کرد و اظهار داشت: پدرم این کتاب را در زمانی خرید که من کودک بودم. از زمانی که مقدمه عبده را خواندم شیفته آن شدم به طوری که بارها آن را مرور کرده ام اما از خواندن آن خسته نشده ام. مدت ها گمان می کردم شاید شیعه بودنم موجب چنین عطشی در بازخوانی این کتاب شده است، اما بعدها دانستم این شور و اشتیاق در میان غیرشیعیان نیز وجود دارد.

وی همچنین از شروع آشنایی جورج جرداق با کتاب نهج البلاغه یاد کرد و افزود: او در آثارش اشاره کرده است که زمانی در کنج خلوت در غصه ها غرق بودم. در مقابلش کتاب هایی قرار داشت و در همان حالت غم و اندوه یکی از کتاب ها را برداشت و ورق زد و مطالعه کرد. ناگهان احساس کرد اندوهش تمام شده و این کتاب، همان نهج البلاغه بوده که جورج جرداق در طول عمرش چندین بار آن را بازخوانی کرد.

آیت الله فاطمی نیا همچنین بر لزوم فرهنگ سازی اسلامی در میان مردم و به خصوص جوانان تاکید کرد و گفت: باید دقت داشته باشیم که اسلام دین مقدس پروری نیست، بلکه دین انسان پروری است و افرادی مانند علامه طباطبایی و آیت الله العظمی بهجت (ره) در اسلام پرورش پیدا می کنند.

وی افزود: دشمنان اسلام و دولت امریکا چه راهی برای موحش نشان دادن چهره اسلام پیدا کردند؟ در حالی که وقتی کودک و نوجوان غربی در خانه تلوزیون را روشن می کنند، مردانی را می بینند که با ریش های بلند، خنجر در دست گرفته اند و مردم مظلوم را می کشند. این در حالیست که اسلام، دین ملاطفت و مهربانی است و پیامبر اسلام (ص) رحمت برای جهانیان بوده و هست.

وی در پایان تاکید کرد: مسلمانان حقیقی همان افرادی هستند که درباره شان گفته شده که «انفسهم عفیفه و حاجاتهم خفیفه» و مصداق چنین خلق و خویی مرحوم آیت الله العظمی بهجت (ره) بود. به عنوان مثال روزی شخصی به ایشان عرض کرد که به مکه مکرمه عازم هستم آیا شما امری دارید که انجام بدهم؟ و آیت الله بهجت (ره) در پاسخ با کمی مکث و تامل فرمودند که اگر برای تان زحمت نبود و اگر راحت بودید، برای ما هم دعا کنید. این نحوه التماس دعا گفتن، کمال عبارت «انفسهم عفیفه و حاجاتهم خفیفه» است.

جورج جرداق در اوج ناکامی گرایش های دینی، امام علی (ع) را به مسیحیان معرفی کرد

در این همایش همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، فعال فرهنگی و مدیر مجموعه شهدای انقلاب اسلامی، طی سخنانی به ارادت مسیحیان و پیروان ادیان دیگر نسبت به حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: آثار جورج جرداق درباره شخصیت و زندگی حضرت امیرالمومنین (ع) در شرایطی منتشر شد که فضای غالب در جامعه، فضای ناکامی گرایش های دینی بود. بنابراین شاید یکی از دلایلی که می تواند علت اقبال مسیحیان به این گونه آثار را تعبیر کند، همین موضوع باشد.

وی با بیان اینکه آثار کشف نشده بسیاری در باره امام علی (ع) وجود دارد که مولف غیرمسلمان و غیر شیعه دارد، تصریح کرد: هنوز هم هر بار به کشور لبنان سفر می کنم، با آثار تازه ای درباره شخصیت آن حضرت از نویسندگان و شاعران غیر مسلمان لبنانی مواجه می شوم که گاهی افراد گمنامی در مورد آن حضرت و قرآن کریم آثاری دارند.

وی افزود: جورج جرداق بیشتر از برادر خود، فؤاد جرداق، متاثر بوده که از آثار او درباره حضرت امیرالمومنین (ع) جز یک قطعه باقی نمانده است. با وجود اینکه جورج جرداق تعریف می کرد که هروقت اقوام و آشنایان جمع می شدند، برادرم دنبال بهانه ای می گشت که از امام علی (ع) صحبت کند.

زائری از آشنایی خود با شاعر و اندیشمند مسیحی دیگری که مدح حضرت امیرالمومینن (ع) را گفته، یاد کرد و افزود: در سفر اخیر به لبنان، آثار عبدالمسیح محفوظ، شوهر خاله جورج جرداق، را پس از سال ها به دست آوردم. او کسی بود که بعد از سال ها تلاش مسئولین آموزش و پرورش بیروت را متقاعد کرد که کتاب نهج البلاغه را جزء کتاب درسی ذکر کنند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: جبران خلیل جبران در امریکا تمثالی از پیغمبر اسلام (ص) و امام علی (ع) را نقاشی کرده که در موزه ها یافت نمی شود و این میکرو فیلم این اثر را در دانشگاه امریکایی پیدا کردم. او حتی آثاری درباره پیامبر اسلام (ص) و حضرت امیرالمومنین (ع) را پیدا کرده و ترجمه کرده است. همان طور که افراد بسیاری از غیرمسلمانان کارهای برجسته در این زمینه دارند.

لازم به توضیح است جورج جرداق نویسنده، شاعر و روزنامه نگار مسیحی لبنانی که مجموعه «امام علی (ع) صدای عدالت انسانی» را به رشته تحریردر آورد، یکم آذرماه سال گذشته در سن 84 سالگی در بیروت پایتخت لبنان درگذشت.

وی علاوه بر حضور فعال در مطبوعات کشورهای عربی که از مشهورترین آنها می توان به «الصیاد»، «الشبکه» و «الکفاح العربی» اشاره کرد با رادیو و تلویزیون لبنان و دانشگاه بیروت نیز همکاری هایی داشت.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
سوسول پروری و مرد پروری درتربیت کودکان(مهران مدیری)