ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



کشتی ملوان ها به ساحل نرسید


سقوطی که نه تنها برای هواداران بلکه برای همه مردم شهر انزلی و بسیاری از مردم گیلان بسیار تلخ و تاسف بار بود.
موسس و سرمربی اسبق ملوانان علت سقوط این تیم را در سوء مدیریت هیات مدیره می داند و با بغضی در گلو به خبرنگار ایرنا می گوید: آقایانی که در روزهای آغازین لیگ وعده قهرمانی در لیگ برتر را داده و ادعای آسیایی کردن تیم را به هواداران داده بودند، در مشهد مقدس شناسنامه ملوان بندرانزلی را باطل کردند.
بهمن صالح نیا تنها مقصر اصلی این سقوط را بازیکنان و هیات مدیره باشگاه می داند و ادامه می دهد: من پیش بینی سقوط ملوان را کرده بودم، زیرا کسانی که داعیه مالکیت 70درصدی ملوان را دارند با عوام فریبی و به بازی گرفتن احساسات مردم، اشتباهی دیگر را مرتکب شده تا جایی که فرصت ها از دست رفت و درنهایت تیمی به احمدزاده تحویل داده شد، که رمقی برایش نمانده بود.
ملوانی که تا سال 80 بهترین تیم شهرستانی تاریخ لیگ ایران بود و با کسب سه عنوان قهرمانی در جام حذفی کشور و سه نایب قهرمانی و نیز رکوردداری بیشترین گل زده در مرحله گروهی جام باشگاه های آسیا، صاحب رکوردی قابل توجه در تاریخ فوتبال کشور بود با توفان زدگی لیگ پانزدهم را آغاز کرد.
درحالیکه زمانی تا پایان فصل نقل و انتقالات باقی نمانده بود ، ملوان همچنان در کش و قوس انتخاب مالک باشگاه، از سایر رقیبان عقب افتاده و حتی خبری از تمدید قراردادهای بازیکنان نبود و آنها نیز به خاطر دلخوشی هواداران و کاهش تشنجات و حواشی مستولی بر تیم، در تمرینات حاضر می شدند و به نوعی لیگ پانزدهم برای ملوانان با بلاتکلیفی آغاز و زنگ خطر برای ملوانان از همان زمان به صدا درآمده بود.
اما سکانداران ملوان به این هشدارها توجهی نکرده و سرانجام کشتی ملوان ها را به گل نشاندند.
متاسفانه بین 16 تیم حاضر درفصل آینده فوتبال برتر کشور هیچ نماینده‌ای از شمال کشور وجود ندارد و این اتفاقی است که علاوه بر ریشه یابی، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد .
در گیلان علاوه بر ملوان، تیم دسته اولی داماش پس از سقوط به لیگ یک متاسفانه درنهایت سوء مدیریت و بی تفاوتی متولیان ، به دسته دوم سقوط کرد.
موسس باشگاه ملوان بندرانزلی با اشاره به تلاش های ناموفق برای برقراری ارتباط و صحبت با رییس هیات مدیره متذکر می شود: درست است که این سقوط حق هواداران ملوان نبود، اما لازم بود تا همه بدانند چه چیز گرانبهایی را از دست داده اند.
صالح نیا تاکید کرد: پتانسیل فوتبال انزلی با سابقه و نامش هنوز هم می تواند تن هر تیمی را در این شهر به لرزه دربیاورد اما مشروط براینکه در هیات مدیره این باشگاه تغییرات جدی صورت گرفته و افراد دلسوز در راس کار باشند و از ورود افراد سودجو و فرصت طلب به بدنه این تیم خودداری شده و برخی ها نیز محترمانه خودشان از بدنه ملوان جدا شوند .
وی متذکر شد: از بازیکنانی که تیم را به ورطه سقوط کشانده اند انتظار داریم با جبران سقوط ملوان و با همت خودشان، تیم را به جایگاه واقعی آن برگردانند و به فکر جذب شدن در تیم های صاحب نام برای کسب درآمد نباشند چرا که این رسم مردانگی نیست که ملوان را در این برهه سخت رها کنند.
وی فوتبال بندرانزلی را آلوده سیاست بازی و پول عنوان و با انتقاد از پرداخت پاداش های بی مورد به بازیکنان تصریح کرد: در عجب هستم که تنبیه در باشگاه ملوان در دو فصل اخیر جایگاهی نداشته و بازیکنان نیز انگیزه شان را برای دریافت پاداش گذاشته اند چرا که در سوی دیگر لیگ پانزدهم، تیم استقلال خوزستان که قرارداد کل بازیکنانش به اندازه قرارداد دو بازیکن ملوان بود، در نهایت غیرت و تعصب توانست خوزستانی ها را سربلند کرده و جام قهرمانی را از چنگال سرخ آبی ها بیرون آورد .
صالح نیا متذکر شد: در مقابل دروازه بانی که با دریافت دو گل از تراکتورسازی زمینه سقوط تیم ملوان را رقم زد، هیچ واکنشی از سوی باشگاه مشاهده نکرد و درعوض وعده پاداش بازی های بعدی نیز به همه بازیکنان داده شد و بازیکنانی در سقوط ملوان نقش داشتند که شب ها از قلیان سراها و کافه ها به منزل برمی گشتند.
صالح نیا با ابراز اطمینان از صعود مجدد ملوان بندرانزلی به لیگ برتر فوتبال با توجه به پتانسیلی که دراین تیم وجود دارد، گفت: اکنون فقط عزم جدی و نوسازی در ساختار باشگاه ملوان می تواند این تیم را به جایگاه لیگ برتری اش برساند و معتقدم ملوان باید از بازیکنان بومی استفاده کند تا پس از هر شکست به مردم پاسخگو باشند.
*استخوان بندی غیربومی و باندبازی علت ضعف تیم
پیشکسوتان ملوان که سال ها برای این تیم در میدان تلاش کرده بودند، از این شکست بسیار افسرده و دلگیرند.
رئیس اسبق هیات فوتبال شهرستان انزلی نیز استفاده از افراد غیر بومی در شاکله تیم فوتبال ملوان خصوصا در هیات مدیره باشگاه را از علل ضعف بنیه تیم عنوان کرد .
ابراهیم سیم دار اظهار کرد: متاسفانه باند بازی ها دردسرساز شده و نمی دانم حضور افراد غیربومی در جایگاهی نظیر مدیرعاملی ملوان، چه تاثیر مثبتی برای تیم داشته است؟
وی با اشاره به تماشای چند بازی ملوان از روی سکوها به همراه بهمن صالح نیا به نشانه اعتراض به نحوه مدیریت تیم افزود: اگر ملوان مثل دهه 50 از افراد و بازیکنان بومی استفاده می کرد، به چنین دردی دچار نمی شد و هنوز هم می توان با استفاده از مدیران لایق و فوتبالی، ملوان را به لیگ برتر برگرداند.
وی با انتقاد از وجود ضعف درنحوه مدیریت هیات مدیره ملوان اضافه کرد: تا زمانی که این هیات مدیره بر روی کار است، ملوان در جایگاهی بدتر از این هم قرار خواهد گرفت اما من از بازیکنان بومی انتظار داشتم حداقل در بازی حساس مشهد مدیریت تیم را به دست می گرفتند تا ملوان به این سرنوشت تلخ دچار نمی شد.
وی ادامه می دهد: اگر بازیکنان خود مراقبتی پیشه می کردند و بجای کافه گردی به فکر تمرین درست و ارائه بازی زیبا توام با کسب نتیجه می شدند، ملوان دچار اما و اگرهای آخرین روز رقابت ها نمی شد و صدها تماشاگر و هوادار عاشق این تیم را که با طی مسافت طولانی به مشهد سفر کرده بودند، ناامید و سرافکنده به انزلی برنمی گرداندند.
سیمدار می گوید: از زمانی که فوتبال با پول و سیاست بازی قاطی شده، انتظاری جز این نمی توان داشت چرا که نام ملوان سکوی پرتاب برخی افراد شده و امروز آقایانی که روزی شاگرد بهمن صالح نیا بودند داعیه مالکیت ملوان را دارند و در فضای مجازی اعلام می کنند ملوان مال من است.
وی قلعه نویی را مربی بزرگ و آینده نگر می داند و اضافه می کند:قلعه نویی وقتی دید ملوان با این نام بزرگ فقط طبل تو خالی است، عطایش را به لقایش بخشید و حتی از دریافت دستمزدش نیز امتناع کرد.
سیمدار درخاتمه با افسوس از فرصت هایی که توسط هیات مدیره باشگاه سوزانده شد، می گوید: تیم بزرگ آدم بزرگ می خواهد و اکنون باید در باشگاه مهندسی جدید و نوسازی صورت بگیرد و با استفاده از افراد متخصص و در کنار آن خود مراقبتی بازیکنان، ملوان را به جایگاه واقعی اش درلیگ برتر هفدهم بازگرداند.
*اندوهگین اما همراه
هواداران را همیشه یار دوازدهم تیم می دانند و این در مورد تیم ملوان به خوبی صدق می کند. همه می دانند که ملوان برای انزلی چی ها و شمالی ها تنها یک تیم نیست بلکه بخشی از هویت فرهنگی و اجتماعی آنهاست.
یکی از هواداران ملوان نیز با بغض در گلو و آهی در سینه درحالی که زانوی غم بغل گرفته، باصدایی لرزان می گوید: دوست دارم برای زحمتی که یکسال به پای این تیم و بازیکنان آن ریختیم، آهی از ته دل بکشم.
وی که ملوان ها را تا مشهد همراهی کرده بود، افزود: درعجبم که مسئولان شهر و هیات مدیره ملوان و حتی خود بازیکنان چطور شب را به صبح می رسانند چراکه این حق ما نبود و خدا از کسانی که تنها دلخوشی جوانان این شهر را آنها گرفته اند، نگذرد.
هوادار دیگری اظهار کرد : سال قبل برای بقا جشن گرفتیم و انصاف نبود که با آن همه امید و آرزو امسال برای سقوط تیم لباس سیاه بر تن کنیم .
وی با بیان این که قو هرگز جفت خود را رها نمی کند، افزود: ملوان و هوادار همواره مانند دو قو درکنار هم بودند و ما نیز هیچگاه تیم محبوبمان را تنها نمی گذاریم .
او ملوان را تیم ریشه دار و اصیلی می داند و در خاتمه می گوید: امیدوارم همین بازیکنانی که باعث سقوط ملوان شدند، غیرت به خرج داده و ملوان را به جایگاه قبلی خود برگردانند حتی حضور مجدد درلیگ برتر هم برایمان کافی است و این انتظار بجایی است.
تجربه نشان داده که تیم ملوان بندرانزلی پتانسیل برگشت مجدد به لیگ برتر را دارد و با درس گرفتن از گذشته ، مدیریت مناسب ، استفاده از بازیکنان بومی متعصب و مسئولیت پذیر می تواند تجربه تلخ سقوط به لیگ پایین تر را به شیرینی صعود مجدد به لیگ برتر تبدیل کند.
گزارش از: رضا اکبری
7471/6030 / 2007

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
برخورد کشتی با ساحل