سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رای الیوم: داعش نتیجه فضای تبلیغاتی و آموزش عربستان سعودی است


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اینترنتی رای‌الیوم در مقاله‌ای به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس دستگاه اطلاعاتی و سفیر اسبق عربستان سعودی در لندن و واشنگتن به مثابه سخنگوی رسمی اعلام نشده عربستان سعودی در عرصه بین‌المللی است و از جمله مهم‌ترین ماموریت‌های اعلام شده او مشارکت در کنفرانس‌های بین‌المللی درباره موضوع تروریسم و همچنین تماس‌های علنی و محرمانه با مسئولان اسرائیلی است.

به دلیل این سوابق و همچنین نقش تاریخی این شاهزاده در حمایت از گروه‌های «جهادی» در افغانستان، تسهیل تردد آنها‌‌ و عملیات تسلیح‌شان در اوایل دهه هشتاد قرن گذشته، که در چارچوب طرح قوی آمریکایی- سعودی شکست دادن اتحاد جماهیر شوروی و پایان دادن به حضور نیروهای آن در کابل صورت می‌گرفت، باید اظهاراتی که این شاهزاده در روزنامه معروف فرانسه «لوموند» درخصوص چگونگی شکست داعش مطرح کرد، را به دقت بررسی و واکاوی کرد.

شاهزاده الفیصل در پاسخ به سوال روزنامه لوموند درخصوص چگونگی شکست داعش، که ما اینجا کلمه به کلمه آن را نقل می‌کنیم، گفت: برای شکست دادن «فاحش» باید برای درمان بیماری‌ای که بغداد و دمشق از آن رنج می‌برند، تلاش کرد؛ بیماری سوریه «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور و بیماری عراق پیامدهای سیاست‌های «نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق این کشور است.

شاهزاده الفیصل در تعامل با موضوع سازمان‌های «تروریستی» یا به اصطلاح «جهادی‌ها» دچار «نوعی انکار» شده است و از تسمیه آنها به نام‌های متداول‌شان خودداری می‌کند. او حتی تاکنون نام رهبر گروه تروریستی القاعده را به زبان نرانده است و از اصطلاح «مدعی» استفاده می‌کرد و اکنون نیز همین رویکرد را درباره داعش تکرار می‌کند به‌گونه‌ای که نامی جدید برای آن به غیر از نام‌های مرسوم شده اطلاق می‌کند و آن را به نام مستعاری «فاحش» ذکر می‌کند، ولی این رویکرد را درباره «جبهه النصره» دنبال نمی‌کند و اصرار  دارد که نام این گروه تروریستی را کامل و بدون هرگونه تحریفی بیان کند. در حالی‌که این دو گروه تروریستی به اشکال مختلف از بطن القاعده پدید آمده‌اند.

مسئله مربوط به نامگذاری‌های جدید برای تحقیر این گروه یا گروه‌های دیگر نیست بلکه مربوط به ارائه تحلیلی علمی، واقعی و قانع کننده درباره این گروه‌ها، پیدایش آنها و چگونگی مبارزه فعالانه و موثر با آنها است.

ما با شاهزاده الفیصل درخصوص نحوه مبارزه با داعش مخالفت می‌کنیم. او رهبران حاکم بر ریاض را از هرگونه خطایی و اشتباهی تبرئه کرده است، گویی که آنها صلح‌طلبانی هستند که هرگز در امور داخلی کشورهای مریض (عراق و سوریه) دخالت نمی‌کنند و بیماری آنها را وخیم نمی‌کنند یا درمان‌هایی ناکارآمدی، که عوارض جانبی بسیار بیشتری از خود بیماری دارند، تجویز نمی‌کنند.

درست است که گروه داعش به طور مستقیم در نتیجه لشکرکشی آمریکا به عراق و اشغال این کشور و انحلال ارتش و نهادهای امنیتی آن و نیز به حاشیه رانده شدن بخشی اعظمی از بافت اجتماعی و سیاسی و مذهبی آن به وجود آمده است، ولی واقعیت آن است که عربستان سعودی حمایت سیاسی، نظامی و مالی همه‌جانبه از این لشکرکشی را ارائه و نقش بزرگی در ادامه محاصره تحمیلی علیه عراق در پی حمله این کشور به کویت، ایفا کرد که نتیجه آن کشته شدن حداقل یک میلیون کودک عراقی در اثر بیماری و گرسنگی شد.

گروه داعش ایدئولوژی وهابیت، که عربستان سعودی تلاش برای صادرات آن به سرتاسر جهان اسلامی تلاش می‌کند را اتخاذ می‌کند و همچنین خزانه آن با میلیاردها دلار عربستان سعودی پر شده است چه به صورت مستقیم توسط دولت و چه به صورت غیرمستقیم. این گروه دقیقا وضعیتی مشابه القاعده پیدا کرده است. چند روز پیش نیز سرلشکر «منصور الترکی» سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی در گفت‌و‌گو با رادیو «بی‌بی‌سی» اذعان کرد که به دلیل وجود شکاف در نظام مالی عربستان، که اخیرا این شکاف‌ها پر شد، میلیاردها دلار به این گروه یعنی القاعده رسیده است.

شاید بهتر باشد یادآوری کنیم که 5 هزار «جهادی» سعودی در حال حاضر در میان گروه داعش می‌جنگند، که بیشتر آنها به دلیل تسامح عربستان با تبلیغات مبلغانی که از طریق شبکه‌های تلویزیونی درباره«جهاد در سوریه» مطرح می‌کنند، به این گروه ملحق شدند. در حالی‌که بسیاری از این شبکه‌های تلویزیونی مدتی بعد به دلیل آن که در انجام ماموریت‌شان طی 5 سال گذشته شکست خوردند و نظام و رئیس‌جمهوری سوریه همچنان باقی مانده‌اند و نیز به دلیل فشارهای جهانی بر مقام‌های سعودی برای توقف حمایت از تروریسم، تعطیل شدند.

کنار رفتن طرح عربی در راستای منافع طرح طایفه‌گرایی بود که به شکل گرفتن بحران‌های سوریه و عراق و نیز گروه‌های تندرو و دخالت بیش از یک‌صد کشور با نام‌های مختلف منجر شده است. گام نخست برای دستیابی به راه‌حلی یا به عبارتی دیگر، شفای جزئی یا کلی، عقب‌نشینی از این سیاست‌ها و تلاش برای تدوین طرحی عربی است، که مبتنی بر باورهای اسلامی باشد و همزیستی را نهادینه کند و با دیگر طرح‌ها در منطقه و به‌ویژه طرح شهرک‌سازی اسرائیلی مقابله کند.

تسمیه این گروه تروریستی به «فاحش» یا «داعش» به از بین بردن آن منجر نمی‌شود؛ چرا که چنین وضعیتی بر امور سطحی متمرکز و از اصل دور می‌شود... از سوی دیگر، جنگ علیه رئیس‌جمهور سوریه و دولت این کشور جنگ علیه ابرقدرتی به نام روسیه است که به یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه تبدیل شده است و حمایت‌های همه‌جانبه‌ای با استفاده از هواپیماها، نیروها و پایگاه‌هایش از هم‌پیمان سوری خود می‌کند. لذا، ما امیدواریم که شاهزاده الفیصل نظریه‌ها و تحلیل‌هایش را با در نظر گرفتن این واقعیت‌ها به روز کند.

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
رسوخ داعش به داخل عربستان سعودی