باکیفیت‌ترین خودروهای چین


پدال/ اگر اهل دنبال کردن اخبار مربوط به خودرو باشید، حتماً نام موسسه JD Power را شنیده‌اید. موسسه‌ای معتبر و بین‌المللی که گزارش‌های مربوط به کیفیت و قابلیت اطمینان وسایل مختلف و ازجمله خودروها را ارائه می‌کند. معمولاً JD Power را با گزارش‌هایش از صنعت خودرو در ایالات‌متحده می‌شناسند؛ اما این موسسه در بخش‌های مختلفی از جهان به ارائه گزارش و بررسی کیفیت خودروها می‌پردازد. اخیراً گزارش مطالعه کیفیت اولیه (IQS) این موسسه از بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، یعنی چین، منتشر گردیده است. پس تصمیم گرفتیم که نگاهی به این آمار بیاندازیم و فاصله خودروهای چینی با رقبای بین‌المللی را بسنجیم.
برای سال 2015 موسسه JD Power تست خود را بازطراحی کرده است تا سؤالات خاص‌تری را در مورد 8 دسته از مشکلات از مالکین خودروها بپرسد. این 8 دسته به شرح زیر هستند:
(کیفیت) داخلی
(کیفیت) خارجی
موتور / انتقال قدرت
تجربه رانندگی
امکانات/ کنترل‌ها/ نمایشگرها
صندلی‌ها
سیستم صوتی/ ارتباطات/ سرگرمی/ راهبری
گرمایش/سرمایش/تهویه هوا
نمره کلی کیفیت اولیه بر اساس مشکلات گزارش شده به ازای هر 100 خودرو تعیین می‌شود و نمره کمتر نشانگر کیفیت بالاتر می‌باشد.
با ارتقای تکنولوژی در خودروهای جدید، هم مالکان خودروهای لوکس و هم مالکان خودروهای تولید انبوه انتظار و تقاضای افزایش سطوح کاربردی را دارند. لازم به ذکر است که مشکلات مربوط به دسته سیستم صوتی، ارتباطات، سرگرمی و راهبری تنها بخشی است که در آن مالکان خودروهای لوکس مشکلات بیشتری را نسبت به مالکان خودروهای تولید انبوه تجربه می‌کنند. به‌علاوه، بیشترین فاصله در تعداد مشکلات تجربه‌شده توسط مالکان خودروهای لوکس و مالکان خودروهای تولید انبوه 3 درصد است که مربوط به بخش مشکلات مربوط به سیستم صوتی، ارتباطات، سرگرمی و رهیابی می‌شود (10 درصد در برابر 7 درصد). بر اساس مطالعه کیفیت اولیه در آمریکا در سال 2015، چهار عدد از ده مشکل برتر در دسته سیستم صوتی، ارتباطات، سرگرمی و راهبری بوده است که این مسئله رواج همین مسئله در آن بازار را نشان می‌دهد.
نتایج کلیدی:
• میانگین نمره کیفیت اولیه، 105 مورد به ازای هر 100 خودرو در سال 2015 بوده است. برندهای کره‌ای با 80 نمره منفی به ازای هر 100 خودرو، برای چهارمین سال متوالی سایر برندها را مغلوب کردند. این در حالی است که نمره کیفیت اولیه برای برندهای چینی 120 منفی به ازای هر 100 خودرو و برای برندهای بین‌المللی 98 منفی به ازای هر 100 خودرو بوده است.
• فاصله بین نمره‌های کیفیت بین برندهای چینی و بین‌المللی در سال 2015، 22 منفی به ازای هر 100 خودرو بوده است. بیشترین فواصل کیفی بین برندهای چینی و بین‌المللی در بخش‌های موتور/انتقال قدرت (به ترتیب با 23 مورد در برابر 16 مورد)، کیفیت خارجی (23 در برابر 18) و تجربه رانندگی (13 در برابر 10) بوده است.
• بوی نامطبوع داخل خودرو بیشترین مشکل گزارش شده و همچنین شدیدترین مشکل در این سال بوده است. این مشکل در کنار مصرف بنزین بیش از حد، نویز جاده بیش از حد، افت قدرت موتور در هنگام استفاده از تهویه مطبوع و صدای باد بیش از حد، پنج مشکلی بوده‌اند که بیش از سایر مشکلات گزارش شده‌اند.
نکات برجسته مطالعه کیفیت اولیه چین 2015
• در بین برندهای لوکس، پورشه با نمره 56 منفی به ازای 100 دستگاه خودرو، بالاترین رتبه را در زمینه کیفیت داخلی کسب کرده است. ولوو (64) رتبه دوم را در بین برندهای لوکس کسب کرده و لندروور (66) رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
• در بین برندهای تولید انبوه، هیوندای پکن بالاترین رتبه را با نمره 70 منفی به ازای 100 مورد کسب کرده است و چهار مدل از آن در سگمنت خودشان جوایز را به خود اختصاص داده‌اند. رنو (82 به ازای 100 مورد) در جایگاه دوم قرار گرفته و فاو-مزدا (87 به ازای 100 مورد) نیز سوم شده است.
در کل 11 سگمنت خودرویی برای جوایز مطالعه کیفیت اولیه چین در سال 2015 واجد شرایط تشخیص داده شده‌اند. مدل‌هایی که جوایز هر سگمنت را دریافت کرده‌اند عبارت‌اند از:
جمع‌وجور (Compact): چری E3
جمع‌وجور بالا رتبه (Compact Upper): هیوندای ورنا
سایز متوسط ابتدایی (Midsize Basic): بایک سنوا D50
سایز متوسط (Midsize): هیوندای الانترا لانگ دونگ
سایز متوسط بالا رتبه اقتصادی (Midsize Upper Economy): هیوندای Mistra
سایز متوسط بالا رتبه (Midsize Upper): تویوتا کمری
لوکس جمع‌وجور (Compact Luxury): آئودی A3
لوکس سایز متوسط (Midsize Luxury): مرسدس بنز E-Class
شاسی‌بلند جمع‌وجور (Compact SUV): هیوندای IX25
شاسی‌بلند سایز متوسط (Midsize SUV): کیا اسپورتیج
شاسی‌بلند لوکس سایز متوسط (Midsize Luxury SUV): پورشه ماکان
مطالعه کیفیت اولیه چین در سال 2015 بر پایه ارزیابی‌ها از 21,707 مالک خودروهای صفر انجام شده که در بین اکتبر 2014 و ژوئن 2015 خریداری شده‌اند. این مطالعه مدل‌ها را در 21 سگمنت خودرویی شامل 270 مدل خودروی سواری از 71 برند مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه از آوریل تا اوت 2015 در 57 شهر اصلی سراسر چین انجام گرفته است.
توضیحات مترجم
• اولین مسئله‌ای که با مشاهده این رده‌بندی به نظر می‌آید شباهت‌های این رده‌بندی با رده‌بندی سال 2015 JD Power آمریکاست. چراکه در آن رده‌بندی نیز پورشه توانست بالاترین رتبه از نظر کیفیت را کسب کند و کره‌ای‌ها نیز عملکردی عالی از خود به‌جای گذاشته بودند. همچنین افت رده تویوتا و لکسس نسبت به رقبا نیز در هر دو رتبه‌بندی به‌خوبی قابل مشاهده است.
• چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است که در آن سالانه نزدیک به 24 میلیون خودرو به فروش می‌رسد. در کشور چین نزدیک به 200 برند خودرویی حضور دارند و صدها مدل خودرو در کلاس‌های مختلف در این کشور به فروش می‌رسد. درنتیجه ارزیابی تنها 21 هزار خودرو از 270 مدل به نظر جامعه آماری چندان ایده آلی نمی‌آید و جا دارد که در سال‌های آینده این بررسی‌ها گسترده‌تر و دقیق‌تر انجام شوند.
• نحوه کلاس‌بندی خودروها در این رنکینگ کمی با آنچه که پیش از این در مورد سگمنت های مختلف خودرویی دیده‌ایم متفاوت است. دلیل این امر را می‌توان در تفاوت سلایق رانندگی در کشورهای مختلف جستجو کرد. چراکه برخلاف کشوری مانند آمریکا، در چین پیکاپ های غول‌آسا و SUV های فول سایز طرفدار چندانی ندارند و خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی پرطرفدارتر می‌باشند. درنتیجه همان‌طور که مشاهده می‌شود، سگمنت خودروها بیشتر بر اساس قیمت آن‌ها بوده است و درنتیجه به‌عنوان مثال کلاس خودروهای سایز متوسط خود به چهار سگمنت تقسیم شده است.
• خودروهای چینی همواره با چالش بزرگی به نام کیفیت مواجه بوده‌اند. انجام چنین بررسی‌هایی و مقایسه برندهای چینی با برندهای مطرح بین‌المللی، می‌تواند برای ما که در کشوری زندگی می‌کنیم که لقب بزرگ‌ترین بازار صادرات خودروهای چینی لقب گرفته است، تا حد زیادی سودمند باشد.
• از نتایج این تحقیق می‌توان این‌گونه استنباط کرد که هرچند که برندهای چینی در بحث کیفیت همچنان با قله‌های کیفیت در جهان فاصله دارند، اما برخی از این برندها را می‌توان از نظر کیفیت قابل قبول ارزیابی کرد. ازجمله این برندها می‌توان به گک ترومپچی، Luxgen، زوتی، رووی، دانگ فنگ فنگشن، هایما و چری اشاره کرد.
• نکته دیگری که می‌توان از این نتایج استنباط کرد، تأثیر چشمگیر همکاری با برندهای معتبر بین‌المللی بر روی کیفیت خودروهای چینی است. همان‌طور که در رتبه‌بندی‌ها می‌توانید مشاهده کنید، کمپانی GAC که مونتاژ محصولات تویوتا در چین را انجام می‌دهد، توانسته است در برند بومی خود یعنی ترومپچی هم کیفیت بالایی داشته باشد و در همسایگی تویوتا قرار بگیرد. همچنین کمپانی دانگ فنگ که شریک تجاری پژو سیتروئن فرانسه و نیسان ژاپن است، توانسته است محصولات برند دانگ فنگ فنگشن را از نظر کیفیت به محصولات این برندها نزدیک کند. به همین ترتیب محصولات هایما که از زیرمجموعه‌های فاو است و با همکاری مزدا تولید می‌شود، توانسته‌اند رتبه خوبی در زمینه کیفیت از خود به‌جای بگذارند.
• نکته جالب‌توجه دیگر رتبه خوب برند چری در این رنکینگ است. برند چری که محصولاتش تحت عنوان ام وی‌ام در کشور ما به فروش می‌رسند، با تردیدهای جدی در زمینه کیفیت مواجه هستند و حتی بر اساس گزارش‌های شرکت کیفیت و استاندارد ایران، برخی از مدل‌های ام وی‌ام کیفیتی پایین‌تر از پراید دارند! این مسئله علاوه بر اینکه نشانگر تلاش این برند جهت بالا بردن سطح کیفی محصولات جدیدش است، نمایانگر نقش مونتاژکار داخلی است که حتی توانایی مونتاژ با کیفیت محصولات چری را نیز ندارد! به‌عنوان مثال چری تیگو 3 یا همان ام وی‌ام X33 که در این رده‌بندی در کشور چین در بین شاسی‌بلندهای جمع‌وجور رتبه سوم را کسب کرده است، طبق آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کیفیتی نزدیک به پژو 405 و پژو پارس دارد!
• نقش این بررسی‌های کیفی و ایجاد استانداردهای به‌روز در پیشرفت صنعت خودروی چین غیرقابل‌انکار است و در هر کشوری که حقوق مصرف‌کننده کوچک‌ترین اهمیتی داشته باشد، چنین بررسی‌هایی برقرار هستند. هرچند که در کشور ما مطالعات مشابهی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌پذیرد و استانداردهای 51 گانه‌ای برای خودروها توسط سازمان ملی استاندارد ایران برقرار شده است، اما بررسی‌هایی که هیچ تأثیری در افزایش کیفیت ندارند و استانداردی که خودروهای ناامن و بی‌کیفیتی مانند پراید را پاس می‌کند، بود و نبودشان چندان تفاوتی نیز نخواهد داشت!
با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

https://telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
شیوا: خودروهای باکیفیت تحویل داده شود