سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



توكلی: احمدی نژاد در اقتصاد رویه متزلزلی داشت


به گزارش ایرنا، توكلی روز شنبه در نشست 'اقتصاد مشهد، شفافیت و نظارت' افزود : رئیس دولت سابق در راستای الگوی سیاست اقتصادی نئوكلاسیك حركت می كرد و مشی وی زیگزاگی بود به طوری كه گاه به طور كامل به عنوان مدافع منافع سرمایه داری ایفای نقش می كرد.
وی ادامه داد: حدود 30 سال بعد از جنگ، مدل رایج در اداره كشور نئوكلاسیك است كه صرفا به رشد توجه دارد كه این مدل تا كنون نیز ادامه داشته و حتی فردی مانند احمدی نژاد نیز به آن عمل می كرد.
توكلی تصریح كرد: اولین الزام این مدل اقتصادی آن است كه در سیاست خارجی باید تمام و كمال همسو با نظام سیاسی جهانی شد كه به ادغام در اقتصاد جهانی منجر شود و لذا باید از مطرح شدن هر گونه ارزش های انسانی و اخلاقی خارج از محدوده این سیاست ها جلوگیری كرد.
وی افزود : درسیاست داخلی نیز باید بین اهداف مدیریت سیاسی با اهداف بخش خصوصی انطباق كامل وجود داشته باشد و حتی مدیران سیاسی از میان فعالان اقتصادی و یا از سوی آنان انتخاب شوند.
این نماینده مجلس اذعان كرد: این در حالی است كه حتی جامعه شناسان و اقتصاد دانان غربی نیز این مدل را تخطئه می كنند و آن را مغایر با دموكراسی می دانند و البته این شیوه با مبانی اسلام و خط امام و رهبری نیز همخوانی ندارد.
او با اشاره به اینكه گران شدن قیمت ارز در سال 91 یك شوك اقتصادی بود كه شكنندگی اقتصاد را ظاهر ساخت، تصریح كرد: این شوك باعث شد یك جا به جایی اتفاق افتاده و بر ثروت ثروتمندان و فقر فقرا افزوده شود.
توكلی گفت: در سال های اخیر نیز نرخ تورم اگر چه روندی نزولی داشته اما 1،5 برابر نرخ تورم منطقه و سه برابر تورم جهانی است و این آمار نشان می دهد نرخ تورم فعلی برای همین امروز نیز بالاست.
وی با بیان اینكه در اقتصاد علاوه بر تعیین سیاست ها، اجرای آن نیز مهم است، تأكید كرد : اگر بهترین سیاست ها را كسانی اجرا كنند كه از مالیات فراری بوده، طرح های عمرانی را با نیت های سیاسی كلنگ می زنند و نظام بانكی ناكارآمد و فعالیت آنها به فساد منجر شود و از حقوق شهروندان حمایت نشود اقتصادی شكننده به وجود می آید.
او افزود: این درحالی است كه اگرهمین سیاست ها را افرادی پاكدست كه حقوق مالكیت را به رسمیت شناخته و بین مردم و آنها اعتماد متقابل وجود داشته باشد، اجرا شود نتیجه ای متفاوت به دست خواهد آمد كه این امر فقط در ابتدای انقلاب اتفاق افتاد.
نماینده مردم تهران درمجلس نهم تصریح كرد: بنا بر مدل اقتصادی نئوكلاسیك نابرابری و رشد با یكدیگر افزایش می یابد و در دوره های بعد نابرابری كاهش می یابد اما این امر در یك دوره طولانی 30 ساله اتفاق می افتد كه در دوره دولت پنجم اصرار شدید بر این مدل اقتصادی باعث نارضایتی هایی بویژه در مشهد، اراك و باقرآباد شد.
وی با اشاره به انواع فساد در اقتصاد گفت: رد صلاحیت بسیاری از نمایندگان كنونی در انتخابات اخیر به دلایل سیاسی نبود بلكه اكثر آنان گرفتار فساد سیستمی شدند كه البته بیشتر آنان نیز اصولگرا بودند.
وی گفت: فساد یقه سفیدها باعث افزایش بیكاری، تن فروشی و توزیع ناعادلانه ثروت می شود كه توزیع ناعادلانه ثروت از دلایل ركودی است كه امروز وجود دارد.
*استبداد و سودآوری از مهم ترین مولفه های اقتصاد مشهد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله مولفه های اقتصادی كه امروز با دیدن مناطق پیرامونی حرم رضوی در مشهد نیز می توان به آن اشاره كرد استبداد، عدم اعتنا به قواعد علمی، سودمحوری، عدم رعایت عدالت و نظر مردم و تصاعدی بودن این فرایند است.
وی گفت: در گذشته مدیریت سیاسی شهر مشهد به گونه ای بوده است كه فقط برخی افراد می توانستند براحتی سخن بگویند و این نوعی استبداد بوده است.
توكلی با اشاره به اینكه این مولفه ها اقتصاد را شكننده كرده و از اقتصاد مقاومتی دور می كند، افزود: حتی معماری كنونی حرم مطهر زائرمحور نیست و نیازهای آنان در نظر گرفته نشده است.
وی عدالت محوری، مردم محوری و شفاف سازی را از مولفه های اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح كرد : شفاف سازی راه مقابله با فساد است.
توكلی گفت: تخریب بافت قدیمی اطراف حرم باعث شد شكنندگی اقتصاد افزایش پیدا كند زیرا مردم در بافت كنونی از حال یكدیگر خبر ندارند و نمی توانند به یكدیگر كمك كنند.
وی ادامه داد: این در حالی است كه در گذشته كسبه یكدیگر را می شناختند و در مواقع لزوم به یاری هم می شتافتند و این باعث می شد انعطاف اقتصادی شهر بالا برود و این گسستن رابطه ها نقش مهمی در شكنندگی اقتصاد ایفا می كند.
شبك 7500/5132 / 1064

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
احمدی نژاد و اقتصاد گلوگیر