ایسنا 16 آذر، 16 ساله شد


خبرگزاری دانشجویان ایران یا همان «ایسنا» شانزدهمین سالگرد تاسیس خود را 16 آذرماه، همزمان با روز دانشجو جشن می‌گیرد. به همین مناسبت خبرنگاران ایسنا در گفت‌وگو‌هایی مجزا نظر برخی از هنرمندان کشورمان را درباره‌ی این رسانه پرسیده‌اند و پیشنهادهای آنها را به این خبرگزاری جویا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هنرمندانی چون جمشید مشایخی، منیژه حکمت، پری ملکی، علی سرابی، ایوب آقاخانی، جعفر دهقان، بهرنگ توفیقی، نادر قشقایی، رضا داد و ... درباره‌ی ایسنا به اظهار نظر پرداخته‌اند که در این گزارش می‌خوانید.

شما معلم من بوده‌اید

جمشید مشایخی - بازیگر پیشکسوت سینما - در آستانه شانزدهم آذر ماه، سالگرد تأسیس ایسنا با بیان اینکه همیشه شما (ایسنایی‌ها) معلم من بوده‌اید، اظهار کرد: همیشه کار من را ارزیابی کرده‌اید و راهنمایی‌های خوبی داشته‌اید. قلمی که در دست شما هست در دست حضرت حافظ، فردوسی بزرگ و مولانا بوده است و ارزش بسیاری دارد.

او ادامه داد: سالگرد ایسنا را به همه عزیزانی که در این خبرگزاری بزرگ مشغول به فعالیت هستند تبریک می‌گویم. سال گذشته برپایی تولدم در ایسنا خاطرات بسیار ماندنی را برایم رقم زد.

ایسنا خبرگزاری خوبی است

جعفر دهقان، بازیگر سریال «معمای شاه» درباره اینکه چقدر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) را می‌شناسد و چه پیشنهادی به این خبرگزاری دارد؟ بیان کرد: پیش از این هم با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کردم و از این خبرگزاری راضی هستم. به نظرم ایسنا خبرگزاری خوبی است، برای همه دوستان در این خبرگزاری آرزوی موفقیت می‌کنم.

ایسنا پخته عمل کرده است

ایوب آقاخانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان به مناسبت سالگرد تاسیس ایسنا اظهار کرد: ایسنا جزو معدود خبرگزاری‌هایی است که در کنار چند خبرگزاری دیگر عمر تئاتری من با آن پیوند خورده است و همواره همدلانه کنار تئاتر و کارهای من بوده است.

او گفت: خبرگزاری‌های زیادی به حکم وظیفه تئاتر را پوشش می‌دهند، اما خوشحالم که اعتراف کنم خبرگزاری ایسنا با وجود روح متصل به دانشجویان و در نتیجه ترکیب همیشه جوان، در حرفه خود با پختگی عمل کرده است و مفتخرم که به تمام دست‌اندرکاران این خبرگزاری وزین، تولد خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) را تبریک بگویم.

ایسنا؛ جدی‌ترین خبرگزاری‌ است

محمود معتقدی، شاعر و منتقد ادبی درباره فعالیت ایسنا بیان کرد: ایسنا یک خبرگزاری خوب با کارکرد و کارنامه موفق است. ایسنا در این سال‌ها در نشریات هم بازخورد داشته و دارد.

او در ادامه متذکر شد: ایسنا خبرگزاری‌ای است که با وسعت نظر و بیداری عمل می‌کند. در مجموع ما شاهد باروری فکری و نوآوری ذهنی در ایسنا بوده‌ایم. من فکر می‌کنم جدی‌ترین خبرگزاری‌ای است که در حوزه فرهنگی روزآمد است و کار اهل فرهنگ و نظر را دنبال می‌کند. به طور کلی در این حوزه کارنامه خوبی دارد.

معتقدی به عنوان توصیه‌ای برای ایسنا گفت: اگر ایسنا فضا را گسترش بدهد و بیشتر با اهل فرهنگ صحبت کند و نقد و نظرشان را منتشر کند، موثرتر خواهد بود. اگر ایسنا تا حد زیادی با نشریات و رسانه‌ها ارتباط برقرار کند و گفته‌های آن در سایر نشریات هم بیاید باعث پیشرفت بیشتری است. ایسنا می‌تواند در این زمینه به صورت جدی‌تر به کارش ادامه بدهد.

مخاطب ایسنا باهوش و جدی است

بهرنگ توفیقی، کارگردان در شانزدهمین سالگرد تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران درباره‌ی اینکه چقدر به ایسنا به عنوان یک رسانه اعتماد دارد و این خبرگزاری را چطور ارزیابی می‌کند؟ خاطرنشان کرد: ایسنا جزو خبرگزاری‌هایی است که واقعا قابل اعتماد است؛ وقتی با ایسنا صحبت می‌کنیم حس خوبی داریم و به نظرم مخاطب ایسنا در درجه اول یک مخاطب باهوش و جدی است.

کارگردان سریال «پشت بام تهران» در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی به خبرگزاری دانشجویان ایران دارد؟ اظهار کرد: پیشنهاد من تنها به ایسنا مربوط نمی‌شود، بلکه از تمام خبرگزاری‌ها می‌خواهم که در بخش مصاحبه‌ با عوامل کار تولید کمی تخصصی‌تر وارد عمل شوند.

ایسنا برای همه است

پیام دهکردی، بازیگر و کارگردان همچنین در آستانه‌ی فرا رسیدن سالگرد تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تبریک این زادروز گفت: امیدوارم ایسنا همچنان با شور، شعور و عشق مسیر خود را همان‌طور که آغاز کرده، ادامه دهد.

او با اشاره به اینکه ایسنا به نام دانشجو مزین و متبرک شده است، افزود: باورم این است که اگر ایسنا به این سه سرفصل شور، شعور و عشق که مسیرش را با آن آغاز کرده، همچنان رجوع کند آینده و مانایی خوبی خواهد داشت و جایش در میان اهالی خرد همیشگی است و او را دوست خواهند داشت.

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: به نظرم رسالتی که برای رسانه‌ها و به شکلی ویژه بر خبرگزاری‌ها است، نگاه و زیست فراجناحی است و ایسنا کوشش کرده این گونه باشد. امیدوارم این مسیر را حفظ و نیز تقویت کند.

او گفت: این رسانه که مزین به نام دانشجوست متعلق به هیچ جناحی نیست و برای همه جریان‌هاست و به سمت شعورمندی و خردمندی حرکت کرده است.

دهکردی اضافه کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم درباره مرگ یک پدیده است و اگر رسانه‌ای به آن اهتمام نداشته باشد مرگ آن قطعی است، این مساله هم چیزی نیست جز افتادن در ورطه حاشیه‌ها که حاشیه مرگ همه چیز است.

دهکردی یادآور شد: من به تجربه بارها دیده‌ام که رسانه‌ای سعی می‌کرد در فضای حاشیه‌ای حرکت کند آن هم برای جذب مخاطب و داغ کردن تنور اخبار و اطلاعات و البته شاید به طور مقطعی به سرانجام دلخواه رسیده شده باشد اما در فرارو دچار خسران‌های زیادی می‌شود.

این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: بنابراین پیشنهاد و با احترام توصیه من به ایسنا،‌ زیستن در متن و رفتن به سمت حیاتی پر از آگاهی و خرد و شرافت است. ما باید در جهت تنویر افکار عمومی حرکت کنیم و قضاوت با مخاطب خواهد بود. ضمن اینکه هر چیزی که فضا را مسموم کند خط قرمز ماست و اگر این‌ها رعایت شوند می‌توان با رشد جامعه به سمت تعالی امیدوار بود.

دهکردی همچنین بیان کرد: ایسنا در سال‌های گذشته تلاش کرده خود را این‌طور نشان دهد و بگوید متعلق به هیچ جناح خاصی نیست. چرا که یک رسانه تریبون بیان افکار شخصی نیست. پس وقتی رسانه‌ای مثل ایسنا هست، برای همه هست.

او گفت: تلاشی که در این سال‌ها شده را ارج می‌نهم و از اهتمام ایسنا نسبت به تئاتر کشور، اطلاع‌رسانی، نقد و آسیب‌شناسی دردهای تئاتر به سهم خودم تقدیر می‌کنم چون ایسنا همواره تلاش کرده یکی از اولویت‌های اصلی‌اش تئاتر و فرهنگ باشد و امیدوارم خداوند برای ادامه این مسیر به این خبرگزاری توفیق دهد. امیدوارم چراغ ایسنا هیچ‌گاه خاموش نشود.

برای اخبار تئاتر به سراغ ایسنا می‌روم

علی سرابی، بازیگر به مناسبت 16 آذر و سالگرد تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: سال‌ها است در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنم. رابطه خوبی با ایسنا دارم و اگر بخواهم خبری از تئاتر بگیرم به سراغ ایسنا می‌روم.

رفاقت ایسنا و مولدین فرهنگ قابل ستایش است

بهروز غریب‌پور، کارگردان تئاتر به مناسبت فرا رسیدن سالگرد تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: در حوزه کاری ما ایسنا یک بازو و پل ارتباطی با مخاطب است که در این سال‌ها خیلی صمیمانه همکاری کرده است.

او بیان کرد: رفاقتی که بین ایسنا و مولدین فرهنگ وجود دارد، قبال ستایش است؛ البته طبیعی است که ایسنا با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده باشد، اما امیدوارم چراغ این رسانه هیچ‌گاه خاموش نشود.

همیشه با ایسنا همکاری داشته‌ام

جمشید مرادیان، هنرمند مجسمه‌ساز به مناسبت فرارسیدن 16 آذرماه و شانزدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: من همیشه با ایسنا همکاری داشته‌ام. این رسانه اخبار مربوط به کارهای من را خیلی خوب منعکس کرده است.

او افزود: تنها نکته‌ای که لازم می‌دانم به آن اشاره کنم، این است که گاهی در زمان انتقال مطالب، دقت کافی روی برخی کلمات و جملات نمی‌شود؛ بعضی از مباحث، فلسفی و درباره‌ی تئوری هنر هستند و گاهی جابه‌جایی یک کلمه کل مطلب را تغییر می‌دهد.

ایسنا می‌تواند حساسیت‌ها را برانگیزد

نغمه ثمینی، نمایشنامه‌نویس در ارزیابی عملکرد ایسنا همزمان با سالروز تأسیس این خبرگزاری گفت:‌ ما به عنوان فعالان تئاتر، همیشه خیلی در محاق خبری بوده و هستیم و کمتر به بیلبوردهای شهری یا تیزرهای تلویزیونی دسترسی پیدا می‌کنیم. در این شرایط اهمیت خبرگزاری‌هایی مانند ایسنا بسیار بیشتر می‌شود.

او اضافه کرد: بزرگترین ویژگی ایسنا انتخاب خبرنگاران درجه یک به ویژه در حوزه تئاتر است که همواره تلاش کرده‌اند برای کسانی که تئاتر را می‌شناسند و دغدغه آن را دارند، پوشش خبری مناسبی داشته باشند و به نوعی آثار نمایشی را تبلیغ کنند.

ثمینی در عین حال خاطرنشان کرد: اما شاید از یک خبرگزاری پرسابقه و قوی مانند ایسنا انتظار برود که درباره مسائل پیچیده و پنهان تئاتر مثل مسائل اقتصادی،‌ ممیزی، خانه تئاتر و ... جسورتر عمل کند و حتی جریان راه بیاندازد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: منظورم از جریان‌سازی، جنجال نیست، بلکه معتقدم یک خبرگزاری مانند ایسنا می‌تواند حساسیت‌ها را برانگیزد و منتظر نباشد کسانی که فعالان و هنرمندان تئاتر هستند این حساسیت را ایجاد کنند و فکر می‌کنم در این زمینه هنوز خیلی جای کار دارد اما در شرایط فعلی که تئاتر به شدت نیازمند خبرنگاران حرفه‌ای، پیگیر و علاقه‌مند است و خبرنگاری تئاتر یک تخصص به شمار می‌آید، ایسنا عملکرد خوبی داشته است.

ایسنا؛ سالم، عاقل، فهیم و دلسوز

حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش به مناسبت شانزدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این خبرگزاری را سالم، عاقل، فهیم و دلسوز ارزیابی و اظهار کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران برنامه‌ها و تحلیل‌های بسیار خوبی را درباره مسائل اجتماعی در فضای سالم خبری منتشر می‌کند.

صادقی اضافه کرد: امیدوارم ایسنا نگاه عاقلانه، منصفانه و متعادل خود را حفظ کند. مدیران جهاد دانشگاهی بسیار فاضل و ارجمند هستند و باید به همه همکاران ایسنا تبریک گفت که درست و پاکیزه می‌نویسند و تعادل را می‌شناسند. خود من کار رسانه‌ای کرده‌ام و می‌دانم چقدر برای خبرنگاران سخت است که با وجود شعارها و گاه سفارش‌هایی که می‌شود، در مسیر تعادل حرکت کنند.

مخاطب به صداقت اخبار فرهنگی ایسنا باور دارد

علی سرتیپی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی‌اش از عملکرد خبرگزاری دانشجویان ایران در آستانه سالروز تاسیس این خبرگزاری توضیح داد: وقتی مخاطب خبرهای فرهنگی ایسنا را می‌خواند به درستی و بی‌طرفی و در یک کلام صداقت آن باور دارد اما تعداد اخبار سینمایی کم است. به طوری که مخاطب برای اینکه تشنگی اطلاعاتی‌اش را سیراب کند، ناچار است به رسانه‌های دیگر هم مراجعه کند، در حالی که اگر تعداد خبرهای سینمایی ایسنا بیشتر باشد‌، دیگر چنین نیازی وجود نخواهد داشت، البته اینها نظرات شخصی من است.

من از اعتماد به ایسنا راضی هستم

پری ملکی، مدرس رشته آواز هم به مناسبت فرارسیدن 16 آذر ماه و شانزدهمین سالروز تأسیس ایسنا درباره‌ی این خبرگزاری گفت: در این سال‌ها که گفت‌وگوهایی با ایسنا انجام داده‌ام، هیچ‌گاه احساس نارضایتی نداشته‌ام. در میان خبرگزاری‌های کشور، ایسنا عملکرد بهتری دارد.

این مدرس رشته آواز افزود: معمولا صحبت‌ها به‌طور کامل در ایسنا منتشر می‌شوند و نقدهای خوبی در رسانه‌ی شما خوانده‌ام. خطاهای ایسنا نسبت به خبرگزاری‌های دیگر، کمتر است و من از اعتماد کردن به این خبرگزاری راضی هستم.

برای اخبار موثق و درست حتما سراغ ایسنا می‌روم

منیژه حکمت، کارگردان و تهیه‌کننده سینما به مناسبت فرا رسیدن 16 آذر ماه و سالگرد تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره‌ی ارزیابی‌اش از عملکرد این رسانه گفت: هر وقت به دنبال یک خبر موثق و درست می‌گردم حتما سراغ ایسنا می‌روم؛ چرا که معتقدم این خبرگزاری بسیار متعهدانه بدون جناح‌بندی سیاسی و بر اساس تعهد مسئولانه خبرنگارانش خصوصا در بخش هنری اطمینان‌بخش روزهایی است که متاسفانه برخی از رسانه‌ها بر اساس منافع‌شان عمل می‌کنند.

ایسنا برای فرهنگ کشور دل می‌سوزاند

نادر قشقایی، رییس انجمن مجسمه‌سازان به‌ مناسبت فرا رسیدن 16 آذرماه، سالروز تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت: ما در انجمن مجسمه‌سازان پیگیر خبرهای ایسنا درباره‌ی اتفاقات مربوط به حوزه‌ی فعالیت خود هستیم.

او ادامه داد: ایسنا یکی از خبرگزاری‌های موثق و کامل است که اتفاقات و جریان‌های هنری را دنبال می‌کند و برای فرهنگ کشور دل می‌سوزاند. از همه خبرنگاران و دست‌اندرکاران این خبرگزاری متشکرم.

قشقایی همچنین اظهار کرد: اگر ایسنا بتواند گاهی نشست‌های تخصصی با حضور اعضای هیات مدیره‌ی انجمن‌های مختلف هنری برگزار کند، قطعا شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.

در جریان ساخت «مختارنامه» فقط خبرهای صادقانه از ایسنا دیدم

محمود فلاح - از تهیه‌کنندگان پیشکسوت صداوسیما - هم گفت: ایسنا به عنوان خبرگزاری دانشجویان روش مثبت، خوب و بی‌طرفی را در اخبارش دارد که امیدوارم بیش از اینها موفق باشد.

وی گفت: بیشترین ارتباطم با خبرگزاری ایسنا از زمان شروع پروژه «مختارنامه» بود و انصافا هم طی مدتی که با این رسانه همراه بودم، چیزی جز همکاری و کمک ندیدم.

تهیه‌کننده سریال «مختارنامه» گفت: از خرداد سال 1381 که پروژه «مختارنامه» را شروع کردیم وجدانا چیزی جز کمک، خوبی، خبرهای صادقانه و محبت دوستان در پیشرفت کارمان چیزی ندیدم. اکنون هم صادقانه می‌گویم که از عملکرد ایسنا راضی هستم و برای تمام کسانی که در این خبرگزاری مشغول به کار هستند، آرزوی موفقیت روزافزون دارم. به نظرم شعاری هم که ایسنا امسال برای نمایشگاه مطبوعات انتخاب کرد (صداقت؛ اعتماد و اعتبار) شعار خیلی خوبی بود.

ایسنا از حاشیه‌ها دور است

علیرضا رضاداد - مدرس دانشگاه صداوسیما - درباره اینکه چه پیشنهادی برای ایسنا دارد، گفت: یکی از رسانه‌هایی که مطابق با چارچوب‌های که مورد تاکید است می‌تواند محل رجوع ما باشد، ایسناست که همیشه قاعده‌های خبررسانی و ایجاد فضای اطلاعاتی و ارتباطی را به خوبی فراهم می‌کند و همواره سعی می‌کند خودش را از حاشیه‌های بی‌دلیل محفوظ نگه دارد. به نظرم خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یکی از خبرگزاری‌های خیلی خوب کشور است که قدمت زیادی هم دارد. من شخصا به این خبرگزاری تبریک می‌گویم و برای همه شما آرزوی موفقیت می‌کنم.

ایسنا همیشه سر زبان‌ها بوده

مسعود اسکویی - گزارشگر پیشکسوت برنامه‌های ورزشی - به مناسبت سالگرد تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) درباره ارزیابی‌اش از این خبرگزاری با بیان اینکه ایسنا جزو خبرگزاری‌های محبوب است‌، یادآور شد: ایسنا همیشه سر زبان‌ها بوده و جزو خبرگزاری‌های محبوب است.

او گفت: من تقریبا همه خبرگزاری‌ها را می‌شناسم اما واقعیت این است که این رسانه‌ها باید واقعیت را بنویسند و خبرگزاری ایسنا‌، جزو آن دسته رسانه‌هایی است که مورد اعتماد من بوده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
چهارشنبه -16 آذر 1390-ساعت 16:15