سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مقایسه راندمان نیروگاه‌ها در ایران و کشورهای اروپایی


مقایسه راندمان نیروگاه‌ها در ایران و کشورهای اروپاییاقتصاد نیوز/ نگاهی به آمار میزان راندمان در ایران و کشورهای اروپایی، حاکی از آن است که ایران 23 سال تا رسیدن به راندمان مطلوب فاصله دارد.

آن‌طور که آمار دفتر برنامه‌ریزی برق و انرژی وزارت نیرو نشان می‌دهد، روند متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی در ایران در مقایسه با کشورهای اتحادیه اروپا پایین است. این مساله حتی با افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران نیز جبران نشده؛ به طوری که بالاترین راندمان در ایران مربوط به سال 82 است که میزان 37.1 درصد را به ثبت رسانده است.

در همین حال، نیروگاه‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا حتی به عدد 49.1 درصد هم رسیده‌اند. در این میان کمترین درصد بازدهی نیروگاه‌های حرارتی اتحادیه اروپا از بالاترین راندمان نیروگاه‌ها در ایران هم بالاتر است. در این میان، به نظر می‌رسد که راندمان نیروگاه‌های حرارتی در کشورهای اروپایی از 1990 تا 2012 از حدود 42 به 47.9 درصد افزایش یافته است.

بخشی از آمار منتشر شده از سوی دفتر برق و انرژی وزارت نیرو مربوط به اطلاعات آژانس محیط‌زیست اروپاست و حاکی از یک اختلاف حدودی 10 درصدی میان راندمان نیروگاه‌ها در ایران و اتحادیه اروپاست.

البته در این گزارش قید شده که برای کشورهای اتحادیه اروپا برای دسترسی به آخرین فناوری‌های روز دنیا به منظور اصلاح راندمان نیروگاه‌ها مانعی وجود نداشته و این مساله در افزایش راندمان این نیروگاه‌ها تاثیرگذار بوده است.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، هدف‌گذاری صورت گرفته در برنامه ششم توسعه در جهتی است که راندمان نیروگاه‌ها به 60 درصد افزایش یابد. در حالی که بالاترین نرخ راندمان در این سال‌ها 37.1 درصد بوده است که با عدد برنامه‌ریزی شده فاصله زیادی دارد.

در عین حال نگاهی به عددهای نمودار نشان از آن دارد که راندمان نیروگاه‌های کشور در هر سال کمتر از یک درصد افزایش داشته است. بر این اساس اگر افزایش هر سال یک درصد در نظر گرفته شود، در این صورت نیروگاه‌های حرارتی در ایران 23 سال دیگر به راندمان مطلوب می‌رسند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: اقتصاد نیوز


ویدیو مرتبط :
مشکلات کشورهای اروپایی ..