فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حیدری:سینما به مشکوة بدهکار است/ امیر صادقی:برای مسئولین متاسفم


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، مراسم تشییع پیکر مرحوم هادی مشکوة صبح امروز در ساختمان دو خانه سینما با حضور اصحاب رسانه و سینماگران معدودی که حضور داشتند برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کامران ملکی که اجرای آن را بر عهده داشت طی سخنانی گفت: به بهانه بدرقه انسان بزرگی در اینجا جمع شده‌ایم که قلب بزرگی داشت زمانی که وی در بیمارستان بستری شد هنرمندان زمانی که مطلع شدند انجام وظیفه کردند و همچنین وزارت ارشاد متوجه شد به نمایندگی از آنها رئیس سازمان سینمایی در بیمارستان حاضر شدند و همچنین در زمان بستری مرحوم مشکوة وزارت تأمین اجتماعی هم تمام تلاش خود را به کار گرفت اما عمر دست خداوند بزرگ است همه برای وداع با یک مرد بزرگ در اینجا جمع شدند.

بر پایه این گزارش غلامرضا موسوی جزو اولین نفراتی بود که در جمع سخنرانی کرد. وی با اشاره به اینکه صحبت کردن در مورد مرحوم مشکوة سخت نیست، اظهار داشت:‌از این جهت صحبت در مورد شخصیت این مرد بزگروار سخت نیست چرا که بسیار محترم بود و من شاهد بودم که زندگی‌اش را برای سینما گذاشت «میرزا کوچک‌خان جنگلی» را با سرمایه شخصی‌اش ساخت و همین روند ادامه داشت تا فیلم‌های خوبی را در سینما به جای بگذارد. وی جزو کسانی بود که در فعالیت‌های صنفی همیشه حضور داشت و تمام جلسات را شرکت می‌کرد و تنها در این اواخر که در بیمارستان بستری شد از حضور وی در این جلسات محروم بودیم. برای روح این مرد بزرگ آرزوی آرامش دارم.

خسرو امیرصادقی در ادامه این مراسم گفت: ما عادت داریم که وقتی بدترین انسان‌ها را نیز از دست می‌دهیم از آنها تعریف می‌کنیم و می‌گوییم آدم خوبی بوده است اما این بار به واقعیت یک انسان خوب از میان ما رفت. در مراسم‌های مختلفی حضور پیدا می‌کنم مانند جشن‌ها، جلسات نقد و بررسی و در وزارتخانه‌‌ای چون ارشاد به من می‌گوید حرف نزن پس کجا باید حرف زد؟! جای تأسف است که کسی که عمرش و زندگی‌اش برای فیلم‌های انقلابی گذاشت در مراسمش چنین تعدادی حضور پیدا کنند.برای همه مسئولین متأسفم. برای کسانی که هادی مشکوة خانه میلیاردی‌اش را فروخت تا آنها آرامش داشته باشند. این مسئولین بزرگ‌ترین افتخارشان این است که در کنار افرادی که تنها مشهور هستند و تأثیری در سینما نداشتند عکس یادگاری بگیرند و به آنها دسته گل بدهند من برای آنها متأسفم.

وی در ادامه افزود: من به عنوان انسانی که در چندین فیلم با مرحوم مشکوة همکاری داشته‌ام می‌توانم بگویم که وی یکی از باشرف‌ترین و انسان‌ترین افراد سینمای ایران است که به دیار ابدی رفت.

موسوی با صدای بلند در شرایطی که گله‌مند بود، گفت: همدیگر را دوست داشته باشید و حرمت نگه دارید و از بازی‌های احمقانه سیاسی دست بکشید.

در ادامه مراسم فردی از میان جمع که گویا از هنروران قدیمی عرصه سینما بود فریاد زد و گفت:‌آقای صادقی این عزیزانی که آمدند هر کدامشان 100 برابر آنهایی هستند که نیامدند سینماگران واقعی این افراد هستند.

محمد بانکی یکی دیگر از افرادی بود که در این جمع سخنرانی کرد و گفت:‌ خدا بیامرز مشکوة سرمایه‌ای داشت که آن را وارد سینما کرد وی با این سرمایه شخصی فیلم‌های بزرگی ساخت «ترن»، «مرز» و «میرزا کوچک‌خان جنگلی» نیز از این دست هستند با اینکه وی فیلم‌های بزرگ و سنگینی را ساخته است یک نفر را ندیده‌ام که از وی شکایت بکند. او با اینکه سن بالایی داشت قبل از اینکه به بیمارستان بیاید قرار بود که تله‌فیلم بسازد این یعنی اینکه این مرد هنر را دوست داشت.

جمشید حیدری نیز در این مراسم حضور داشت که گفت:‌ مرحوم هادی مشکوة دینش را به سینما ادا کرده است و همچنان سینما به او بدهکار است. خوشحالم که از مدیران گذشته چون مهدی مسعودشاهی در میان حضور دارند. هادی مشکوة را قبل از انقلاب می‌شناختم یکبار ندیدم نمازش را قطع کند سال 57، اولین فیلم را به نام «کرکس‌ها می‌میرند»، شروع کرد دوره‌ای که برخی فکر می‌کردند نگاتیو هروئین است.بعد از آن فیلم «مرز» را با هم کار کردیم که 4 هزار کپی از آن زده شد و بسیاری از جاها نمایش داده شد که در نهایت 4 ریال هم به وی ندادند سینما به مشکوة بدهکار است.

مهدی مسعودشاهی که سابق بر این جزو مدیران عرصه سینما بوده است و دبیری برخی از جشنواره‌ها را بر عهده داشته در میان حاضرین طی سخنرانی گفت: ممنونم از عزیزانی که قدر بزرگان و پیشکسوتانشان را می‌دانند، سال‌های سال کنار مرحوم مشکوة بودم، اگر واقعا یک فرد دلسوز برای سینمای ایران تمام زندگی‌اش را گذاشته باشد آن فرد هادی مشکوة است. وی نام نیکی برای خودش به جای گذاشت. وی در شرایطی سخت ایثارگرانه تمام وجود و مالش را برای سینمای این کشور هزینه کرد آرزو می‌کنیم برای فرهنگ و هنر همانطور که مرحوم مشکوة ایثار کرد قدم برداریم.

محمد قاری‌زاده دیگر سینماگری بود که در میان حاضرین صحبت کرد وی با اشاره به اینکه قرار بود با مرحوم مشکوة یک تله‌فیلم را بسازد، گفت: وی با شرایطی که داشت قرار بود باز هم تولید فیلم داشته باشد و این برای من بسیار با احترام است و به او همواره احترام می‌‌‌گذارم به نظرم مهمترین اتفاق امروز حضور پیشکسوتان سینما در این جا است.

حبیب اسماعیلی نیز که یکی از تهیه‌کنندگان شناخته شده سینما است طی سخنانی گفت:‌ مرحوم مشکوة زمانی که کارش را شروع کرد تماما با سرمایه شخصی وارد سینما شد. وی اصلاً به دنبال اجرای شو و یا نمایش برای دیگران نبود تنها کارش را انجام می‌داد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه کمک دولت در سینما به کسانی داده می‌شود که برای خود نامی درست می‌کنند باید یکی از بزرگ‌ترین دفاتر سینمایی به نام مرحوم مشکوة می‌شد اما الان پول‌های دولتی به یکسری از افراد خاص داده می‌شود.

در پایان مراسم لاله مشکوة دختر مرحوم هادی مشکوة‌ طی صحبت‌هایی گفت: پدر آرام بخواب که دوستان صمیمی‌ات و آدم‌هایی که قلب پاک دارند به اینجا آمده‌اند آدم‌هایی که تو را دوست دارند پدر همیشه به تو افتخار می‌کنم. تو  با افتخار از این دنیا رفتی. 

بر پایه این گزارش حبیب اسماعیلی، مرتضی شایسته، فرشته طاهرپور، مجید قاری زاده، منوچهر شاهسواری، عبدالله علیخانی، مهدی مسعود شاهی، محمد و اصغر بانکی، خسرو امیر صادقی، امیر حسین شریفی، فرامرز روشنایی و محمد باقر خسروی جزو معدود افرادی بودند که در این مراسم حضور پیدا کردند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
واقعا برای مسئولین متاسفم