سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تأثیر «تدریس همراه با فیلم» در بهبود کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان/ نقش دانشجومعلمان در جشنواره فیلم رشد


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، جشنواره بین المللی فیلم رشد، جشنواره‌ای سینمایی است که هر سال توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

این جشنواره با نیم قرن سابقه و 45 دوره برگزاری، قدیمی ترین جشنواره فیلم در کشور است که مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران و سازنده فیلم محمد رسول الله از آن به عنوان بی حاشیه‌ترین و نوستالوژیک ترین جشنواره کشور یاد می‌کند.

*ورود دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مقوله فیلمسازی، دلگرمی و قوت قلب برای تعلیم و تربیت

اتفاق ویژه چهل و پنجمین جشنواره فیلم رشد، ورود دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به عرصه فیلمسازی و حضور در جشنواره فیلم رشد بوده است، موضوعی که حجت الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش که سازمان متبوعش میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم رشد است از آن به عنوان دلگرمی و قوت قلب برای نظام تعلیم و تربیت و این جشنواره یاد کرد و در افتتاحیه این جشنواره در مدرسه دارالفنون، گفت: این نشان می‌دهد اگر معلمان ما تولیدکننده و فیلمساز باشند می‌توانند این هنر را در تربیت به کار گیرند و از این جهت ما به گذشته امیدوارتر هستیم.

*سرپرست دانشگاه فرهنگیان: توجه به فیلمسازی در دستور کار این دانشگاه قرار دارد

محمود مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در گفت‌گو با فارس در واکنش به ورود نخستین حضور دانشجو معلمان فیلمساز این دانشگاه در جشنواره بین المللی فیلم رشد، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان، نماد رشد، تعالی و تحول در آموزش و پرورش است و از زوایای مختلف باید این منظر تعالی و تحول در آموزش و پرورش و در عملکرد دانشگاه فرهنگیان تبلور و تجلی داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از این ابعاد، ورود هنر و شایستگی‌های هنری در تکوین شخصیت معلمان است و فیلم به عنوان یکی از این رسانه‌های هنری و جلوه‌های بسیار بارز هنر در دستور کار جدی دانشگاه فرهنگیان وارد شده است تا با مأنوس کردن معلمان با این جنس از کالاهای هنری، زمینه‌ای برای استفاده هدفمند آن، در تعلیم و تربیت فراهم شود.

*منتقد سینما: نبود امکانات لازم، مهم‌ترین دلیل بی رغبتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در عرصه فیلمسازی

در این راستا،حمید قاسم زادگان از منتقدان سینما و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید مقوله هنر و خصوصا سینما و فیلم را به عنوان یک روش تدریس و مکمل تدریس در کلاس‌های درس استفاده کنند، اظهار داشت: در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، موضوع سینما صرفاً در درس کاربرد مواد آموزشی آن هم بسیار محدود تعریف شده است.

وی نبودن امکانات سمعی و بصری در کلاس‌های درسی دانشگاه فرهنگیان را از مشکلات جدی دانشجویان این دانشگاه برای ساخت فیلم عنوان کرد و گفت: با این مشکلات، دانشجویان چندان ساخت فیلم را باور ندارند و اگر فیلمی نیز بسازند، ‌به خاطر علاقه خودشان و یا پیگیری‌های یک استاد هنر است و به همین دلایل در رقایت با فیلمسازان دیگر در جشنواره‌ها کمتر موفق می‌شوند.

قاسم زادگان بر توجه ویژه دانشگاه فرهنگیان به هنر و خصوصا سینما تأکید کرد و افزود: باید کارشناسان سینما و هنر کارگروه و متولی مخصوصی در در دانشگاه فرهنگیان تشکیل دهند و آنها در انتخاب فیلم‌های رشد حضور جدی داشته باشند.

عزیزالله تاجیک اسمعیلی، قائم مقام سرپرست دانشگاه فرهنگیان که از سال 1372 در جشنواره بین المللی فیلم رشد به عنوان داور حضور دارد، در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه جشنواره رشد، جشنواره‌ای آموزشی و برای کمک به ارتقاء و بهبود روش‌های تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: اگر این جشنواره نتواند تحولی در روش‌های آموزش و پرورش ایجاد کند فلسفه وجودی خود را از دست خواهد داد.

وی مخاطبان اصلی فیلم‌های جشنواره رشد را معلمان دانست و افزود: دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، در آینده‌ای نزدیک معلم خواهند شد و زمانی که آنها از زمان دانشجویی ارتباط فعال و پویا با جشنواره رشد داشته باشند، می‌توانند جستجو‌گر روش‌های نو با استفاده از جریان تصویر در آموزش بهتر و نیز معرفی این روش‌ها در تدریس باشند و از این جهت می‌شود امیدوار بود که تحولی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد خواهد شد.

به گزارش فارس، 29 فیلم از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به چهل و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم رشد ارسال شده است که از میان آ‌نها 7 اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرده است.

*دانشجو معلم فیلمساز دانشگاه فرهنگیان: اگر حمایت بیشتری می‌شد مستند پویاتری ساخته می‌شد

سمیرا سرآبادانی دانشجو معلم رشته هنرهای تجسمی دانشگاه فرهنگیان، از جمله دانشجویان این دانشگاه بود که با فیلم «گمشده در زمان»، در جشنواره فیلم رشد حضور داشت، وی در گفت‌و‌گو با فارس، با بیان اینکه این مستند آموزشی درخصوص یک شاعر گمنام است، خاطر نشان کرد: این فیلم با یاری استاد راهنما ساخته شد و قطعا اگر حمایت مالی مسئولان دانشگاه ولو به صورت یک وام اتفاق می‌افتاد، مستندی جامع تر و پویا تر ساخته می‌شد.

*هنرآموز هنرستان‌های تهران: تأثیر تدریس با فیلم در بهبود کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان، شگفت‌انگیز است

زهرا هموله هنر آموز رشته تصویر برداری هنرستان های تهران است، وی در جشنواره فیلم رشد در ساخت فیلمی حضور داشته است؛ وی به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: متاسفانه معلمان چندان از فیلم و رسانه در تدریس استفاده نمی‌کنند و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید طی دوره‌هایی در این دانشگاه، آموزش فیلمسازی را طی کنند.

هموله تأثیر تدریس با رسانه‌های آموزشی و فیلم را در بهبود کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان، شگفت انگیز دانست و بیان داشت: چندین سال است که در هنرستان‌ها برای دانش‌آموزانم پخش و نقد فیلم می‌گذارم و به خوبی شاهد هستم که دانش‌‌آموزان به خودشناسی می‌رسند و با شادابی و انگیزه زیاد فرآیند تدریس را پیگیری می‌کنند.

*معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان: در زمینه آموزش فیلمسازی به طور جدی وارد می‌شویم

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمان این دانشگاه را، راه اتصال جشنواره فیلم رشد به نظام آموزشی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: بعد از موفقیت‌های سطح جشنواره اگر بخواهیم شاهد به عمل درآمدن استفاده از فیلم و هنر فیلمسازی در تعلیم و تربیت باشیم، باید دانش دانشجومعلمان یعنی معلمان آینده‌مان را در این زمینه ارتقاء دهیم.

وی حمایت از دانشجو معلمان فیلمساز و نیز آموزش فیلمسازی، فیلمنامه‌نویسی و نقد فیلم  را از برنامه های دانشگاه فرهنگیان برای معلمان آینده این مرز‌ و بوم برشمرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان به منظور بالابردن سواد رسانه‌ای دانشجومعلمان خود علاوه بر اکران فیلم های جشنواره رشد و برگزاری جلسات نقد فیلم‌های برگزیده طی این ایام، در تمام طول سال تحصیلی جلسات نقد فیلم را برگزار خواهد کرد.

به گزارش فارس، در اولین تجربه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در چهل و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، 7 اثر به مرحله نهایی این جشنواره راه پیدا کرده‌اند، حال باید یکسال منتظر ماند و نتیجه حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان این دانشگاه در توجه، شناسایی و تربیت معلمان هنرمند به چرخه آموزش و پرورش و به تبع آن تحول در نظام تعلیم و تربیت را در چهل و ششمین دوره این جشنواره مشاهده کرد.

گزارش از حمید امامی

انتهای پیام/

 


ویدیو مرتبط :
آموزش رباتیک برای دانش آموزان - بررسی تأثیر نور بر فتوسل