قالیباف: پرونده متروی تهران درصورت کمک دولت 20 ماهه بسته می‌شود


شهردار تهران با اشاره به اینکه با ساخت دو خط 6 و 7 مترو پرونده مترو پایتخت بسته خواهد شد، تاکید کرد: برای تحقق این مهم نیازمند کمک دولت هستیم.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح خط ویژه متروی فرودگاه مهرآباد، گفت: خداوند را شاکریم که در آغاز سال 95 این توفیق را داریم که صدمین ایستگاه مترو پایتخت را همزمان با افتتاح خط ویژه فرودگاه مهرآباد بهره‌برداری کنیم.

وی افزود: امروز اتصال فرودگاه مهرآباد با مترو برقرار شده و حدود 70 هزار مسافر روزانه می‌توانند از این خط استفاده کنند.

شهردار تهران ضمن قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، معاون اول رییس جمهور و کارگرانی که در خطوط مترو تهران فعالیت می‌کردند، افزود: دست تک تک کارگرانی که در روزهای سخت اقتصادی و بی نام و نشان در زیر خیابان‌های شهر تهران مشغول کار بودند، را می‌بوسم.

قالیباف خطاب به معاون اول رییس جمهور گفت: شهر تهران ابعاد مختلف دارد و اثرگذاری آن نیز در ابعاد مختلفی است. بخشی در سطح محلی که باید شهرداری تهران به همه امورات آن رسیدگی کند البته این در شرایطی است که مردم تهران توقع زیادی از ما ندارند. در حقیقت گاهی برای بازدید به محله‌ها می‌رویم، از ما درخواست‌های مختلفی در حوزه‌های آب، برق، گاز و... دارند. هرگز به آنها نمی‌گوییم که این مساله به ما مربوط نیست، چراکه آنها ما را یکپارچه می‌بینند و این نوع نگاه نیز درست است.

وی ادامه داد: بسیاری از مسافران و مسوولان کشورهای مختلف دنیا که به ایران سفر می‌کنند، در شهر تهران اقامت دارند و حتی از این شهر خارج نمی‌شوند بنابراین قضاوت‌شان در مورد کشور براساس مشاهداتشان از شهر تهران خواهد بود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه امروز افتخار داریم بخشی از مشکلات و معضلات دیرینه شهر تهران را حل کنیم ادامه داد: امروز بار بسیاری از مسائل کلانشهر تهران ازجمله مسائل اجتماعی، ساماندهی بنگاه‌های اشتغال کوچک خانوار، مسائل فرهنگی و هنری و اوقات فراغت این کلانشهر بر دوش شهرداری تهران است. شهرداری تهران تلاش می‌کند در افزایش سرانه‌های ورزشی، فرهنگی و هنری گام‌های موثری را بردارد. امروز شهرداری تهران در حوزه سلامت نیز با احداث خانه‌های سلامت ورود جدی پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران امور ایثارگران را نیز که وظیفه مضاعف من به عنوان هم‌سنگران خودم است، انجام می‌دهد و عمیقا درگیر موضوعات آنهاست. شاید به لحاظ قانونی این امور وظیفه شهرداری تهران نباشد اما هرکاری که بر روی زمین مانده باشد، شهرداری تهران انجام می‌دهد. از جمله در بافت‌های فرسوده و کارهای زیرساختی در منطقه 12 با هدف بازگشت حیات به این منطقه آغاز شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: به راحتی ساخت چشمگیر اتوبان‌ها، تونل‌ها و پل‌های غیرهمسطح در دهه اخیر در پایتخت قابل مشاهده است.

قالیباف ادامه داد: تا سال 84 ریل‌هایی که به بهره‌برداری رسیده بود، نزدیک به 80 کیلومتر بود اما از سال 84 تا به امروز 180 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. امروز اگر دست به دست یکدیگر دهیم و دولت به ما در بسته شدن پرونده مترو پایتخت کمک کند، با ساخت 99 کیلومتر تا پایان سال 96 در حقیقت در کمتر از 20 ماه می‌توانیم یک رکورد جهانی در متروسازی به ثبت برسانیم. در حال حاضر هفته‌ای 500 متر حفاری در دو خط باقیمانده متروی تهران انجام می‌شود که از اردیبهشت‌ماه هفته‌ای 500 متر حفاری به همراه لاینینگ انجام خواهد شد.

وی با اشاره به صرفه اقتصادی 13 سنتی در اقتصاد ملی با استفاده هر مسافر از مترو، تاکید کرد: بی‌تردید استفاده از مترو در حل معضل آلودگی هوا نیز نقش موثری خواهد داشت. امیدواریم در این حوزه دولت به شهرداری تهران کمک کند و اولویت کمک‌ها نیز در خرید واگن‌ها باشد و شهرداری تهران نیز سخت‌ترین کار یعنی حفاری و احداث ایستگاه‌ها را انجام خواهد داد.

شهردار تهران تاکید کرد: امروز بحث مترو دغدغه تهران نیست و به عنوان لازمه زندگی شهری به عنوان یک نیاز همه کلانشهرهای ایران محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، قالیباف در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان بدهی دولت به شهرداری تهران گفت: براساس اسناد و مدارک موجود 6000 میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری تهران به صورت قطعی مشخص شده که امیدواریم دولت در خرید واگن و ساخت و توسعه مترو به شهرداری تهران کمک کند. برای تکمیل دو خط 6 و 7 متروی تهران، به 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پرونده بودجه سال 94 شهرداری تهران بسته شد