استفاده از فضاهای مجازی برای حل مشکلات اقتصادی


یک استاد دانشگاه گفت: باید از فضاهای مجازی برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کنیم در حال حاضر دیدگاه مارک در دنیا تایید شده است که اقتصاد، زیربنای پیشرفت بشری است و اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به اقتصاد ما کمک کنند و کشور را از وابستگی‌ها، مشکلات و نابه‌سامانی‌ها خلاص کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امیر عبدالرضا سپنجی در نشست «ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در صنعت بازی‌های رایانه‌ای» از سلسله نشست‌های کنگره ملی اقتصاد مقاومتی که در اندیشکده میثاق برگزار شده بود با اشاره به نقش بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: فضای مجازی می‌تواند کشور را از مشکلات جنبه‌های اقتصادی که بر مشکلات فرهنگی تاثیر‌گذار است نجات دهد و باید توجه داشت فضای مجازی تنها تلگرام و فیسبوک نیست، بلکه کل اپلیکیشن‌ها این قابلیت را دارند که اقتصاد کشور را حرکت دهند.

وی با تاکید به استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل برای ارائه‌ی خدمات بیان کرد: همه شرکت‌های برتر دنیا سعی می‌کنند با استفاده از اپلیکشن‌های موبایلی خدمات خود را به افراد علاقه‌مند ارائه دهند و در حال حاضر یا به زودی ساخت اپلیکیشن‌ها مهم‌ترین تجارت اقتصادی دنیا می‌شود و سازمان‌ها فضاهای مجازی را رصد می‌کنند و به دنبال استعداد‌یابی افراد علاقه‌مند و هوشمند هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به بازی‌های رایانه‌ای در کشورهای اسلامی گفت: بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند بازار خوبی در کشورهای اسلامی باشند و اگر ما بازی‌های خود را در گوگل پلی و اپ استور عرضه کنیم کشورها می‌توانند رویکرد اسلامی و ایرانی ما را در قالب مناسب ببینند.

سپنجی به نقش دولت برای توسعه، عرضه بازی‌ها اشاره و بیان کرد: دولت‌ها باید حمایت‌کننده و ناظر باشند، اما دخالت و ورود حاکمیت ضربه‌زننده است و ایجاد فساد و رانت می‌کند. بنابراین دولت تنها باید استعداد‌ها را شناسایی و از آنها حمایت کند.

وی با بیان این‌که باید در جهت تولید محتوا و حمایت دولت توسعه صادقانه اعمال شود، اضافه کرد: از جمله این حمایت‌ها ارائه‌ی سرعت اینترنت مناسب است، باید توجه داشت سرعت دسترسی به اینترنت الزاما موجب ورود افراد به محتواهای مجرمانه نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که اگر اعتماد مردم از بین برود اقتصاد مقاومتی سامان نمی‌پذیرد، اظهار کرد: در دنیا اپراتورهای موبایلی سرعت‌های بالای اینترنت را در اختیار مردم قرار می‌دهند در غیر این صورت نمی‌توان توقع داشت در زمینه‌ی نرم‌افزار و فضای مجازی شاهد تاثیری مثبت باشیم.

سپنجی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور در حوزه فضای مجازی ادامه داد: اگر درها را به سوی اقتصاد جهانی ببندیم پیشرفت نمی‌کنیم، همچنین ظرفیت‌سازی نیاز به حمایت از طرف دولت و سازمان‌های دولتی دارد. افراد توانمند این حوزه قابل شناسایی هستند و باید از پژوهشگران حمایت‌های مادی و معنوی صورت بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی افراد افزود: دولت اگر خودش نمی‌تواند وارد این حوزه شود باید برای بخش خصوصی که تولید محتوا می‌کند امکاناتی را در نظر بگیرد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف شرکت‌های خصوصی را متلاشی کرد و در حال حاضر بخش خصوصی وضعیت مناسبی ندارد، اما امیدواریم پس از رفع تحریم‌ها بخش خصوصی سامان پیدا کند و موجب تحرک در اقتصاد شود.

سپنجی با اشاره به نقش رسانه در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: نمی‌توان درباره‌ی نقش رسانه غلو کرد در یک دوره زمانی که سواد و دانش مردم کمتر بود نقش رسانه بسیار اهمیت داشت، اما الان این‌طور نیست و شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی باعث شده مردم کمتر از صدا‌وسیما استفاده کنند. البته رسانه نقش محدود ولی موثری دارد و برنامه‌های مربوط به بخش خصوصی مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های فرهنگی کشور در فضای مجازی بیان کرد: از ادبیات، حکایات و سرمایه‌های حماسی ایران می‌توان برای نرم‌افزارهای کاربردی استفاده کرد. مثلا در ادبیات حماسی دنیا همه هومر را می‌شناسند، اما ما شاهنامه فردوسی را داریم که گام بسیار بزرگی در آفرینش حماسه برداشته است. البته علاوه بر محتوا، فرم هم اهمیت زیادی دارد و باید از فرم‌های جذاب استفاده کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که ما دانش رسانه را از آمریکا یاد گرفتیم و در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نیز آمریکایی‌ها زبانزد هستند، ادامه داد: آمریکا در دهه‌های گذشته کارگاه رویا‌سازی هالیبود را بسترسازی کرد که به کمک صنعت بازی‌های رایانه‌ای هم آمد و به این ترتیب این عرصه را قلمروی مطلق خود قرار داد و شاید 90 درصد بازی‌های رایانه‌ای موفق متعلق به آمریکا باشد پس از آن کشورهایی اروپایی هستند و سایر کشورها که درصد کوچکی از این صنعت را دارند.

سپنجی در ادامه اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای خیلی به آموزش‌های آکادمیک نیاز ندارد و افراد با استعداد حداقلی و دانش برنامه‌نویسی می‌توانند اقدام به بازی‌سازی کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند درآمدزایی موثری داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر نقش فضای مجازی در تولید اشتغال گفت: حضور در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند جهشی برای تولید اشتغال افراد مستعد و توانمند باشد و فضای مجازی در صورت رونق بازی‌های رایانه‌ای و ساخت اپلیکیشن‌ها می‌تواند حدود 20 درصد اشتغال ایجاد کند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که باید تکنیک‌ها را از سایر کشورها بیاموزیم، اظهار کرد: باید به این سمت برویم که با اقتصاد دنیا تعامل بیشتری داشته باشیم. مقررات ما توسعه حوزه فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای را متوقف کرده است، در حالی که در دنیا قانون‌هایی برای تسهیل در تولید محتوای نرم‌افزارهای کاربردی و بازی‌های رایانه‌ای وضع می‌کنند. باید توجه داشته باشیم لغو انحصارها و کاهش مقررات دست‌وپاگیر به توسعه این حوزه کمک می‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
راه حل مشکلات کشور، بالاخص مشکلات اقتصادی