سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تاجی با تزئین بر سر شعر حافظ


گونتر اوکر هنرمندی آلمانی است که با الهام از غزلیات حافظ آثاری را خلق کرده و اعتقاد دارد آزادی شاعرانه، شور و اشتیاق و نزدیکی عمیق حافظ به احساسات انسانی او را تحت تاثیر قرار داده و انگیزه‌ای شده تا تاجی با تزئین بر سر اشعار قرار بدهد.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، مراسم افتاحیه نمایشگاه آثار گونتر اوکر که با الهام از اشعار حافظ خلق شده‌اند و رونمایی کتاب این آثار با نام «کرنش به حافظ» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) با حضور چهره‌هایی مانند لوریس چکناواریان، هوشنگ مرادی کرمانی، قباد شیوا، عباس مشهدی‌زاده، رسول نجفیان، رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، وزیر مختار سفارت آلمان و نایب رئیس موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، احسان آقایی - نایب رئیس موزه هنرهای معاصر تهران - اظهار کرد: گونتر اوکر یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان بین‌المللی است و آثارش با قیمت‌های میلیون یورویی در حراجی‌ها به فروش می‌رود. او به مدت دو سال تمامی پروژه‌های خود را متوقف کرد تا با الهام از غزلیات حافظ به خلق آثار هنری بپردازد و این موضوع لایق قدردانی است.

او افتتاح این نمایشگاه را بزرگ‌ترین تعامل فرهنگی میان ایران و غرب در دهه اخیر دانست و اظهار کرد: اوکر اولین کسی است که برخلاف گوته که هرگز شرق را ندید، به شکل مستقیم از اشعار حافظ الهام گرفته است. او در نمایشگاه پیشین خود در ایران با نام «زخم‌ها و پیوندها» به شدت تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفت. پس از این موضوع زمانی که من به دوسلدورف و آتلیه او رفتم دیدم با همین تاثیرات روی کاغذ با آبرنگ نقاشی کرده است.

آقایی افزود: با توجه به این موضوع افشین درم‌بخش به من پیشنهاد داد تا یک برنامه مشترک میان دو فرهنگ را اجرا کنیم بنابراین من 30 غزل از حافظ را انتخاب کردم و برای گونتر اوکر فرستادم تا این پروژه را انجام بدهد.

در ادامه، رسول نجفیان - بازیگر و خواننده - به خوانش یکی از غزلیات حافظ پرداخت و از اوکر تشکر کرد که جهانی‌بودن حافظ را فریاد زده است.

ماریان شوگراف - وزیر مختار سفارت آلمان - نیز با بیان اینکه آثار اوکر از دهه 60 میلادی تاثیری بزرگ و فرامرزی در هنر آلمان داشته است، گفت: او از هنرمندان گروه «صفر» (زیرو) بود که به چالش‌های اجتماعی و سیاسی می‌پرداخت. اگر بخواهید ارزش او و هنرش را در آلمان بدانید باید به ساختمان پارلمان این کشور سر بزنید. او در این ساختمان اتاقی را طراحی کرده است که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند در سکوت به تفکر بپردازند. هر هنرمندی از هر کشوری اثری را به سازمان ملل هدیه کرده است و این کار را از طرف کشور آلمان، اوکر انجام داده است.

وی اضافه کرد: او در سال 2012 نمایشگاهی را در ایران برگزار کرد که در هر کشور دیگری نیز قابل نمایش بود اما تفاوت آثار این نمایشگاه در این است که بر اساس فرهنگ ایرانی خلق شده‌اند. این آثار کرنشی در برابر کشور، ملت و فرهنگ ایران است برای تاثیری که روی اوکر در سفر پیشینش به ایران گذاشته‌اند. پروژه‌ای با این ابعاد خارق‌العاده و غیرقابل انتظار است.

شوگراف تاکید کرد: این نمایشگاه، یک ایده‌آل از نظر تبادل فرهنگی در دیدگاه ماست.

اجرای دوئت کمانچه و دف به هنرمندی هادی منتظری - نوازنده کمانچه - و مسعود حبیبی - نوازنده دف - بخش دیگری از این مراسم بود.

محمود صلاحی - رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران - سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به تاثیر اشعار حافظ بر ادبیات و هنرمندان جهانی مانند گوته، بیان کرد: حضور اوکر فرصتی است تا از دریچه چشم یک هنرمند آلمانی حافظ را نگاه کنیم و در کنار همه نواهای صلح و انسانیت جهان از کلام حافظ بهره ببریم. اوکر پیام عارفانه حافظ را با هنر خودش به تمام جهانیان رسانده است.

او ادامه داد: ما اعتقاد داریم هنر برای تمام بشریت است و نباید مسدود بماند و از طرفی تجلی هنر در یک انسان را از عنایات خداوند می‌دانیم و معتقدیم اگر هرکسی با هر ملیتی این جلوه را دریافت کند، متعلق به تمام جهانیان است.

سپس علی رستمیان - خواننده سنتی - با صدای خود حاضران را مهمان چند بیت از اشعار حافظ کرد.

گونتر اوکر نیز در سخنانی بیان کرد: من همیشه به خاطراتم از ایران و دوستی‌هایی که ایجاد شد فکر می‌کنم. ارزشی که من برای شاعر بزرگ حافظ قائل هستم به دلیل این است که او آزادی شاعرانه، شور و اشتیاق، رنج در آفرینش هستی و نزدیکی عمیق به احساسات انسانی دارد. چیزی را که قابل گویش هست و نیست، نشان می‌دهد. همه این موضوعات این انگیزه را به من دادند که با الهام از اشعار وی، آوازی پر از رنگ را خلق کنم.

او اضافه کرد: رایحه باغ بهشت در دشت فراخ اشتیاق که بر فراز آن باد شرق می‌وزد، این انگیزه را به من داد تا شعرهای این شاعر را تزئین کنم و تاجی با تزئین بر سر او بگذارم.

در بخش پایانی این مراسم، از کتاب آثار گونتر اوکر با نام «کرنش به حافظ» رونمایی و از او تقدیرشد. این کتاب مجموعه آثاری را در بر می‌گیرد که با الهام از غزلیات حافظ خلق شده‌اند. این کتاب از سوی انتشارات «هنر معاصر» وابسته به بنیاد لاجوردی چاپ و منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، در نمایشگاه آثار گونتر اوکر در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) 42 اثر به نمایش درآمده و تا 15 تیرماه به نشانی تهران، خیابان حضرت ولی عصر (عج)، روبروی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، شماره 35 میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
شعر، جهان بینی و شخصیت حافظ از زبان رهبر در کنگره حافظ