سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عباس سلیمی نمین در گفتگو با "فرارو" بررسی کرد: چرایی عدم موفقیت اصول گرایان


عباس سلیمی نمین در گفتگو با فرارو/ متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات مجلس در تهران گفت: «عملکرد نیروهای اصولگرا در مجلس نهم در شکست آنها بی تاثیر نبود؛ گرچه اصولگرایان این دسته از افراد را از لیست خود کنار گذاشتند و در این باره منطقی عمل کردند؛ اما متاسفانه تاثیرات سوء عملکرد آنها بر اذهان نشسته بود.»

عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو گفت: «در ارتباط با بحث انتخابات مجلس و اینکه چه گرایشی پیروز انتخابات شد ارزیابی های متفاوتی عرضه می شود؛ چنانکه برخی تلاش می کنند اکثریت مجلس را با اصلاح طلبان نشان دهند و برخی دیگر اصولگرایان را پیروز انتخابات معرفی می کنند.»

وی ادامه داد: «البته من خیلی تمایل ندارم وارد این مباحث شوم اما پیش از انتخابات پیش بینی کرده بودم که مجلس دهم اکثریت پررنگی نخواهد داشت و به نظرم همینطور هم شده است.»

وی افزود: «البته آماری که من دیدم ظاهرا اصولگرایان حتی اگر بیشتر باشند اما وزن آنها کمتر است. وزن اصولگرایان به لحاظ چهره های برجسته کاهش یافته که طبیعتا در تعاملات داخلی تاثیر می گذارد ولو اینکه تعداد آنها نه خیلی بارز بلکه چند نفری بیشتر باشد؛ اما چون چهره مهم ندارند در آینده در مجلس به مشکل برخواهند خورد.»

اشتباهات اصولگرایان در انتخابات
سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که آیا شکست اصولگرایان در شهر تهران ربطی به عملکرد آنها ندارد؟، گفت: «وحدت و انسجام اصولگرایان هم دیرهنگام بود و هم چندان با اقبال بدنه اجتماعی آنها مواجه نشد. چنانکه برخی از اصولگرایان مانند آقای طلا لیست موازی دادند که به لیست رسایی معروف شد که این کارها ایجاد انشقاق بود.»

وی ادامه داد: «حتی نگاهی که اصولگرایان به لیست داشتند گزینشی بود و برخی افراد را جایگزین کردند. در حالی که نباید به افراد امتیاز ویژه ای داده می شد تا سطح تلاش ها و فعالیت های سیاسی کاهش پیدا کند.»

وی افزود: «اینکه اصولگرایان برای اقبال و رای آوری سهمیه ای به صنف مداحان بدهند (اگرچه اینها افراد محترمی هستند) باعث تنزل سطح رقابت های سیاسی شد و کار اشتباهی بود و اینها از عواملی بود که باعث عدم توفیق اصولگرایان شد.»

تاثیر عملکرد مجلس نهم در شکست اصولگرایان
سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد اصولگرایان در مجلس نهم در شکست آنها در انتخابات اخیر تاثیر نداشت؟، گفت: «بله؛ عملکرد نیروهای اصولگرا در مجلس نهم در شکست آنها بی تاثیر نبود؛ گرچه اصولگرایان این دسته از افراد را از لیست خود کنار گذاشتند و در این باره منطقی عمل کردند؛ اما متاسفانه تاثیرات سوء عملکرد آنها بر اذهان نشسته بود.»

وی ادامه داد: «برخی نیروهای اصولگرا موضع گیری های غلطی در مورد بحث برجام داشتند، اگرچه انتقاداتی به برجام وجود دارد اما برخی انتقادات آنها درست نبود.»

وی افزود: «برخوردهای کوچک زاده و رسایی بی ادبانه و نامتناسب بود و برخوردهای اصولی نبود. در حالی که نوع تعامل مهم است و بحث های منطقی و استدلالی باید پذیرفته شود. گرچه دولت بعضا کم تحملی نشان می داد و انتقادات اصولی را هم نمی پذیرفت. اما انتقادات نباید از روی لجاجت باشد و چون با دولت مشکل دارند در همه چیز و با همه چیز مخالفت کنند.»

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «ضمن احترام کامل به رای مردم تهران که معتقدم یک گام جایگاه مردم را در مسائل سیاسی تقویت کرد و پیش برد اما باید توجه داشت که هر گامی که جلو می رود ما هم وظیفه داریم که شناخت جامعه را تسهیل کنیم. شناخت جامعه نسبت به جریان های سیاسی به چهره هایی که در جریان های مختلف شاخص هستند بستگی دارد. لذا این چهره ها نباید به گونه ای عمل کنند که مردم در اعتماد خود دچار مشکل شوند.»

دلایل پیروزی اصلاح طلبان
سلیمی نمین درباره علت پیروزی اصلاح طلبان در تهران گفت: «سطح لیست اصلاح طلبان خیلی قوی نیست اما چون توانستند در مسیر نفی گام بردارند یکسری کارها کردند که به پیروزی آنها منجر شد.»

وی ادامه داد: «در آستانه انتخابات اقداماتی همچون ایجاد مزاحمت برای برخی جلسات نیروهای اصلاح طلب روی داد که البته نمی توان قضاوت کرد که آیا ناشی از طراحی بود یا بر اساس وظیفه و انگیزه خود آن افراد که مانع از برگزاری یک جلسه خاص شوند روی داده است؛ اما این اقدامات بر روی رای سلبی مردم تاثیر داشت.»

وی افزود: «لیست اصولگرایان لیست ایجابی بود که اقتصاددان های مطرحی داشت و مجلس آینده از بابت فقدان این اقتصاددانان ضعیف است. اصولگرایان افراد توانمندی داشتند اما لیست اصلاح طلبان با اتفاق هایی که افتاد توانست در تهران فضای دوقطبی بوجود بیاورد که در سلبی شدن آرا در تهران تاثیر داشت.»

مشکلات اصلاح طلبان در آینده
وی ادامه داد: «قطعا لیست اصلاح طلبان در تهران در آینده به اعتماد جامعه خدشه وارد خواهد کرد. آگاهانه عمل کردن مردم با اطلاعاتی که به آنها داده می شود تفاوت دارد. کارنامه افراد از وقتی که وارد جایگاهی می شوند باز خواهد شد و مردم سوابق و عملکرد آنها را رصد خواهند کرد.»

وی افزود: «لذا اگر سوابق مثبت با عملکرد مثبت همراه باشد باعث افزایش اعتبار در جامعه خواهد شد اما با توجه به کاهش کلی سطح نمایندگان و فقدان وزنه هایی که بتواند در درون مجلس نقش آفرینی کنند این نگرانی نسبت به مجلس آینده وجود دارد.»

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: «نمایندگان اصلاح طلب هم به لحاظ تخصصی و هم کارنامه ای ضعف دارند و اگر امروز به صورت سلبی وارد مجلس شدند اما در آینده منازعات جدی برای خود این آقایان ایجاد خواهد شد.»

سلیمی نمین افزود: «در مجموع باید گفت مجلس دهم قطعا ضعیف تر از مجالس قبلی و حتی ضعیف تر از مجلس نهم است.»

نقش هاشمی در پیروزی اصلاح طلبان
سلیمی نمین گفت: «علاوه بر این فعل و انفعالاتی در تهران صورت گرفت که موضوع مهمی است و برخی شخصیت ها، محور قرار گرفتند. یعنی برخی شخصیت ها که مهم ترین آن آقای هاشمی بود توانستند خود را به عنوان ملاک و معیار معرفی کنند. هاشمی در این انتخابات مواضعی گرفت و بعضا کارهای غیرآشکاری انجام داد که بسیار موثر بود.»

وی افزود: «به طور مثال استفاده از محبوبیت بیت امام یکی از موضوعات بود و اتخاذ برخی مواضع در اطلاع رسانی نسبت به همه بخش های قدرت در جامعه (یعنی اینکه ایشان طرفدار این است که مردم درباره همه بخش های قدرت اگاهی پیدا کنند و خود را حافظ آگاهی بخشی و حقوق اساسی جامعه نشان داد) از دیگر موضوعات بود.»

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «آقای هاشمی با اتخاذ برخی مواضع سعی کرد کاری کند که جامعه تصور کند هاشمی خواهان تغییرات اساسی است در حالی که چنین چیزی با باورهای خود ایشان هم تطبیق ندارد. لذا اگر کمی تامل می شد هرگز از لیست هاشمی چنین تلقی برای مردم ایجاد نمی شد.»

سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که آیا منظور شما این است که مردم در انتخابات فریب خوردند؟، گفت: «خیر، من هیچگاه چنین جسارتی نمی کنم؛ اما باید قبول کرد بخشی از جامعه متاثر از تبلیغات است و در مقطعی کوتاه پذیرش دارد.»

وی ادامه داد: «ما در این انتخابات شاهد پیوند لیست خانه کارگر با یک جریان سیاسی بودیم که این موضوع سابقه نداشت. چند روز قبل از انتخابات هم مراسم تقدیر از کارگران با حضور آقای روحانی برگزار شد که مسلما در تقویت این لیست تاثیر داشت.»

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: فرارو


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟