فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اجرای نمایش «دختر شینا» به کارگردانی آشا محرابی


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایش رادیویی «دختر شینا» که در هفت قسمت تولید می‌شود، براساس کتابی به همین نام است. این کتاب خاطرات زندگی قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر است که توسط بهناز ضرابی‌زاده به نگارش در آمده است.

مهین نثری، احمد گنجی، مهرخ افضلی، مهرداد مهماندوست، علی زرینی، راضیه مومیوند، سیما خوش‌چشم، نسرین زارع، شیما جان قربان، مروارید کریم‌پور، اسماعیل بختیاری، مینا شجاع، شمسی صادقی، بهادر ابراهیمی، محمدرضا علی، بهرام سروری‌نژاد، عرفان ابراهیمی، سعیده فرضی، بیتا خارستانی و شهریار حمزیان هنرمندانی هستند که در این نمایش رادیویی به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش رادیویی به تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا، صدابرداری رضا طاهری و افکت محمدرضا قبادی‌فر مراحل تولید را در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو سپری می‌کند.

بهناز ضرابی زاده نویسنده ی کتاب «دختر شینا» درباره تبدیل این اثر به یک نمایش رادیویی گفت: وقتی نویسنده ای اثری را می نویسد و منتشر می کند، دوست دارد کارش بعد از نوشته شدن به دست مخاطب برسد و هر چه مخاطب بیشتر باشد، احساس رضایت قلبی نویسنده بیشتر است. بنابر این تبدیل این اثر به یک نمایشنامه رادیویی باعث می شود آن دسته از مخاطبان که علاقه بسیاری به ادبیات شنیداری دارند از این طریق پیام اثرم را دریافت کنند و طبیعتأ باعث می شود تا به هدفی که داشته ام دست پیدا کنم و به عبارتی پیامم را اینگونه به آنها منتقل کنم. البته باید بگویم که من هم زیاد رادیو گوش می کنم و این باعث می شود که تخیلم همیشه فعال باشد.

وی یاد آور شد: در آذر ماه 1392،  رهبر معظم انقلاب اسلامی این کتاب  را با دقت خوانده و در دیداری فرموده اند که کتاب خوبی است و نویسنده به جزییات توجه بسیاری کرده و داستان زیبایی دارد. باید بگویم  بعد از شنیدن این سخنان احساسی که  داشته ام به قدری خوب بوده که باعث شد تا عزمم را جزم کنم و تا جایی که در توان دارم خوب بنویسم و البته این باعث می شود که رسالتم سنگین تر شود.

کارشناس مسئول آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان همدان  در مورد سابقه ی داستان نویسی و چگونگی شکل گیری این اثر ادامه داد: قبل از اینکه این کتاب را بنویسم چندین کتاب دیگر در حوزه ادبیات دفاع  مقدس منتشر کردم  و به دلیل علاقه خاصی که به ادبیات این حوزه دارم  به بنیاد حفظ آثار ارزش های اسلامی مراجعه کردم تا برای انتخاب سوژه داستانی، پرونده هایشان را در اختیارم قرار دهند و پس از مطالعه و بررسی از میان پرونده ها با زندگی شهید بزرگوار حاج ستار ابراهیمی آشنا شدم؛ آنقدر موضوع زندگی ایشان و فداکاریهای همسرشان به نظرم خوب آمد که حس کردم بهتر است مستند بودن زندگی این شهید را در قالب خاطره نگاری به مخاطبان  ارائه کنم. حال امیدوارم تبدیل این کتا ب به نمایش رادیویی بتواند بیش از پیش پیامی را که داشته ام به علاقه مندان ادیبات دفاع مقدس منتقل کند.

نیما بیگلریان که بر اساس کتاب «دختر شینا»، سریالی هفت قسمتی رادیویی را نوشته است نیز در این‌باره گفت: زمانی که خانم ضرابی‌زاده این کتاب را نوشت، در استان همدان یک رونمایی از کتاب «دختر شینا» انجام داد. این رونمایی در روستای «قایش» که زادگاه شهید ستار ابراهیمی است با حضور فرزندان این شهید برگزار شد.

وی افزود: اصل داستان در قایش می گذرد و خاطراتی را از زبان قدم خیر محمدی کنعان همسر حاج ستار ابراهیمی روایت می‌کند. حدود یک سال زمان برد تا نویسنده خاطره‌های ایشان را ضبط کند و به مرحله ی نگارش در آورد.

بیگلریان افزود: این کتاب صبوری  و مقاومت همسرمسلمان یک شهید  را نشان می دهد که چگونه در نبود ایشان، پنج بچه کوچک را بزرگ می‌کند و نثر و ادبیاتی که خانم ضرابی‌زاده برای نگارش این کتاب استفاده کرده، آن‌چنان ساده و زیبا است  که خواننده را تا پایان با خود همراه می‌کند.

این نمایشنامه‌نویس رادیویی گفت: نوشتن این سریال رادیویی انجام شده  که در هفت قسمت 30 دقیقه‌ای برای ضبط در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو ارائه  شده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
آشا محرابی