ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



جام‌بزرگ اولین و آخرین المپیکی ایران از لندن تا ریو


جام‌بزرگ اولین و آخرین المپیکی ایران از لندن تا ریوفارس/ کاروان تیراندازی ایران در بازی‌های المپیک ریو با 5 ورزشکار حضور پیدا می‌کند که تعداد این سهمیه‌ها نسبت به المپیک لندن افزایش داشته است.
مسابقات کسب سهمیه تیراندازی در حالی روز گذشته در هند به پایان رسید که ایران توانست 3 سهمیه المپیک توسط گلنوش سبقت الهی، پوریا نوروزیان و مه‌لقا جام بزرگ در تفنگ و تپانچه کسب کند و به این ترتیب حضور ایران در ریو در مجموع با کسب 5 سهمیه قطعی شد. 26 ورزشکار ایرانی در کنار 500 ورزشکار از 30 کشور به رقابت پرداختند که برای کسب 35 سهمیه المپیک تلاش می‌کردند.
نجمه خدمتی و الهه احمدی دو ورزشکاری بودند که در مسابقات جهانی سهمیه گرفته بودند و در مسابقات هند هم برای آمادگی بیشتر حضور پیدا کردند که خدمتی توانست با کسب مدال طلا کار خود را به پایان ببرد.
* سهمیه ایران از 15 مدال تیراندازی چقدر است؟
در المپیک 2016 ریو 306 مدال طلا توزیع می‌شود که از این بین 15 مدال به تیراندازی اختصاص دارد. تیراندازی جزو رشته‌های پرمدال به شمار می‌رود، این در حالی است که در ایران تیراندازی یکی از رشته‌هایی است که با بیشترین مشکلات مالی و همین طور مهمات دست و پنجه نرم می‌کند.
با هر ورزشکاری که صحبت کنیم محال است از کمبود مهمات و فشنگ گلایه نکند. با وجود قول‌هایی که بارها فدراسیون تیراندازی برای تامین فشنگ داده، اما بازهم تعداد فشنگ‌ها به اندازه‌ای نیست که ورزشکاران را راضی نگه دارد. این اتفاق در فاصله نزدیک به مسابقات کسب سهمیه المپیک هم رخ داد و در واقع با وجود ریاضت‌هایی که ورزشکاران کشیدند، در یک هفته آخر تمرینات بدون فشنگ پیگیری می‌شد.
* پایان کار سهمیه با مدال نقره جام‌بزرگ
در المپیک 2012 لندن تیم تیراندازی ایران با 3 ورزشکار راهی این رقابت‌ها شد. مه‌لقا جام‌بزرگ نخستین ملی‌پوش ایران بود که سهمیه المپیک کاروان ایران را به خود اختصاص داد. وی در آخرین مسابقات کسب سهمیه برای ریو 2016 هم موفق شد با کسب مدال نقره جواز حضور در برزیل را بگیرد. الهه احمدی و ابراهیم برخورداری هم دیگر ملی‌پوشان ایران در ریو بودند که در این دوره فقط احمدی توانست سهمیه المپیک ریو را بگیرد.
نکته جالب دیگری که در این دوره رخ داد کسب سهمیه المپیک در تپانچه بانوان بود که برای نخستین بار این اتفاق رخ داده است.
* درخواست برای حمایت همه‌جانبه
با وجود افزایش سهمیه‌ها برای المپیک ریو این امیدواری وجود دارد که ایران در تیراندازی به ویژه در بخش بانوان بتواند مدال بگیرد، اما محقق شدن این رویا به نیاز همه جانبه مسئولان ورزش کشور دارد. اگرچه مسئولان همیشه از مشکلات مالی گلایه‌هایی داشته‌اند، اما امید می‌رود با حمایت دولت به ویژه در آستانه المپیک شاهد بالا رفتن پرچم کشورمان در ریو باشیم. تیراندازی یکی از رشته‌هایی است که پتانسیل کسب مدال را دارد و بانوان ایرانی می‌توانند با حمایت‌های ویژه این آرزو را محقق کنند، اگر فقط کمی دغدغه‌هایشان برطرف شود.

اخبار داغ و جذاب ورزشی در «کانال ورزش»

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
المپیکی های مدال آور لندن کجا هستند و چه می کنند؟