فلافلی‌های دوره‌گرد، حاکمان شب‌های شیراز


شب که می‌شود، دوره‌گردهایی نبض گذرهای پر رهگذر شیراز را در دست می‌گیرند و از خیابان‌ها و مراکز خرید که عبور می‌کنی، فلافل و سمبوسه به‌دست‌هایی را می‌بینی که از وانت‌های عرضه فست‌فود!! دور می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، در کنار و رستوران‌ها و فست‌فودهایی که در کنار هم بی هیچ حسادتی قارچ‌گونه در تمام خیابان‌ها و معابر شیراز ایجاد شده و رو به گسترش است، شب که می‌شود کنار خیابان، وسط پیاده‌راه‌ها، سر میادین و گوشه و کنار پارک‌ها و ... وانت‌ها و مینی‌بوس‌هایی به عرضه خوارکی‌های فست‌فودی، ارزان و سریع مشغول می‌شوند.

آنهایی که وسواسی نیستند، خصوصا پسرهای جوان، مشتریان پر و پا قرص سمبوسه و فلافل فروش‌های کنار خیابانی هستند. اما اگر خوب دقت کنیم شاید با چشم غیر مسلح هم بتوان رد میکروب را از کف و دیواره‌های وانت تا سکو و میز آماده‌سازی غذا و وسط ظرف‌های پر از روغن و ... تا کف دستان فروشنده‌ای که پول را با یک‌دست می‌گیرد و خوراکی را با دست دیگر آماده می‌کند، می‌توان رصد کرد!

جوان‌هایی که ساندویچ‌هایشان را با اشتها سق می‌زنند، اعتقاد دارند که علی‌رغم تمام دانسته‌هایشان در مورد بهداشتی نبودن این دکه‌های سیار، غذایشان به‌شدت خوشمزه است و طعم و مزه‌ای انحصاری دارد و از طرفی 2 هزار تومان برای یک ساندویچ، یعنی خیلی ارزان می‌توان شکم را سیر کرد!

به گزارش ایسنا، کافی است ساعتی دور و نزدیک وانت‌های فست‌فودی دوره‌گرد، به تماشا بنشینی. گروهی می‌آیند و گروهی می‌روند، گاهی در شب‌های آخر هفته، مقابل فروشندگان دوره‌گرد فست‌فود، صف مشتریان را هم می‌توان دید.

اطاقک پشت وانت پیکان، با یک گاز پیک‌نیک، یک ماهیتابه بزرگ پر از روغن، ظرف‌هایی مملو از مخلفات و افزودنی‌های ساندویچ و دو جوان که در میان جلز و ولز روغن و هیاهوی بیرون وانت، با روپوش و کلاه‌های سفید، نشسته مشتریان را راه می‌اندازند!

کنار وانت جوانی دیگر مدام بالا و پائین خیابان را رصد می‌کند و انگار مراقب است که ماموران سد معبر سر زده از راه نرسند و آنان را غافلگیر نکنند!

به گزارش ایسنا، ابتدای سال بود که موضوع ساماندهی وانت‌های فروشنده فست‌فود در شیراز مطرح شد و ارگان‌های مختلفی این موضوع را بررسی کردند ولی هنوز تغییری دیده نمی‌شود.

معاون اجرایی شهرداری شیراز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: مواد غذایی شرایط خاص خودش را دارد و باید مکانی که این مواد را عرضه می‌کند همه مجوزهای مورد نیاز از بهداشت و شهرداری را داشته باشد.

رمضان امینی خاطرنشان کرد: این فروشنده‌های دوره گرد که اقدام به آماده‌سازی و فروش فست‌فود به اشکال مختلف در کنار معابر و خیابان‌ها می‌کنند و روز به‌روز هم به تعداد آنها افزوده می‌شود، مورد تایید بهداشت و هیچ ارگان دیگری نیستند.

وی با بیان اینکه متناسب با تراکم جمعیتی و نیاز هر منطقه در حال حاضر در تمام نقاط شهر مراکز عرضه و فروش مواد غذایی مانند رستوران، سفره خانه و فست فودی و فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارد، اضافه کرد: همه این مراکز نیز مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند و دستگاه‌های بهداشتی نیز بر کار آنها نظارت می‌کنند. با چنین شرایطی نیازی به وجود واحدهای سیار عرضه مواد غذایی آنهم با چنین شرایطی نیست.

امینی با بیان اینکه شهرداری شیراز جلسات مختلفی با دستگاه‌های ذیربط برگزار کرده است تا این مشکل حل شود، افزود: نهایتا قرار بر این شد که در چند نقطه از شهر که مورد تایید همه دستگاه‌ها باشد، برای این افراد کانکس‌هایی در نظر گرفته شود تا بتوانند با رعایت همه شاخص‌ها، عرضه مواد غذایی داشته باشند. البته تعداد این کانکس‌ها نیز محدود و معدود خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه فضاهایی که این افراد در آن مکان‌ها بساط و مواد غذایی را عرضه می‌کنند، اصولا مناطق شلوغ شهر است که جمعیت زیادی در آنجا رفت و آمد می‌کنند، ادامه داد: با این بساط کردن در تردد عابرین و خودروها نیز اختلال ایجاد شده و نظم شهر به هم می‌خورد.

امینی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم این افراد را ساماندهی کنیم به هیچ وجه به این منظور نیست که این شغل را به رسمیت می‌شناسیم، اضافه کرد: بالعکس ما این کار را قبول نداریم ولی خواسته یا ناخواسته با این افراد سر و کار داریم و نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم. از طرفی گفته می‌شود این افراد بیکار هستند و از روی بیکاری است که می خواهند چنین کارهایی را انجام دهند. میخواهیم این بهانه را از آنها بگیریم. قرار نیست ما این کارهای خلاف را رنگ قانونی ببخشیم.

معاون اجرایی شهرداری شیراز ادامه داد: فضاهایی که برای کار این افراد در نظر گرفته شده است جزو فضاهای عمومی است و نمی‌توانیم به راحتی از آن استفاده کنیم. این فضاها مربوط به همه مردم است و نمی‌توانیم به راحتی در اختیار یک عده قرار دهیم. نیاز است بابت این مکانی که در اختیار این افراد قرار می‌گیرد اجاره‌ای دریافت شود و نظارت‌های قانونی نیز روی آنها انجام شود.

مسئول گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: وجود این افراد به عنوان یک معضل بهداشتی برای ما مطرح بوده و هست و تلاش بر این است که بتوانیم به نحوی این موضوع را ساماندهی کنیم.

شمس ادامه داد: متاسفانه این افراد مواد غذایی را به هر نحوی که بخواهند عرضه می‌کنند و هیچگونه نظارتی هم روی آنها نیست. مهم تر از آن اینکه، این افراد در مسیرهای پرتردد حضور دارند که افراد زیادی از آنجا عبور می‌کنند و خودروها نیز می‌گذرند و بیشترین آلودگی در این مواد غذایی وجود دارد که به راحتی در اختیار مردم قرار می گیرد.

این کارشناس مسائل بهداشتی با بیان اینکه یکی از مسائلی که برای ما اهمیت ویژه دارد وجود یک ساختمان برای انجام کارهای مربوط به غذا است، اضافه کرد: یک ساختمان مسقف و فضای محدود که بتوان بهداشت را در آن رعایت کرد و تهویه مناسبی هم داشته باشد برای چنین کاری نیاز است، در حالی که این افراد فاقد این ساختمان هستند و به صورت سیار در شهر عبور می‌کنند.

مسئول واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: توجه به مسائل بهداشتی برای خود فرد تولید کننده مواد غذایی نیز اهمیت دارد. فردی که در یک مکان عرضه سمبوسه یا فلافل کار می‌کند هر شش ماه یکبار باید آزمایش های مربوطه را بدهد و گواهی سلامت داشته باشد و آن را تمدید کند ولی این افراد را ما اصلا نمی‌شناسیم و نمی توانیم آنها را پیگیری کنیم که ببینیم در چه وضعیت بهداشتی هستند.

به گزارش ایسنا، اگرچه باید برای حل مشکلات مختلف، ریشه‌ها را یافت و علاجی برای رفع آنها اندیشید، اما اگر ضوابط و قوانین در شهرها نادیده گرفته شود، زندگی برای تمام شهروندان سخت خواهد شد.

صاحب‌نظران مسائل اجتماعی اعتقاد دارند که بیکاری، اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در رشد مشاغل کاذب، نظیر فست‌فودی‌های سیار است و اگر به افراد فعال در این حرفه‌ها دقت کنیم، تمام آنان را مردان و زنان جوانی تشکیل می‌دهند که بیکار هستند. بیکاری به‌عنوان ریشه‌ای ترین عامل در بروز ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی، باید توسط دولت و دستگاه‌های حاکمیتی چاره‌اندیشی و رفع شود. معضلی که با توجه به جوانی جمعیت ایران، مهمترین دغدغه تمام خانواده‌ها شده است.

گزارش از طیبه رفیعی، خبرنگار ایسنای منطقه فارس

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
شب های داغ فلافلی های آبادان به روایت خندوانه