ماجرای بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی


مستند «ایستادگی در آسمان»، روایتی مستند از پرواز هواپیمای ایرانی برای رساندن کمک‌های دارویی به مردم یمن و جلوگیری عربستان سعودی از این اقدام، سه شنبه این هفته از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، اوایل سال جاری بود که عربستان سعودی حمله‌ای را علیه مردم بی دفاع یمن آغاز کرد؛ در این شرایط ایران اسلامی به دفاع همه جانبه سیاسی و معنوی از یمن پرداخت و در ادامه، کمک های بشردوستانه خود را نیز برای مردم این کشور ارسال کرد. اردیبهشت ماه بود که یک فروند هواپیمای غیر نظامی کشورمان به همراه محموله ای از کمک های غذایی و دارویی به سمت یمن حرکت کرد تا در فرودگاه صنعا به زمین بنشیند ولی اتفاقی دیگر برای این هواپیما در حال رقم خوردن بود.

جنگنده‌های سعودی بلافاصله با رهگیری هواپیمای ایرانی، شروع به اخطارهای مکرر و شدید کردند و از خلبان خواستند هر چه زودتر به ایران بازگردد اما خلبان مصمم‌تر از آن بود که اخطارهای جنگنده ها را مورد توجه قرار دهد به همین دلیل سعی کرد در فرودگاه به زمین بنشیند.

در این هنگام نیروهای نظامی سعودی که دریافته بودند نمی توانند مانع از عزم جدی خلبان ایرانی شوند، چاره ای دیگر اندیشیدند و در حرکتی کاملا غیر حرفه‌ای و خلاف موازین انسانی و حتی جنگی، باند فرودگاه صنعا را بمباران کردند.

به این ترتیب هواپیمای ایرانی نتوانست در فرودگاه یمن به زمین بنشیند و مجبور به بازگشت شد؛ جنگنده‌های سعودی پس از آنکه باند فرودگاه صنعا را بمباران کردند و مانع از فرود هواپیمای ایرانی شدند قصد داشتند این هواپیما را مجبور به فرود در یکی از فرودگاه‌های عربستان کنند که خلبان هواپیمای ایرانی زیربار نرفت و توانست با مهارت، هواپیما را برگرداند. هواپیمای ایرانی پس از خروج از آسمان یمن، با سلامت در فرودگاه مسقط فرود آمد و در خط پروازی دیگری به فرودگاه امام خمینی تهران برگشت.

روایتی از این ماجرا و نیز دیدار پرسنل پروازی هواپیمای ایرانی با رهبر معظم انقلاب، در قالب مستند «ایستادگی در آسمان» قرار است امروز از شبکه افق پخش می شود.

این مستند به تهیه کنندگی سفیر فیلم و کارگردانی علی طادی، در ساعت های 17 روز چهارشنبه 5 اسفندماه از شبکه افق پخش می شود؛ تکرار آن هم در ساعت های 20.30 و 22.30 به روی آنتن می رود.

همچنین ساعت های 10 و 14 روز پنجشنبه هم برای تکرار آن در نظر گرفته شده اند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بمباران فرودگاه صنعا به هنگام نشستن هواپیمای ایران