دانگ فنگ H30 Cross محصول جدید ایران‌خودرو


دانگ فنگ H30 Cross محصول جدید ایران‌خودروپدال/ اگر در چند وقت اخیر به بیلبوردهای ایران‌خودرو در شهرهای بزرگ نگاهی انداخته باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که ایران‌خودرو قصد عرضه یک محصول چینی جدید را دارد. این خودروی جدید دانگ فنگ H30 نام دارد و نام کامل آن در چین دانگ فنگ Fengshen H30 Cross است. دانگ فنگ یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی است که همکاری‌های گسترده‌ای با خودروسازان مطرح جهانی از جمله پژو-سیتروئن، نیسان، هوندا، کیا موتورز و … دارد. این خودروساز ید طولایی نیز در ساخت خودروهای سنگین دارد که در گذشته محصولات سنگین آن توسط سایپا دیزل عرضه می‌شد و انتقادات فراوانی را درزمینهٔ کیفیت برانگیخته بود. پیکاپ ریچ نیز دیگر محصول دانگ فنگ است که همچنان توسط پارس‌خودرو عرضه می‌شود.
اما امروز دانگ فنگ یک مینی کراس اوور را به خطوط تولید ایران‌خودرو فرستاده است تا بخت خود را در بازار سواری‌های کشورمان نیز امتحان کند. البته H30 تنها محصول دانگ فنگ برای ایران‌خودرو نیست، بلکه یک سدان با نام S30 نیز که دارای پلتفرمی مشترک با H30 است، در برنامه تولید ایران‌خودرو قرار دارد. این دو خودرو در سال 2011 وارد بازار چین شده و تا کنون یک بار مورد فیس‌لیفت قرار گرفته‌اند.
قطعاً H30 بهترین محصول دانگ فنگ نیست. در واقع یکی از ارزان‌قیمت‌ترین و ضعیف‌ترین تولیدات دانگ فنگ است که احتمالاً تنها دلیلی که می‌توان برای ساخت این خودرو بیان کرد، قیمت پایین آن است. این در حالی است که دانگ فنگ توانایی ساخت خودروهای به‌مراتب بهتری را نیز دارد که مدل A9 که اخیراً رونمایی شد از جمله مدل‌های قابل‌تأمل دانگ فنگ است.

پیشینه:
پیشینه دانگ فنگ H30 Cross به نسل اول سیتروئن الیزه باز می‌گردد. در سال‌های آغازین قرن بیست و یکم سیتروئن تصمیم گرفت که با همکاری دانگ فنگ، یک محصول ارزان‌قیمت و مخصوص بازار چین بر پایه محصولات آن روز خود طراحی کند. حاصل این همکاری، نسل اول سیتروئن الیزه بود که از پلتفرم و متعلقات فنی محصولات آن زمان پژو-سیتروئن، از جمله موتور TU5 بهره می‌برد. این خودرو در چین با موفقیت نسبی مواجه شد، به‌طوری که سیتروئن متقاعد شد که نسل دوم آن را با نام C-Elysee در سایر بازارها، از جمله اروپای شرقی و آفریقا عرضه کند. اما در همان سال‌ها که نسل اول الیزه بر روی خطوط تولید دانگ فنگ قرار داشت، این کمپانی تصمیم گرفت که محصولاتی تحت برند خودش را بر پایه پلتفرم آن تولید کند. در نهایت یک سدان با نام S30، یک هاچ‌بک با نام H30 و یک کراس اور با نام H30 Cross در سال‌های 2010 و 2011 رونمایی شده و وارد بازار شدند.

طراحی
تجربه خودروسازان بزرگ کشورمان یعنی ایران‌خودرو و سایپا، ثابت می‌کند که هرچقدر که یک پلتفرم قدیمی را بزک کنید، باز هم نمی‌توانید از آن خودرویی به‌روز و زیبا درآورید. دانگ فنگ H30 Cross نیز از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، پلتفرم اصلی این خودرو به سال‌های اولیه قرن جاری باز می‌گردد که در آن زمان نیز پلتفرمی مدرن و عالی نبوده است. در نتیجه ظاهر این خودرو بیشتر شبیه به خودروهایی است که حدوداً 10- 15 سال قبل تولید می‌شدند، نه یک خودروی مدرن و به‌روز. اما مسئله اینجاست که هیچ‌کدام از خودروهایی که در رنج قیمتی H30 قرار دارند، در این زمینه برتری خاصی نسبت به آن ندارند! البته لازم به ذکر است که یک فیس‌لیفت در سال 2013 بر روی این خودرو انجام شده که کمی شرایط را بهتر کرده است. اما همچنان نمی‌توان به طراحی H30 امتیاز بالایی داد.

همان‌طور که خودروسازان ایرانی در ساخت وانت از هر خودرویی مهارت دارند، چینی‌ها هم علاقه عجیبی به تبدیل انواع خودروها به کراس اور دارند! دانگ فنگ H30 Cross نیز در واقع همان هاچ‌بک H30 است که کمی از سطح زمین ارتفاع پیدا کرده است. در نتیجه باید توقعمان را از این خودرو در حد یک هاچ‌بک مرتفع پایین بیاوریم. البته اگر از این دید به H30 نگاه کنیم، قطعاً متوجه نکات مثبتی نیز می‌شویم. از جمله اینکه فضای بار و سرنشین آن به‌مراتب از هاچبکی مانند پژو 206 بهتر است. با این وجود، آن‌قدر بزرگ نیست که در هنگام رانندگی با آن در شهرهای شلوغ دچار مشکل شویم.

در اولین نگاه به دانگ فنگ H30، ضربه‌گیرهای پلاستیکی سیاه رنگی را می‌بینیم که دور تا دور خودرو را پوشش داده‌اند. این استفاده انبوه از ضربه‌گیرها، هرچند که آسیب زیادی به ظاهر خودرو زده است، اما می‌توان تا حدودی آن‌ها را برای حفظ رنگ بدنه خودرو، آن‌هم در کشور ما که وجود رنگ شدگی بر روی بدنه می‌تواند باعث افت قیمت شدید خودرو شود، توجیه کرد.
یکی از نکاتی که در طراحی دانگ فنگ H30 Cross به‌عنوان یک ضعف می‌توان اشاره کرد، طرح دایره‌ای چراغ‌های مه شکن جلو است که نه‌تنها سنخیتی با سایر اجزای خودرو ندارد، بلکه می‌توان گفت که تا حدودی توی ذوق می‌زند.
در بخش عقب نیز چراغ‌های عقب که تا سقف کشیده شده‌اند، جدا از اینکه ما را به یاد طرح چراغ‌های عقب ولوو می‌اندازند، باز هم تناسبی با سایر اجزای خودرو در آنها دیده نمی‌شود. اما اگر یک بار دیگر به برچسب قیمتی این خودرو دقت کنیم، می‌توانیم این نکات را نیز قابل اغماض بدانیم.

مشخصات فنی:
به نظر می‌رسد دلیلی که ایران‌خودرو دانگ فنگ H30 را برای تولید انتخاب کرده است، شباهت‌های فنی آن به خودروهای فعلی ایران‌خودرو، خصوصاً پژو 206 بوده است. در واقع به دلیل اینکه پلتفرم دانگ فنگ H30 و S30 برپایه پلتفرم قدیمی پژو-سیتروئن طراحی شده است، اشتراکات بسیاری در قطعات و بخش‌های مختلف آن با پژو 206 وجود دارد.
همان‌طور که قبلاً ذکر شد، موتور این خودرو همان موتور TU5 است که در پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا عملکرد خود را پس داده است. این موتور با حجم 1600 سی‌سی، توانایی تولید 105 اسب بخار و 142 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. خوشبختانه دانگ فنگ گیربکس اتوماتیک نه چندان هوشمند پژو-سیتروئن، را با یک جعبه دنده اتوماتیک چهارسرعته ساخت کمپانی ژاپنی معتبر AISIN جایگزین کرده است. در نتیجه قدرت موتور به چرخ‌های جلوی دانگ فنگ H30 Cross منتقل شده و بیشینه سرعت آن طبق اعلام دانگ فنگ به 171 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن به 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. لازم به ذکر است که طبق کاتالوگ های رسمی ایران خودرو، شتاب صفر تا صد این خودرو 12.5 ثانیه و بیشینه سرعت آن 183 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است و مصرف سیکل ترکیبی نمونه ایرانی 7.04 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.
سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی دوگانه مستقل می‌باشد.

ایمنی:
متأسفانه ما نتوانستیم هیچ گونه نتیجه‌ای از تست تصادف دانگ فنگ H30 Cross بیابیم. از نظر تجهیزات ایمنی این خودرو مجهز به ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز دیسکی ساده در عقب، سیستم ترمز ABS+EBD، ستون فرمان جذب‌کننده انرژی، سنسور دنده عقب، سنسور تصادف و سیستم ضد سرقت می‌باشد. کمربند های ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار باز بودن کمربند راننده، ایزوفیکس و قفل کودک درب های عقب از سایر تجهیزات ایمنی این خودرو می باشند.

تجهیزات:
تجهیزات این خودرو عبارت‌اند از:
رینگ آلومینیومی 16 اینچی، قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، کامپیوتر سفری، چراغ‌های جلو هالوژن، چراغ مشایعت تا منزل، چراغ مه شکن جلو و عقب، گرم‌کن آینه، سانروف برقی دو حالته، پاور ویندوز، جا عینکی، گرم‌کن شیشه عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی پارچه‌ای دو رنگ، غربیلک فرمان چرمی، سیستم صوتی مجهز به پخش CD، MP3 و USB دارای 6 بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور 6.5 اینچی لمسی به همراه GPS و دوربین دید عقب با قابلیت پخش فایل های تصویری، هندزفری بلوتوث، اسپویلر عقب، صندلی های تاشو عقب و کنسول میانی صندلی های جلو.

قیمت و وضعیت بازار:
هنوز قیمت رسمی این خودرو توسط ایران خودرو اعلام نشده است، اما بر اساس شنیده‌ها، دانگ فنگ H30 با گیربکس اتوماتیک در ایران 43 میلیون و 900 هزار تومان قیمت خواهد داشت. این بدین معناست که این خودرو ارزان‌ترین کراس اور بازار داخلی ما لقب خواهد گرفت. همچنین این خودرو یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای افرادی خواهد بود که قصد خرید یک خودروی دنده اتوماتیک را دارند.

در بازار ما و در شرایط فعلی، این خودرو رقبایی مانند لیفان ایکس 50، هاوال M4، فاو D60 و چانگان CS35 را در برابر خود می‌بیند که هیچ‌کدام از آنها نه از نظر فنی برتری ویژه‌ای نسبت به دانگ فنگ H30 دارند و نه از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش گسترده ایران‌خودرو بهره می‌برند. برخورداری از موتور TU5 که سالهاست در کشور ما امتحان خود را پس داده است و تعمیرکار و قطعات آن به راحتی در دسترس است، نیز می‌تواند یکی دیگر از مزایای دانگ فنگ H30 Cross در برابر رقبا باشد. هرچند که این موتور در سالهای اخیر با افزایش داخلی سازی و استفاده از قطعات نامرغوب چینی، دچار افت شدید کیفیت شده است و دیگر توانایی‌های بالای TU5 های اولیه فرانسوی را ندارد.

در نهایت به عنوان سخن پایانی می‌توان گفت که د


ویدیو مرتبط :
دانگ فنگ ورژن 2 | Hempam