سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



علی نوبخت: به برادر کوچکم اقتدا می کنم


علی نوبخت: به برادر کوچکم اقتدا می کنمباشگاه خبرنگاران/ این روزها موفقیت لیست امید در جریان انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی، نحوه کسب آراء در مرحله دوم توسط این جریان، اقدامات و وعده‌های آنان در مجلس آتی بحث بسیاری از رسانه‌هاست.

"علی نوبخت" قائم مقام سازمان نظام پزشکی و معاون اسبق درمان وزارت بهداشت دولت سازندگی نیز یکی از نامزدهای لیست امید در جریان انتخابات دور دهم مجلس بود که توانست در انتخابات هفتم اسفند ماه کاندیدای منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر شود.

وی طی نشستی صمیمانه به سوالات پیرامون ادعای وکیل‌الدوله بودن مجلس دهم، نحوه تحقق شعارهای این لیست، میزان هزینه‌کرد برای تبلیغات در زمان انتخابات، تحریم‌، برجام، قاچاق و ... پاسخ داد.

مشروح گفتگو به شرح زیر است:

**حمایت ما از دولت چشم و گوش بسته نیست**

*باشگاه خبرنگاران جوان: گویا قرار بود ابتدا از رشت برای شرکت در انتخابات مجلس دهم نامزد شوید، چگونه شد که از تهران در انتخابات حضور یافتید؟

نوبخت: بنده اهل رشت هستم اما ساکن آنجا نیستم. کلاس پنجم ابتدایی بودم که بنا بر شرایطی به قم رفتم و در آنجا مشغول به تحصیل شدم و توفیق یافتم به مدت 5 سال در محضر آیت‌الله بهشتی تحصیل کنم اما بعد از فوت پدربزرگم قم را ترک کرده و مجددا به رشت بازگشتم و دو سال بعد هم از رشت خارج شده و مشغول تحصیلات دانشگاهی شدم و دیگر هیچ وقت ساکن رشت نشدم. لذا بنده در تهران مشغول به کار هستم و معتقدم اگر از رشت کاندید می‌شدم، امکان نداشت بتوانم در خدمت مردم این شهرستان باشم و حضور دائم نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان اهمیت بسیار بالایی دارد. از جنبه‌ای دیگر کل استان رشت 3 صندلی برای نمایندگی مجلس دارد و با عنایت به اینکه تعداد زیادی از قبل کاندیدا شده بودند، ترجیح دادم که از تهران در انتخابات شرکت کنم.

*باشگاه خبرنگاران جوان: چه شد که نام شما در لیست امید قرار گرفت، آیا کسانی برای اضافه شدن نام شما به این لیست توصیه‌ای داشتند؟

نوبخت: لیست امید به عنوان لیست حامیان دولت تلقی می‌شد و از طرفی هم با توجه به اینکه دولت منبعث از رای اکثریت ملت بود باید مورد حمایت عامه قرار گیرد، همان طور که در تمام نقاط دنیا مردم به دولت‌شان عشق می‌ورزند لذا حرکت عجیبی نیست که ما از دولت منتخب مردم حمایت کنیم. اما بدیهی است که این حمایت چشم و گوش بسته و بی‌دلیل نخواهد بود بلکه مبتنی برعملکرد دولتمردان است و مادامی که آنان در خطوط اصلی و در راستای اعتلای مملکت و اسلام باشند، مورد حمایت ما خواهند بود. البته قرار گرفتن نام بنده در لیست امید افتخار است، اگرچه نامم به لطف بسیاری از دوستان در چند لیست دیگر هم قرار گرفت.

وکیل‌الدوله نیستیم، درد مشترک داریم/ برخی از فقدان اتحاد مسئولان آش را با جایش از کشور بردند/ به برادر کوچکم اقتدا می‌کنم

*باشگاه خبرنگاران جوان: ظاهرا نام شما طی روزهای آخر به لیست امید اضافه شد، این موضوع درست است؟

نوبخت: بله، متأسفانه به دلیل عملکرد شورای نگهبان نام بنده در آخرین روز مورد تایید و جزو لیست امید قرار گرفت. بنده معتقدم اداره کشور این‌گونه به صلاح نیست زیرا تعداد بسیاری از افراد با سوابقی ارزنده همچون حضور در میادین جبهه، در راه انتخابات با آبرویشان بازی شد و به دلایل نامشخص ردصلاحیت شدند. بنده به شدت نسبت به چنین رفتارهایی معترضم و بعدها از طریق مجاری قانونی پیگیر آن خواهم بود.

**عدم التزام به اسلام دلیل مناسبی برای رد صلاحیت نیست**

*باشگاه خبرنگاران جوان: منظورتان این است که باید دلایل ردصلاحیت‌تان به شما اعلام می‌شد؟

نوبخت: بله، بر این اساس می‌گویم که قانون انتخابات در کشور نیاز به اصلاح دارد. عدم التزام به دین اسلام دلیل مناسبی برای رد صلاحیت افراد نیست زیرا آن‌ها باید برای این ادعایشان جوابگو باشند که بر چه اساس و استدلالی به یک مسلمان گفته‎اند عدم التزام به اسلام را دارد. می‌توان اعلام کرد که دلیل برخی از رد صلاحیت‌ها مربوط به یکسری جریانات دیگر نیز بود و به دلیل آنکه آن دلایل انطباق‌ قانونی‌ برایش وجود ندارد، ادله عدم التزام به اسلام برای آن آورده می‌شود.

*باشگاه خبرنگاران جوان: شما فرمودید که در آینده می‌خواهید برای تغییر در نحوه قانون تایید صلاحیت‌ها اقداماتی انجام دهید، آیا منظورتان ارائه‌ طرح و یا لایحه‌ای قانونی به مجلس است؟

نوبخت: بنده مصمم هستم که در این راستا تلاش‌هایی را انجام دهم زیرا معتقدم که فصل سوم قانون اساسی مغفول باقی مانده و حقوق ملت در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده است. در مورد مشکلاتی هم که در رابطه با رد صلاحیت‌ها به وجود آمد مسلما براساس مشورت با افراد متخصص و قانون اساسی و رعایت اسلام این موضوع را در مجلس پیگیری خواهم کرد.

*باشگاه خبرنگاران جوان: گفته می‌شود که مجلس دهم، مجلسی همدل با دولت خواهد بود و به نوعی مجلسی وکیل الدوله خواهیم داشت، شما مجلس آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوبخت: این اظهارات تا حدودی پیش داوری و قصاص قبل از جنایت است. از دیدگاه بنده به هیچ عنوان این‌گونه نخواهد بود و تاکنون نه کسی به بنده چنین توصیه‌‌ای کرده و نه کسی هستم که چشم و گوش بسته به این‌گونه سخنان عمل کنم. علاوه بر این چنین عملکردی نه در شأن مجلس و نه در شأن نمایندگانی است که سوابق انقلابی‌شان روشن بوده و بر اساس عهدی که با خدا بسته‌اند، قدم در راه مجلس گذاشته‌اند.

از سوی دیگر مجلس و دولت باید با یکدیگر اتحاد و همدلی داشته باشند زیرا آنقدر درد مشترک در کشور وجود دارد که فعالیت‌های انفرادی راه به جایی نخواهد برد. می‌توان قاطعانه گفت که اگر دست به دست هم دهیم و از هر نهادی در کشور مدد بطلبیم، باز آنقدر کم و کسری و رفتارهای مغرضانه منطقه‌ای و جهانی وجود دارد که انصاف نیست در درون کشور به برخی جریانات دیگر مشغول شویم.

**حضور مغتنم برادرم در دولت**

*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا حضور برادرتان در دولت می‌تواند بر روی رابطه میان دولت و مجلس و حل بسیاری از مشکلات تأثیرگذار باشد؟

نوبخت: قطعا تأثیرگذار خواهد بود. برادرم به ظاهر سنش از من کمتر است اما الگو و مقتدایم در بسیاری از مسائل است، حضور وی در دولت فرصتی مغتنم و موهبتی الهی بوده و قطعا از این امکان بهره خواهم جست.


*باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما آشنایی نمایندگان با قوانین و آیین‌نامه‌های مجلس تا چه اندازه می‌تواند در بحث قانونگذاری تاثیرگذار باشد؟

نوبخت: این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند، همان‌طور که یک فرد برای رفتن به مقطع بالاتر تحصیلی باید در درس‌های دوره قبلی‌اش مسلط باشد، یک نماینده مجلس نیز برای آنکه بتواند در بررسی قوانین و آیین‌نامه‌ها به خوبی اظهارنظر کند باید با آیین‌نامه و قانون اساسی مسلط و آشنا باشد.

*باشگاه خبرنگاران جوان: اصلاح‌طلبان خواهان پیگیری چه سیاست‌هایی در مجلس دهم هستند و چه مفاهیمی را تغییر و یا چه تعاریف جدیدی را ارائه خواهند کرد؟

نوبخت: بنده سخنگوی اصلاح‌طلبان نیستم بلکه تنها یک نفر از میان آنان هستم اما قطعا آن‌هایی که در شعارشان ایجاد آرامش و رونق اقتصادی را نوید داده‌اند، در این راستا گام خواهند برداشت. معتقدم هر مجلس و نهادی که بتواند موفق به ایجاد امید در جامعه شود، پیروز خواهد بود چرا که معاد و آخرت مردم بسته به آرامش درونی آنان است و باید وضعیت معیشت ملت بهبود یابد. بنده به سبب شغلم و مراجعات مردم نسبت به مشکلات آنان بیگانه نیستم.

*باشگاه خبرنگاران جوان: شعار امسال اقدام عملی در راستای اقتصاد مقاومتی است و به باور بسیاری در لیست منتخبان امید، اقتصاددان وجود ندارد به نظر شما مجلس آینده آیا می‌تواند به دولت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

نوبخت: قطعا اقتصاددانان و نمایندگان مجلسی که پتانسیل لازم برای رسیدن به این هدف را داشته باشند، فراوانند اما هنر اصلی این است که علاوه بر ارتباط مستحکم میان دولت و مجلس برای حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی، پل ارتباطی محکمی میان نمایندگان مجلس، نخبگان و دانشگاهیان نیز بسته شود بدین معنا که طیف‌های مختلف بدون توجه به جناح‌بندی‌ها و خط‌کشی‌های سیاسی برای بهبود کشور هم قسم شوند.

**نباید به دنبال افراد نفوذی در آنسوی مرزها گشت**

*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا اصلاح‌طلبان استراتژی واحد و نقشه‌ای برای اقتصاد دارند؟

نوبخت: در ابتدا باید توجه داشت که اقتصاد مشکل همگان است و مربوط به گروه خاصی نیست. یک جامعه برای رشد اقتصادی در وهله اول باید امنیت سرمایه‌گذاران را تامین کند. بنده اکراه دارم از جناح‌بندی‌ها و حتی معتقدم ما 290 نفر نماینده نیز باید برای حل مشکلات متحد باشیم. مشکلاتی که طی سال‌های گذشته در این کشور رخ داد نشات گرفته از عدم اتحاد م&


ویدیو مرتبط :
وقتی پیامبر پشت سر ابوبکر نماز خوانده و به او اقتدا کرده است شما شیعه ها چرا به او اقتدا نمی کنید ؟