مصرف بهینه از منابع آبی، راه حل نجات دشت قزوین


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اگر سالانه 30 درصد از حقابه چاه‌های پروانه دار کاسته و چاه‌های غیرمجاز نیز مسدود شود تا حدودی مشکل کم آبی دشت قزوین برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، نیاز علی ابراهیمی پاک در جلسه ستاد آبیاری تحت فشار استان قزوین که با حضورمعاونان و مدیران در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی دشت قزوین به حدی رسیده است که در صورت عدم چاره اندیشی و برنامه ریزی برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به موقعیت کشاورزی و شرایط اراضی آبی استان، خواستار ایجاد امکانات و تسهیلات مناسب برای کشاورزی در جهت توسعه طرح‌های نوین آبیاری شد.

ابراهیمی پاک بر لزوم تشویق و ترغیب کشاورزان به استفاده بهینه از منابع آبی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌ها برای توسعه سیستم‌های آبیاری نوین جذب سرمایه گذار با هدف توسعه طرح‌های نوین آبیاری است.

به گفته‌ی وی، در این طرح باید جذابیت لازم را برای سرمایه گذاران فراهم کرد تا از طرح آبیاری استقبال کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: اجرای این طرح راه را برای توسعه طرح‌های نوین آبیاری فراهم خواهد کرد.

ابراهیمی پاک اضافه کرد: در این طرح با جذب سرمایه گذاران خارجی ضمن جذب سرمایه، علم، تکنولوژی و فن آوری نوین نیز به استان و کشور وارد خواهد شد.

وی اضافه کرد: استان قزوین ظرفیت و توانایی اجرای بیش از 15 هزار هکتار آبیاری نوین را دارد که برای تحقق این طرح‌ها باید اعتبارات لازم تامین شود.

علی اکبر متقی فرد مدیر صندوق توسعه کشاورزی استان قزوین هم گفت: صندوق توسعه کشاورزی در سال 93 چهار فقره تفاهم نامه با سازمان به میزان 103 هزار و 160 میلیارد ریال در قالب 112 طرح با سطح هزار و 568 هکتار منعقد و اجراشده است.

مدیر صندوق توسعه کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: از این میزان سطح هزار و 222 هکتار آبیاری قطره‌ای و 346 هکتار آبیاری بارانی بوده است.

حیدری معاون بانک کشاورزی استان قزوین نیز اعلام کرد: در بحث آبیاری تحت فشار 10 میلیارد ریال از اعتبارات ملی 100 درصد جذب شده است.

وی با اشاره به اینکه 140 میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار در سال 93 هزینه شده است ، خاطرنشان کرد: این میزان اعتبار برای 87 طرح به مساحت هزار و 81 هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده است که از این میزان 590 هکتار بارانی و 491 هکتار نیز قطره‌ای بوده است .

به گفته‌ی حیدری، تاکنون 100 درصد اعتبارات ملی و استانی آبیاری تحت فشار سال 93 جذب شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بهره وری و بهینه سازی مصرف