انتقاد کمیته حقوق بشر سازمان ملل از عملکرد دولت میانمار در قبال مسلمان این کشور


کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل از میانماربه دلیل عملکردش در قبال اقلیت مسلمان این کشور انتقاد کرده و از این کشور جنوب شرق آسیا خواست قوانین شهروندی خود را تغییر دهد تا روهینجاها بتوانند تابعیت کامل بدست آورند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیش‌نویس قطعنامه غیر الزام آوری که کشورهای اروپایی ، آمریکا و دیگر کشورهای غربی آن را تهیه کرده بودند در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که بر موضوع حقوق بشر تمرکز دارد به طور اجماع تصویب شد.

در این قطعنامه آمده است: شورا نگرانی جدی خود را از وضعیت روهینجاها در استان راخین و دیگر اقلیت‌هایی که در معرض به حاشیه رانده شدن و نقض مداوم حقوق بشر و بدرفتاری هستند، اعلام می‌دارد..

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این قطعنامه همچنین از دولت میانمار درخواست کرده است از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه شهروندان ازجمله اعضای اقلیت روهینجا محافظت کند. در این قطعنامه همچنین تاکید شده است روهینجاها باید از شهروندی کامل و حقوق مرتبط با آن در میانمار برخوردار باشند.

در این قطعنامه همچنین از تحولات مثبت در میانمار از جمله اصلاحات سیاسی و اقتصادی و دموکراتیک شدن این کشور استقبال و درخواست شده تا تمامی نهادها از جمله ارتش تحت یک دولت غیرنظامی و پارلمان منتخب قرار گیرند.

این قطعنامه در نشست بعدی مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آینده به رای گذاشته می‌شود.

نماینده میانمار در سازمان ملل گفت که کشورش با این قطعنامه‌ها مخالف است. وی همچنین به استفاده از واژه روهینجا اعتراض کرد و گفت که این افراد یک گروه اقلیت نیستند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
انتقاد گزارش حقوق بشر ایالات متحده از نقض حقوق بشر چین