سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پشت پرده تمایلات آمریکا و آل سعود برای بقای داعش در عراق


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه الحوار المتمدن عراق در مطلبی با اشاره به استفاده ابزاری برخی کشورهای منطقه و غربی‎ها از داعش برای تحقق اهداف خود می‎نویسد: عراق در جنگ علیه داعش حلقه قوی محسوب تمی شود زیرا برخی از کشورهای منطقه تمایل دارند که داعش بماند تا عراق ضعیف نگه داشته شود به عبارت دیگر ادامه بقای داعش به نفع این کشورهاست.

این رسانه عراقی در ادامه می‎افزاید: عراق توان بهره برداری از اوضاع به نفع خود را ندارد.در حال حاضر عراق نیروی انسانی و پول هایش را از دست می دهد اما نمی تواند تحول اساسی را به نفع خود رقم بزند.البته در رقم خوردن این روند اوضاع بی ثبات داخلی نیز موثر است.

برخی کشورهای منطقه مایل به کمک به عراق برای مقابله با داعش نیستند.در واقع نابودی داعش بیش از هر طرفی به نفع عراق است و از همین رو برخی کشورهای منطقه مایل به ادامه بقای داعش در عراق هستند تا از طریق آن به اهداف مورد نظر خود در بالا اشاره شد برسند.

از جمله کشورهایی که مایل به ادامه حضور داعش در عراق است ایالات متحده آمریکاست که  از داعش به عنوان ابزاری برای فشار به دولت عراق و ایران بهره برداری می‎کند و حتی در مواردی می‎توان گفت از داعش علیه همپیمانان خود در اقلیم کردستان عراق استفاده می‎کند تا از خطوط قرمز ترسیم شده برای آنها فراتر نروند.

این رفتار آمریکایی‎ها را از شروط که در هر حمله هوایی علیه داعش انجام می‎دهند می توان دریافت. به علت عدم تمایل آمریکایی ها برای حمایت هوایی از عملیات زمینی در بسیاری موارد عملیات راه به جایی نبرده و با شکست روبرو شده است.

ترکیه از دیگر کشورهایی است که از داعش بهره می برد.داعش در واقع پوششی برای ترکیه است تا با آن دشمنان خود را هدف قرار دهد.آنکارا به بهانه مبارزه با داعش به دشمنان خود در سوریه و عراق یورش می برد.علاوه بر آن ترکیه با ابزار داعش به دولت عراق فشار وارد می کند تا نتواند موضع سیاسی خصمانه علیه آن اتخاذ کند در حالی که بیشترین استفاده از تبادل تجاری بزرگ با عراق را می‎ بَرد.

قطر از جمله دیگر کشورهای منطقه است که نقش آن در حمایت از داعش کاملا مشهود است.قطری ها به شکل مستقیم از داعش حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند زیرا داعش را فراهم کننده زمینه مناسب برای رسیدن به اهداف خود می دانند.آنها می کوشند که گروه های مورد نظر خود را تقویت کنند تا هنگامی که اوضاع آرام شد و داعش از منطقه رخت بربست بتوانند این گروه ها را جایگزین کنند.

سعودی‎ ها منافع دیگری را از داعش در عراق دنبال می کنند. داعش از دیدگاه سعودی ها توازن نظامی و سیاسی را در منطقه ایجاد می‎کند.داعش دولت عراق را تضعیف می‎کند به ویژه که سعودی ها همواره به عراق به عنوان یک تهدید می‎نگرند.

با توجه به این تفاسیر می تواند گفت که عراق کشوری است که بیش از دیگران نابودی داعش به نفع آن است. این موضوع از آن جهت نیست که داعش تفکر افراطی دارد بلکه از این جهت که داعش تهدید جدی برای عراق و تجزیه آن به مناطق کوچک تر طایفه ای و نژادی است.

از این رو هر گونه سهل انگاری و سستی عراق در قبال حضور داعش در اراضی اش زیان های زیادی به وحدت ملی کشور وارد می‎کند.بقای داعش در طولانی مدت شرایط را بسیار دشوار خواهد کرد و این گروهک عراق و دنیا را تهدید خواهد کرد.به هر اندازه که داعش بیشتر در عراق بماند شرایط برای مبارزه با آن سخت تر خواهد شد.

این رسانه عراقی می‎نویسد: در پایان با توجه به گرایش برخی کشورهای منطقه برای ماندن داعش  در عراق باید همه ابزارهای سیاسی و نظامی و اجتماعی برای وحدت مواضع و بیرون راندن داعش از خاک خود بهره برداری کند.همه گروه های سیاسی باید منافع عراق را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهند و سیاست موفقی در عرصه سیاسی در پیش گیرند. هر سیاست انتقام جویانه و عدم مصالحه و آشتی، عراق را با وضعیت ناگواری  روبرو خواهد کرد.

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
جنایتهای آمریکا و نوچه هایش (آل سعود - داعش )در جهان