باید مراقب انتخاب شعر برای مداحی بود


قاسم آهنین‌جان گفت: باید مراقب انتخاب شعر برای مداحی بود.

این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: چون در کشور ما ادبیات یکی از ارکان مهم فرهنگ است شعر عاشورایی نیز ریشه کهن و قوی دارد و هر وقت ادبیات شعری را بررسی کنیم می‌بینیم که بخشی مهم مختص به ادبیات عاشورایی است. با توجه به تجربه شخصی خودم در شعر باید بگویم شعر عاشورایی در اکثر کشورهای شیعه سابقه دارد.

وی با اشاره به این که شعر عاشورایی جدید نیست و قرن‌ها وجود داشته است خاطرنشان کرد: شعر عاشورایی در برخی شاعران نمود واضحی نداشته است. برای نمونه حافظ می‌گوید: "رندان تشنه‌لب را آبی نمی‌دهد کس"، که اکثرا معتقدند برای عاشورا گفته شده یا شعر نامی مولوی که می‌گوید "کجایید ای شهیدان خدایی بلاجویان دشت نینوایی" اشاره صریحی به نینوا یا کربلا دارد.

آهنین‌جان ادامه داد: این روند از شعر کلاسیک ادامه می‌یابد تا به دوران محتشم کاشانی می‌رسد و اوج می‌گیرد و شاعران در این باب با نظم بیشتری شعر می‌گویند تا برسد به دوران معاصر و برجستگانی همچون شفیعی‌ کدکنی، هوشنگ ابتهاج، بهاءالدین خرمشاهی و مدرن‌ترین شاعر ما نیما یوشیج که درباره امام علی (ع) شعر دارد و تذکر می‌دهد که شاعر باید آیین و مرام و دین داشته باشد.

شاعر "لمعات خون" گفت: این جریان می‌رسد به شهریار و حسین منزوی و بعد هم شاعران بسیار مدرن‌تر. در کل می‌توان گفت در همه شکل‌های شعری ایران از سنتی‌ترین تا مدرن‌ترین، اکثر شاعران به خاطر ارادت و علاقه و تاثیر‌گیری از واقعه عاشورا درباره آن شعر سروده‌اند. البته اکنون کیفیت شعر عاشورایی را در قالب کلاسیک بهتر از قالب مدرن آن می‌بینم اما در کل فضای شعری خوبی است.

او همچنین در زمینه وضعیت مداحی اظهار کرد: خود من کارهای مرحوم موذن‌زاده اردبیلی را بسیار دوست دارم اما در زمینه مداحی تخصص و شناخت کاملی برای اظهار نظر ندارم. قطعا در هر کاری یک تعداد کار خوب هست و یک تعداد نیست اما باید بدانیم از آغاز جهان تاکنون هیچ واقعه‌ای از حیث معنویت به اندازه عاشورا نداشته‌ایم. بنابراین باید در انتخاب شعر آن مراقب بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
شعر و مداحی زیبا در یزد