مناظرات دانشجویی، موفق‌ترین بسته ارائه شده کرسی‌های آزاداندیشی


یک عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مسابقات مناظره را موفق‌ترین بسته ارائه شده در بحث کرسی‌های آزاداندیشی نامید آن را از عوامل ارتقای سطح فرهیختگی دانشجویان دانست.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر حسینعلی قبادی در دیدار با اعضای هیئت اجرایی مسابقات ملی مناظره با اشاره به اهمیت جایگاه مناظره و فرهنگ، گفت: نبرد با آسیب‌های اجتماعی، کمک به پرورش نخبگان، کشف و پروش استعداد دانشجویان شرکت کننده، از فواید این مسابقات است.

وی با اشاره به آیه «و لقد کرّمنا بنی آدم» ادامه داد: گفت‌و‌گو و مناظره در راستای دعوت انسان به خویشتن‌شناسی، می‌تواند پایه‌های هویتی فرد را شکل دهد و با حرکت در مسیر و فضای اندیشه‌ورزی به مصلح شدن و بیدارگر ماندن نخبگان بینجامد.

وی افزود: مناظره و گفت‌وگو باعث به رسمیت شناختن توانایی دیگران می‌شود و به بزرگی روح و تربیت نفس می‌انجامید.

قبادی با اشاره به حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» مناظره را بخشی از مراحل شناخت نفس دانست و تصریح کرد: مناظره در راستای کسب حقیقت، سبب خلق فضای بازگشت به فطرت انسان می‌شود. بنابراین اگر در مناظره، صرفا هدف و تکنیک مورد نظر باشد، آنگاه ماندگاری آن مورد تردید قرار می‌گیرد. به قول افلاطون، بخشی از حقیقت خود را در دل گفت‌و‌گو نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت وجود فضای چند صدایی در دانشگاه گفت: مسابقات ملی مناظره، سبب ارتقای سطح فرهیختگی شخصیت دانشجویان و باز شدن منطقی فضای دانشگاه می‌شود. چراکه منفعت چند صدایی، از تک صدایی بیشتر است.

او با تاکید بر نقش و جایگاه گفت‌وگو در ریشه‌های تمدن و فرهنگی تاریخ افزود: گفت‌و‌گو سنت مهم و تمدن‌ساز در تاریخ ایران و اسلام است. از این رو باید از همه ظرفیت‌های موجود در راستای گسترش این فرهنگ استفاده شود. لذا به نظر می‌رسد، استفاده و همکاری با انجمن‌های مردم نهاد و مشارکت اساتید و دانشجویان از اهمیت بالایی برخوردار است.

قبادی با ابراز خرسندی از شکل‌گیری این مسابقت عنوان کرد: این مدل طراحی شده، موفق‌ترین بسته ارائه شده در بحث کرسی‌های آزاد اندیشی است. از همین رو باید تلاش شود تا در نقشه جامع علمی کشور هم قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در ابتدای این نشست اعضای کمیته برگزاری مسابقات به ارایه گزارشی از دوره‌های قبلی این مسابقات پرداختند.

مرحله کشوری مسابقات ملی مناظره از 28 تا 30 آذر، با شرکت دوازده تیم از استان‌‎های مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، زنجان، قزوین و ایلام در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کرسی آزاداندیشی