فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



ادای احترام تئاتر البرز به پیشکسوت تئاتر سنتی ایران


به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته  مدیر کل هنرهای نمایش، مدیر کل ارشاد اسلامی استان البرز، دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر و مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی، مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان و مسئولان تئاتر کرج با حضور در بیمارستانی که دکتر داوود فتحعلی بیگی برای جراحی قلب در آن بستری است از این هنرمند تئاتر آیینی و سنتی کشور عیادت کرده و  برای آغاز جشنواره رخصت خواستند.

در این ملاقات یکی از هنرمندان تئاتر کرج کلاه نقش سیاه را به طور نمادین از داوود فتحعلی بیگی تحویل گرفته و بر سر گذاشت تا رخصتی بر آغاز پنج روز اجراهای جشنواره تئاتر فجر در این استان باشد.

داوود فتحعلی بیگی که پس از جراحی قلب باز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است با آرزوی توفیق برای تمامی هنرمندان، از برگزاری جشنواره فجر در کرج ابراز خرسندی کرد.

افتتاح رسمی جشنواره در تئتر شهر کرج

بخش استانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر  فجر که از 19 تا 23 دی ماه در کرج برگزار می‌شود در مراسم رسمی  با حضور مدیران تئاتر ایران، استان البرز و هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره در تئاتر شهر کرج کار خود را آغاز کرد.

خش اول این مراسم با افتتاح نمایشگاه عکس تئاتر فجر توسط مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و سید موسی حسینی کاشانی مدیر کل ارشاد اسلامی استان البرز همراه شد.

سیدموسی حسینی کاشانی در این مراسم با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره تئاتر فجر استان البرز در راستای اعتلای هنر تئاتر در استان و رونق آن مؤثر باشد گفت: آغاز این جشنواره در البرز می‌تواند سرآغازی برای رویدادهای خوب فرهنگی و هنری در این استان باشد.

افزایش گستره مخاطبان، اولویت تئاتر امروز ماست

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی دیگر سخنران این مراسم نیز با ابراز خرسندی از این که این جشنواره توانست مقید به فراخوان، برنامه‌ریزی‌ها و اهداف، کار خود را ادامه دهد گفت: «مبنای انتخاب از فعالیت‌های استانی صرفاً کیفیت بوده است. به جز بخش رقابت جشنواره‌های استانی در باقی بخش‌ها، تولیدات هنرمندان سایر شهرها نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و علاوه بر بخش مناطق در بحث مرور تئاتر ایران، نسل نو و سایر بخش‌ها آثار هنرمندان سراسر کشور حضور دارند.

با اشاره به این که بیش از 50 درصد آثار حاضر در جشنواره مربوط به هنرمندان شهرستانی است گفت: به گفته داوران این آثار از کیفیت مناسبی برخوردار بودند. 2 کار معرفی شده از البرز نیز در بخش اصلی جشنواره هستند.

شفیعی خاطرنشان کرد: «البرز از استان‌هایی است که تئاتر را جدی گرفته و جریان اجرای عمومی و نزدیک به مستمر تئاتر در این استان نسبت به سایر استان‌ها جدی‌تر است. امید است در آینده شاهد استمرار  اجرای عمومی اثار هنرمندان تئاتر البرزی باشیم.»

وی با اشاره به اینکه مقرر شد انتخاب هیئت مدیره و مدیر دفاتر انجمن هنرهای نمایشی در استان‌ها توسط گروه‌های نمایشی استان انجام شود، بیان کرد:امیدوارم با این تصمیم‌گیری، انجمن هنرهای نمایشی به کارکرد صنفی خود نزدیک‌تر شود و بتواند برای تئاتر استان برنامه‌ریزی داشته باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد گفت:این انجمن باید سازوکار ارتباطی خود را با همه دستگاه‌ها به نحوی مستقل تعریف کند تا در ساماندهی و جذب هزینه کرد تئاتری سایر نهادها در استان نیز مؤثر باشد.

شفیعی با بیان به اینکه باید حداکثر بهره‌برداری از پورتال هنرهای نمایشی در استان برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی از مخاطب تئاتر وجود داشته باشد، تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم این مخاطبان افزایش یابد و در این راستا از ابزار مختلف از جمله ارتقا کیفیت تولیدات و افزایش تبلیغات و نیز به صورت تخصصی از فضای مجازی و رسانه‌ها بهره برداری کنیم.

حضور هنرمندان استان‌ها در فجر اتفاقی فرمایشی و تحمیلی نبود

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز از اجرای بیش از 50 طرح‌ نمایشی در مجموعه شش‌گانه جشنواره‌های فجر استانی خبر داده و تصریح کرد: در کنار اجرای آثار نمایشی، عکاسی تئاتر، نمایشگاه پوستر، نمایشگاه کتاب و کارگاه‌های آموزشی در برخی استان‌ها برگزار می‌شود.

دکتر سعید اسدی با بیان این نکته که برنامه‌ریزی برای جشنواره تئاتر فجر از پاییز آغاز شد و کار بسیار پر زحمتی انجام کرفته است گفت: هنرمندان همه شهرهای ایران در این کارگاه‌ها با رویکرد آموزشی برای ارتقا تکنولوژی‌های اجرا حضور داشتند. در مجموع همه کارهایی که به جشنواره رسیده و در همه بخش‌های فراخوان از جمله پژوهش، نمایشنامه نویسی، عکس، پوستر، تازه‌های تئاتر و نسل نو، شاهد درخشش هنرمندان از سراسر کشور بودیم.

وی گفت: این اتفاقی نبوده که بر اساس سیاستی فرمایشی و تحمیلی در جشنواره رخ دهد بلکه کیفیت و قابلیت کار، هنرمندان را از نقاط مختلف کشور برجسته کرده است.

اسدی خاطرنشان کرد: در 6 استان میزبان فجر استانی، بیش از 22 گروه نمایشی حاضر هستند که یک گروه مربوط به جمهوری آذربایجان است.  از 13 شهر ایران نیز کارهای نمایشی به جشنواره‌های فجر استانی اعزام شده‌اند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ابراز امیدواری از این که این جشنواره سبب بلوغ بیشتر تئاتر ایران و رونق آن در کشور شده و رویکرد جشنواره زدگی را در هنرمندان تئاتر کاهش دهد گفت: امید است روزی برسد که فستیوال کارهای هنری تنها صحنه آثار کیفی و زیبایی شناسی برجسته باشد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
آخرین اجرای هنرمند تئاتر سنتی ایران رضا رضامندی