سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معادن تیتانیوم فنوج سیستان وبلوچستان تا 500 سال قابل بهره برداری است


جمشید جهانبخش تهرانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در چابهار افزود: براساس پیش بینی های اولیه کل ذخیره معادن تیتانیوم جنوب سیستان و بلوچستان سه میلیارد و 600 میلیون تن است.
وی اظهار داشت: تیتانیوم فلز راهبردی قرن است و برای ساخت قطعات هواپیما، سلاح، ایمپلنت دندان و تجهیزات هوافضا استفاده می شود.
وی بیان کرد: ذخیره گاه معدن تیتانیوم در 30 محدوده شهرستان فنوج و قسمتی از بخش لاشار شهرستان نیکشهر به وسعت پنج هزار و 675 کیلومترمربع و طول 178 کیلومتر و عرض 50 کیلومتر است.
وی گفت: براساس پیش بینی و گمانه زنی های احتمالی سالانه از هر محدوده یاد شده بیش از یک میلیون تن تیتانیوم برداشت می شود.
رئیس هیات مدیره مجتمع فرآوری و پالایش مواد معدنی مکران فلز گفت: فعالیت اکتشاف معدن تیتانیوم در فنوج از سال 1389 آغاز شده است و تاکنون بیش از 80 معدن شامل تیتانیوم، سنگ آهن و مس شناسایی شده است.
تهرانی بیان کرد: برای فعال سازی کامل معدن تیتانیوم تا پنج سال آینده نیاز به سرمایه گذاری 12 هزار و 760 میلیارد تومانی است.
وی افزود: با بهره برداری کامل معدن تیتانیوم برای بیش از چهار هزار نفر در محل استخراج معادن در شهرستان فنوج و هشت هزار و 910 نفر در کارخانه و کارگاه های فرآوری تیتانیوم در منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار شغل ایجاد می شود.
وی گفت: معدن تیتانیوم پس از استخراج از فنوج به وسیله دو هزار و 400 کامیون به منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار منتقل و پس از فرآوری با کشتی به کشورهای آسیایی و اروپایی جهت تبدیل شدن به شمش تیتانیوم ارسال می شود.
رئیس هیات مدیره مجتمع فرآوری و پالایش مواد معدنی مکران فلز اظهار داشت: هم اکنون 187 هکتار زمین برای فرآوری تیتانیوم در منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار اختصاص پیدا کرده و قرار است براساس نیاز و پیشرفت کار تا 580 هکتار زمین افزایش پیدا کند.
تهرانی بیان کرد: فلز گرانبهای تیتانیوم در دنیا براساس گرم به فروش می رسد و هر گرم آن در حال حاضر پنج هزار دلار قیمت دارد.
وی ادامه داد: هر تن کنسانتره تیتانیوم 46 درصد 268 دلار، 85 درصد 2200 دلار، 98 درصد سه هزار و 500 تا پنج هزار و 600 دلار و تیتانیوم اسفنجی هر تن 12 هزار و 760 دلار در بازارهای جهانی به فروش می رسد.
وی تامین برق مورد نیاز، ایجاد راه دسترسی مناسب آسفالته و آب برای فعالیت در معدن تیتانیوم فنوج را خواستار شد.
رئیس هیات مدیره مجتمع فرآوری و پالایش مواد معدنی مکران فلز گفت: فعالیت در بخش صنایع و معادن با سرمایه گذاری بخش خصوصی علاوه بر ایجاد اشتغال ضامن توسعه پایدار هر منطقه است.
وی افزود: ایجاد کارخانه فرآوری تیتانیوم موجب رشد، توسعه و آبادانی شهرستان فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان و مناطق همجوار می شود.
همچنین معاون امور معادن و صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طول چهار سال فعالیت اکتشاف و بهره برداری معادن در شهرستان فنوج حدود 20 میلیون تن ذخیره معدن تیتانیوم 5/3 درصد (سه و نیم)شناسایی شده است.
داود شهرکی افزود: هم اینک منطقه کهنوج با 400 میلیون تن ذخیره تیتانیوم پیشتاز بهره برداری از این فلز گرانبها است و کشورهایی مانند شیلی و چین نیز معدن تیتانیوم دارند.
وی اظهار امیدواری کرد: با فعالیت و همت بخش خصوصی بسیاری از معادن سطح استان بهره برداری تا موجب اشتغال و توسعه مناطق مختلف شود.
رئیس هیات مدیره و عامل منطقه آزاد تجاری صنعتی- چابهار نیز آمادگی این منطقه را برای واگذاری زمین به کارخانه تیتانیوم و هرگونه همکاری و حمایت در زمینه اجرای طرحهای بزرگ اشتغالزایی و کمک به اقتصاد منطقه اعلام کرد و گفت: از هیچ کوششی برای رشد و توسعه منطقه دریغ نخواهیم کرد.
حامد علی مبارکی به خبرنگار ایرنا افزود: رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و دولتمردان تدبیر و امید با نگاه مثبت و توسعه ای همیشه به پیشرفت و آبادانی منطقه و توسعه سواحل مکران عنایت ویژه دارند و این حمایت ها عزم مسئولان را برای کار و تلاش جهت عمران بیشتر منطقه دوچندان کرده است.
وی افزود: وقتی سواحل مکران و چابهار رشد و توسعه پیدا کند قطعا مناطق همجوار و شهرهای استان سیستان و بلوچستان بهره کافی را خواهند برد.
نماینده مردم حوزه انتخابیه ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فعال سازی معدن تیتانیوم در فنوج موجب رشد و توسعه مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان می شود و برای چند هزار نفر ایجاد اشتغال می کند.
محمدسعید اربابی افزود: از ابتدای ورود به مجلس شورای اسلامی به دنبال فعال سازی واحدهای تولیدی و ایجاد کارخانه معادن مختلف از جمله معدن تیتانیوم در فنوج بودم که اکنون با همکاری مردم منطقه و همت مسئولان دولت تدبیر و امید به نتیجه مثبت رسیده است.
وی افزود: با پیگیریهای سه سال اخیر کارخانه بافت بلوچ پس از سالها احیا شده است و برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی ایرانشهر و فنوج و ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی پیشین از توابع شهرستان سرباز پیگیری های لازم در حال انجام است.
3043 / 6081/ 6075

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سیستان وبلوچستان(سرباز)