ضرورت حمایت از رشد گیاهان دارویی در مراتع برای جلوگیری از فرسایش خاک


یک عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهره‌برداری کنترل شده و کشت گیاهان دارویی را عاملی دانست که می‌تواند از فرسایش خاک، بروز سیل، افزایش ریزگرد و غیره جلوگیری کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محسن بیگدلی در رابطه با تأثیر گیاهان دارویی بر حفظ آب، خاک و محیط زیست گفت: برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی و چرای بی‌رویه ما را با فرسایش خاک، سیل، ریزگرد و غیره مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: پیشنهاد من این است که مراتع و منابع طبیعی را به جای چرای دام به بهره‌برداری گیاهان دارویی اختصاص دهیم.

بیگدلی افزود: چرای بی‌رویه موجب فرسایش خاک است و از سوی دیگر ضروری است تا زراعت گیاهان دارویی توسعه داده شود، چرا که دیگر مقرون به صرفه نیست این گیاهان از منابع طبیعی برداشت شود.

این متخصص در حوزه شیمی گیاهی به برداشت غیراصولی گیاهان دارویی و داد وستد کم ارزش آن توسط افراد غیرمتخصص اشاره کرد و ادامه داد: این در صورتی است که اگر برنامه توسعه‌ای برای کشت این گیاهان به صورت اقتصادی باشد، دیگر به مراتع فشار نمی‌آید و بهره‌برداری از مراتع محدود می‌شود.

عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی تصریح کرد: برخی گیاهان هستند که ما هنوز دانش کشت آنها را نداریم؛ چرا که خود رو هستند. اگر بهره برداری از این گیاهان را کنترل شده کنیم، منابع طبیعی ما حفظ می‌شود.

وی این اقدام را عامل جلوگیری از فرسایش خاک، بروز سیل و غیره دانست، زیرا که حمایت از رشد گیاهان دارویی در مراتع به افزایش پوشش گیاهان طبیعت کمک بزرگی خواهد کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تاثیر باورنکردنی و شگفت آور گیاهان دارویی بر رشد موهایتان