سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عامل اصلی ایجاد فروچاله در فارس برداشت بی رویه آب است


حسن فیاض پور، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:علاوه بر کاهش سطح آبهای زیرزمینی، عوامل دیگری از جمله گسل های فعال، روان آبهای اسیدی، تغییر کاربری زمین نیز باعث تشدید این پدیده شده است.
او گفت: به دنبال وقوع پدیده فروچاله در منطقه مهدی آباد ایج استهبان، کارشناسان این اداره کل طی دو مرحله به همراه تیم تخصصی متشکل از کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان و کشور و بخش زمین شناسی دانشگاه شیراز از این منطقه بازدید کردند.
وی، با اشاره به اینکه، منطقه مذکور در جنوب غرب شهر ایج استهبان و شمال شرق روستای دیندارلو از توابع شهرستان فسا قرار دارد ادامه داد: محل فروچاله در دامنه کوهستان و بر روی رسوبات کوهپایه ای حاصل از فرسایش سازنده جهرم واقع شده است.
فیاض پور اظهار کرد: در بازدید نخست، قطر فروچاله که در اراضی باغی ایجاد شده بود حدود 20 متر و عمق آن نیز حدود 80 متر با دیواره نزدیک به قائم ارزیابی شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس تصریح کرد: در بخش های شرقی این فروچاله، شکاف های طویل و متعدد و در بخش های شمالی آن نیز فروچاله های کوچک و شکاف های طویل با عمق حدود چهار تا پنج متر ایجاد شده بود.
فیاض پور افزود: در بخش های غربی و جنوبی این منطقه در سال های گذشته در دامنه کوه، شکاف های عمقی عریض و طویل ایجاد شده بود.
وی گفت: در بازدید دوم که با فاصله 17 روز از بازدید نخست انجام شد نیز مشاهده شد که قطر فروچاله افزایش یافته اما عمق آن در اثر ریزش دیواره کمتر شده است.
او اضافه کرد: علاوه بر این، شکاف های جدیدی نیز در منطقه از جمله در یکی از جاده های روستایی مشاهده شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، رعایت حریم ایمنی فروچاله با ایجاد حصار در اطراف محدوده خطر با فاصله 300 متر از هر طرف، جلوگیری از توسعه و ساخت و سازهای جدید و ایجاد تاسیسات جدید تا زمان اعلام نتایج مطالعات، بسته شدن چاههای غیر مجاز، کنترل برداشت چاههای مجاز، بررسی میزان مخاطره و پایش مستمر خطوط لوله گاز و برق عبوری و جاده های روستایی و پایش مستمر وضعیت گسترش سطحی و عمقی فروچاله و شکاف های موجود در منطقه را از توصیه ها و راهکارهای کوتاه مدت و اضطراری در مواجه این پدیده برشمرد.
فیاض پور افزود: انجام مطالعات تخصصی زمین شناسی (ژئوتکنیک، ژئوفیزیک و رفتار سنجی)، هیدروژئولوژی، جهت شناسی بهتر ابعاد و علل حادثه و میزان و سمت و سوی گسترش احتمالی پدیده فرونشست و همچنین اصلاح الگوی کاشت و مصرف آب نیز از جمله راهکارهای طولانی مدت مهار این مشکل است.ک/3
6122/ 5054/ 6075

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
برداشت بی رویه آب