سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دانشگاه فرهنگیان 52 ماه است با «سرپرست» اداره می‌شود


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، چهارم مرداد ماه سال 90، پس از فراز و فرودهای چندین ساله، دانشگاه ویژه فرهنگیان به منظور تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تجمیع تمام مراکز تربیت معلم سراسر ایران تأسیس شد.

*دانشگاهی با 70 هزار دانشجو و 98 واحد دانشگاهی

این دانشگاه از جمله بزرگترین و گسترده‌ترین دانشگاه‌های کشور بوده و دارای حدود 98 واحد دانشگاهی در قالب 64 پردیس و 34 مرکز وابسته به پردیس است و بیش از 70 هزار دانشجو در دو مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دانشجویان کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان، با مدرک دیپلم و از طریق آزمون سراسری و پس از مصاحبه و گزینش انتخاب می‌شوند؛ نحوه آموزش این دانشجومعلمان به صورت تمام‌وقت و شبانه‌روزی است.

آنان از ابتدای تحصیل به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند و تعهد خدمت می‌دهند و پس از پایان تحصیلات به عنوان معلم در مدارس مشغول به کار خواهند شد.

دانشجویان کارشناسی ناپیوسته این دانشگاه، در واقع معلمان دارای مدرک کاردانی هستند که در دوره کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل می‌دهند؛ برنامه کلاسی این معلم ‌دانشجویان معمولاً روزهای آخر هفته است یعنی روزهایی که مدارس تعطیل است و آنان می‌توانند در کلاس‌های دانشگاه شرکت کنند؛ علاوه بر این دانشگاه فرهنگیان از سال تحصیلی 94-93 در مقطع کارشناسی ارشد از میان معلمان، دانشجو پذیرفته است و در سال‌های آینده تعداد بیشتری دانشجو را در رشته‌های متعدد و مورد نیاز آموزش و پرورش خواهد پذیرفت.

* وزیر سابق آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان، باقیات صالحات زندگانی من است

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش، پانزدهم بهمن ماه سال 1391 در مراسم ورودی اولین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، آغاز به کار این دانشگاه را برجسته ترین مؤلفه در کارنامه کاری خود و مهم‌ترین باقیات صالحات زندگی‌اش دانست و گفت: «امروز با اطمینان می‌گویم، رهبر معظم انقلاب اسلامی، تمام مسئولان و افراد آشنا به تربیت معلم و تعلیم و تربیت از آغاز به کار این دانشگاه خرسند هستند».

با تشکیل رسمی این دانشگاه و استقرار ساختار سازمانی آن در تمام استان‌ها، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم، اسدالله اسدی گرمارودی، رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی این وزارتخانه را با حفظ سمت، به سمت سرپرستی دانشگاه فرهنگیان منصوب کرد.

گرمارودی، در کارنامه کاری خود سرپرست مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم(ص)، رئیس تربیت معلم دارالفنون تهران و رئیس مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش را داشت.

وزیر وقت آموزش و پرورش در خرداد سال 1391 طی حکمی جهانبخش محبی‌نیا همکار خود در ادوار مختلف مجلس را به سمت سرپرست این دانشگاه منصوب کرد؛ انتصابی که با توجه به عدم سابقه آموزشی و پرورشی محبی نیا، مورد انتقاد کارشناسان و صاحب نظران تربیت معلم قرار گرفت.

محبی نیا نزدیک به 15 ماه سرپرست دانشگاه فرهنگیان بود و فراخوان جذب هیأت علمی در دو نوبت مهر و بهمن ماه سال 1391، تشکیل دبیرخانه جذب هیأت علمی و ساماندهی و استقرار تشکیلات و نیروی انسانی این دانشگاه در تمام کشور، از جمله مهم ترین اقدامات وی است.

*دانشگاه فرهنگیان، مهم‌ترین اولویت وزارتخانه آموزش و پرورش

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را مهم ترین اولویت وزارتخانه‌اش دانست و محمود مهر محمدی را به عنوان سکاندار دانشگاه فرهنگیان معرفی کرد.

مهر محمدی دکترای برنامه‌ریزی درسی و آموزشی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دارد و پژوهشگر برگزیده علوم انسانی در جشنواره بین المللی فارابی، استاد نمونه دانشگاه تربیت مدرس در سال 83 و استاد نمونه کشوری در سال 88 و همچنین مؤلف ده‌ها کتاب و مقالات علمی و صاحب نظر تعلیم و تربیت در عرصه بین‌المللی است و با توجه به رزومه قوی وی، امیدهای بسیاری برای پیشرفت علمی این دانشگاه رقم خورد.

*دانشگاه فرهنگیان، بزرگترین و مهم‌ترین پروژه نیمه تمام فرهنگی کشور

مهرمحمدی در آن زمان، دانشگاه فرهنگیان را بزرگترین و مهم‌ترین پروژه نیمه تمام فرهنگی کشور دانست و ضمن تأکید بر توجه ملی و یاری تمام نهادهای رسمی کشور برای اعتلای این دانشگاه، گفت: «با توجه به سیاست عاقلانه و مدبرانه‌ای که در کشور برای در اولویت قرار دادن پروژه‌های نیمه تمام وجود دارد، از تعبیر پروژه نیمه تمام برای دانشگاه فرهنگیان استفاده می‌کنیم تا به این ترتیب توجه بیشتر همه کسانی که در مراجع سیاست گذاری حضور داشته و دغدغه فرهنگ دارند، جلب شود. اتصاف به صفت پروژه نیمه تمام برای دانشگاه فرهنگیان، کاملاً صادقانه و با رعایت دقت و انصاف انجام شده است».

وی از 24 شهریور ماه سال 1392 به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان انتخاب شده است و در مدت مدیریت وی می‌توان اقداماتی همچون، جذب اعضای هیأت علمی جدید به تعداد 110 نفر، توسعه ارتباطات بین‌المللی و انعقاد یادداشت تفاهم با تعدادی از دانشگاه‌های تربیت معلم و تأسیس کرسی تربیت معلم یونسکو، طراحی ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان، صدور احکام تطبیق وضعیت با هیأت علمی برای بیش از 408 نفر از مدرسان دانشگاه، تدوین و تصویب برنامه درسی ملی تربیت معلم، تأسیس و راه‌اندازی معاونت نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت به عنوان یک تجربه تازه در سطح آموزش عالی کشور،  انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، تدوین و بومی‌سازی دستورالعمل‌های شش‌گانه انجمن‌های علمی و  تدوین و ابلاغ دستورالعمل ویژه راه‌اندازی تشکل‌های اسلامی در دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

*حاکم شدن فضای دانشگاهی بر دانشگاه فرهنگیان

ابراهیم اصابت طبری از اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با فارس، حاکم نمودن فضای دانشگاهی بر دانشگاه فرهنگیان را از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت مهرمحمدی دانست و اظهار داشت: سرپرست دانشگاه فرهنگیان توانسته است برند دانشگاهی بودن را با برگزاری همایش‌های بین‌المللی و ملی و ارتباط با موسسات و دانشگاه‌های مطرح لحاظ و این دانشگاه را از آموزشگاهی و مدرسه‌ای بودن خارج کند.

وی با بیان اینکه مهر محمدی توانسته است خودش را به شرایط تربیت معلم آراسته کند، تصریح کرد: زمانی که وی به دانشگاه فرهنگیان آمد، چندان با موقعیت و شرایط تربیت معلم نزدیک نبود، اما هم اکنون شاهد هستیم که بسیار به این شرایط نزدیک است.

* لزوم هماهنگی اهداف و برنامه‌های سرپرست دانشگاه فرهنگیان با واقعیت‌های موجود تربیت معلم

محمد ظهیری نیا از اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار  فارس، عملگرا بودن و صاحب نظر بین‌المللی در عرصه تعلیم و تربیت را از ویژگی‌های مثبت مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: دکتر مهر محمدی باید در دانشگاه فرهنگیان، برنامه‌ها و اهدافش را با واقعیت‌های موجود در تربیت معلم هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه در بین مدرسان دانشگاه فرهنگیان یک رویه و همگرایی در اهداف و برنامه‌های ارائه شده وجود ندارد، اظهار داشت: مدرسان قدیمی‌ تربیت معلم گرایش ویژه‌ای به تعلیم و تربیت دارند و در برخی مواقع درک درستی از اهداف دانشگاه فرهنگیان و سرپرست آن ندارند.

*دانشگاه فرهنگیان 52 ماه بدون رئیس

به گزارش فارس، حال نزدیک به 52 ماه از مدیریت دانشگاه فرهنگیان با سرپرست که 25 ماه آن متعلق به سرپرست کنونی است، می‌گذرد و این دانشگاه منتظر تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای انتخاب رئیس و یا چهارمین سرپرست است؛ موضوعی که مهر محمدی در خصوص می‌گوید: «اختلاف نظر‌هایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد و روشن است اگر اختلاف نظر نبود، سریعتر تکلیف ریاست دانشگاه فرهنگیان روشن می‌شد».

وی ادامه داد: «این موضوع اصلاً برایم سوژه جالبی نیست و به تجربه دو سال گذشته آموخته‌ام که دیگر حساسیت نشان ندهم؛ مانند اینکه این موضوع تبدیل به بخش عادی زندگی‌ام شده است که خیلی مورد توجهم نیست چون بالاخره یک روزی از این وضعیت خارج خواهد شد».

مهرمحمدی تصریح کرد: «سعی می‌کنم خیلی به این موضوع فکر نکنم و تلاشی نیز در جهت اینکه اتفاق خاصی بیفتد، نمی‌کنم تا مسیر طبیعی و قانونی خود را طی می‌کند».

وی افزود: «این موضوع در سطح وزارتخانه و مراجع مربوطه پیگیری می‌‌شود اما بنده حتی از آنها سؤالی نیز نمی‌کنم که چکار می‌کنید؛ زیرا فکر می‌کنم این موردی نیست که بخواهد انرژی بنده را به خود معطوف کند».

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: «تا زمانی که هستم و تحت هر عنوانی که باشم به فعالیت‌های دانشگاه می‌پردازم و همه انرژی خود را صرف مسائل دانشگاه می‌کنم».

وی خاطرنشان کرد:‌ «این مسئله یعنی ریاست دانشگاه فرهنگیان نیز خود حل خواهد شد، حالا یا به صورت تثبیت بنده خواهد بود یا فرد دیگری می‌آید».

*طولانی شدن روند انتخاب سرپرست دانشگاه فرهنگیان به مصلحت کشور نیست

در همین راستا، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با انتقاد از طولانی شدن روند انتخاب رئیس دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این زمان طولانی را به مصلحت کشور و نظام تعلیم و تربیت ندانست و اظهار داشت: حتی اگر قوی‌ترین و متدین‌ترین مدیر سرپرستی یک مجموعه را بر عهده داشته باشد، نمی‌تواند به تمام اهداف مدیریتی خود برسد و سریعتر گروه 5 نفره تعیین تکلیف رؤسای دانشگاه‌ها باید تکلیف رئیس دانشگاه فرهنگیان را مشخص کند.

*تعیین تکلیف انتخاب رئیس دانشگاه فرهنگیان تا پایان آبان

بر اساس این گزارش، محمد رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبرنگار فارس اعلام کرد که تا قبل از پایان آبان ماه موضوع انتخاب رئیس دانشگاه فرهنگیان تعیین تکلیف خواهد شد.

گزارش از حمید امامی

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
مسابقات pes دانشگاه فرهنگیان