گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



جاذبه‌هاي گردشگري «پاکستان» که جهان‌گردان را به خود جذب مي‌کند


باشگاه خبرنگاران/ براي آنان که شوق جهانگردي دارند، سفر به کشورهاي پيرامون ايران، مي‌تواند نقطه‌ شروع مناسبي باشد. پاکستان يکي از اين موارد است.
شايد با خود بگوييد کشوري که نامش هر روز در رسانه‌هاي خبري با خونريزي و بمبگذاري همراه شده، جايي ديدني براي يک سفر توريستي دارد؟! در پاسخ بايد گفت که با اين موارد، گردشگران براي ديدن اماکن و مناظر زيباي پاکستان، خطرات را به جان مي‌خرند. اين را هم در نظر داشته باشيد که برخي مناطق اين کشور، جزو خطوط قرمز محسوب شده و بقيه‌ قسمت‌ها، از آرامش نسبي برخوردار است.
اکثر شهرهاي پاکستان داراي آثار تاريخي زيبايي هستند که سبب جذب توريست مي شوند. اغلب اين شهرها قبل از بابليان تشکيل شده و تاريخ موجوديت آن ها به2500سال پيش ازميلاد مسيح برمي گردد. تاريخ پاکستان عمدتاً به تاريخ هند و ايران وابسته است و در سنن و آداب و عادات، سابقه اي قبل ازيونانيان دارد. از خرابه هاي تمدن باستاني گرفته تا بخش هاي تپه اي هيماليا، همه جهان گرداني را به خودجذب مي کنند.
گونه هاي مختلف مناظر و آب و هوا در پاکستان به اين کشور اجازه مي دهد تا از گونه هاي مختلف حيوانات و پرندگان وحشي برخوردار باشد. انواع حيوانات مانند تمساح، شاهين، قرقي، کفتار و بسياري ديگر، در اين کشور موجود اند.
دره هاي ديدني
از جاذبه‌هاي گردشگري همسايه‌ شرقي ما، دره‌هاي سرسبز ناران و کاغان است. زيبايي دشت‌هاي وسيع ناران در 119 کيلومتري شهر مانسهره، هر سال هزاران گردشگر، کوهنورد، عکاس و علاقه‌مند به طبيعت را به سمت خود جذب مي‌کند. رودخانه‌ي کنهار، پر آب از يخچال‌هاي طبيعي ذوب شده، با عبور از ميان شهر، منظره‌ چشم‌نوازي را براي هر بيننده‌اي فراهم مي‌کند.
سوات يکي ديگر از جاذبه‌هاي طبيعي پاکستان است. اين دره که در ايالت خيبر پختونخوا در 160 کيلومتري اسلام‌آباد، پايتخت، قرار گرفته است به علت وجود کوه‌هاي مرتفع، سبزه‌زارهاي گسترده و درياچه‌هايي با آب‌هاي زلال، در ميان گردشگران به سوئيس پاکستان شهرت دارد. گرچه تا چند سال پيش، منطقه براي انجام مسابقات اسکي، از امکانات مناسبي برخوردار است، اما از سال 2008 به علت تسلط طالبان در اين منطقه، سفر به اين بخش با مشکلاتي امنيتي همراه است. از سال 2010 تلاش‌هايي براي بازگشايي مجدد پيست اسکي انجام شده، اما فعلا سفر به اين منطقه توصيه نمي‌شود. در پاکستان به‌عنوان يک کشور اسلامي، مساجد با معماري و قدمت گوناگون به‌عنوان مناطق گردشگري شناخته مي‌شوند
لاهور زيبا را ببينيد
صرف‌نظر از مناطقي چون پيشاور و کراچي که هدف حملات تروريستي قرار مي‌گيرند؛ لاهور دومين شهر بزرگ پاکستان از امن‌ترين نقاط اين کشور محسوب مي‌شود. باغ شاليمار که در فهرست ميراث جهاني يونسکو قرار دارد، از اماکن ديدني اين شهر است. اين باغ، حدود 400 سال پيش، به دست معماري ايراني و به دستور شاه جهان ساخته شده است. مقبره جهانگير، پادشاه امپراتوري مغولي هند، از ديگر آثار تاريخي اين شهر از معماري زيبايي برخوردار است.
در پاکستان به‌عنوان يک کشور اسلامي، مساجد با معماري و قدمت گوناگون به‌عنوان مناطق گردشگري شناخته مي‌شوند. مي‌توان از مسجد پادشاهي در شهر لاهور که در سال 1673 ميلادي ساخته شده است به‌عنوان يکي از اين موارد نام برد. اين مسجد با گنجايش صدهزار نمازگزار، چهارمين مسجد بزرگ جهان است که در ساخت آن تنها از سنگ مرمرين سرخ استفاده شده است.
مسجد شاه فيصل در اسلام‌آباد، پايتخت پاکستان نيز از ديگر مساجد معروف اين کشور و حتي دنياست. معماري منحصربه‌فرد آن، نتيجه‌ برگزاري مسابقه‌اي بود که سال 1969 ميان معماران و طراحان مسلمان برگزار شد و در نهايت طرح يک معمار ترکيه‌اي پذيرفته شد.
پاکستان، کشوري غني هم از لحاظ آثار باستاني و هم مناظر طبيعي است، اما سال‌ها جنگ و خونريزي مجالي براي بهره‌مندي از اين امکانات را براي گردشگران خارجي فراهم نکرده است. پس پيش از سفر به اين کشور، توجه به اطلاعيه‌ها و همچنين شناسايي مناطق امن، لازم به نظر مي‌رسد.
شهر اسرارآميز موهنجودارو
شهر اسرارآميز موهنجودارو موسوم به تپه مردگان از جمله آثار به جاي مانده از تمدن باستاني سند است که حکايت از وجود تمدني پيشرفته و اعجاب انگيز در اين منطقه دارد. در پاکستان بناهاي تاريخي زيادي وجود دارد اما شهر باستاني که در سال 1922 توسط سر جان مارشال باستانشناس انگليسي در نزديکي رود سند کشف شد در نوع خود بي نظير است. قدمت اين شهر به عصر فلز و تقريبا به 3000 سال پيش از ميلاد مسيح بازمي گردد.
با اينکه تمدن اين شهر از تمدن هندو (قديمي ترين تمدن در شبه قاره) قديمي تر است اما نحوه ساخت شهر حکايت از يک نظام شهري بسيار پيچيده و پيشرفته دارد. باستانشناسان معتقدند مردم اين شهر هم عصر با مردم مصر باستان، بابل و چين باستان که در نزديکي رود سند زندگي مي کردند بودند. در زماني که مصري ها و بابلي ها به سبب محروميت از امکانات اوليه زندگي سختي را مي گذراندند مردم موهنجودارو از بيشتر امکانات رفاهي از جمله آب بهداشتي، سيستم فاضلاب پيشرفته، خيابانهاي بزرگ و انبارهاي غله پيشرفته براي ذخيره موادغذايي برخوردار بودند.
قلعه شاهي لاهور قلعه شاهي اثر تاريخي بر جاي مانده از دوران گورکانيان با کاخهاي بزرگ پادشاهي، کتابخانه، مسجد، خوابگاه، زرادخانه، پاسدارخانه و ديوان خاص و عام که در شهر تاريخي لاهور پاکستان قرار دارد.
قلعه لاهور معروف به قلعه شاهي (شاهي قلعه) از اعجوبه هاي بناهاي تاريخ عالم است که داراي 427 متر طول و 340 متر عرض بوده و در مجموع داراي145180 مترمربع مساحت مي باشد. قلعه لاهور به احتمال زياد در سال 1025 ميلادي ساخته شده و در طول تاريخ بارها ويران و پس از چندي بازسازي و يا دوباره سازي شده است. لشکريان "مغول"، "هلاکو" و "تيمور" اگرچه جهان قرن هفتم، هشتم و بخشي از قرن نهم را به وحشت انداختند و نيمي از جمعيت ايران و همه سرمايه ها را نابود کردند، اما بازماندگان آنها که مسلمان شدند و مسلمان ماندند، بناهاي زيادي از خود به جاي گذاشتند و سبب رونق علم و هنر و فرهنگ و ادب گشتند که قلعه شاهي مسجد "شاهي" در لاهور يکي از انواع اين بناها هستند.
چطور برويم؟
گرچه پاکستان در همسايگي ايران قرار دارد، اما براي سفر به اين کشور نياز به اخذ ويزا داريد. مسير زميني شامل سفر به زاهدان و مرز ميرجاوه و پس از آن ورود به خاک پاکستان است اما به علت مسائل امنيتي، سفر هوايي نسبت به زميني در اولويت قرار دارد. قيمت بليت هواپيما بسته به نوع پرواز از يک ميليون و 400هزار تومان آغاز مي‌شود. البته براي هزينه‌هاي اقامت و خوراک خيلي نگران نباشيد، زيرا در حال سفر به يکي از کشورهاي ارزان جهان هستيد.

با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد

https://telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
جهان های موازی و NLP در قانون جذب