سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وزیر علوم اهداف آموزش عالی در برنامه ششم توسعه را تشریح کرد


وزیر علوم اهداف آموزش عالی در برنامه ششم توسعه را تشریح کردنسیم/ وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: در سال پایانی برنامه ششم توسعه، باید رتبه ایران در تولید علم در سطح دنیا از ۱۶فعلی به ۱۲ ارتقا و در نو‌آوری از ۱۰۶ فعلی به ۶۰ افزایش یابد که دست یابی به این رتبه‌ها واقعا یک جهش بزرگ خواهد بود.

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در همایش تبیین برنامه ششم توسعه کشور در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی اظهار داشت: هم‌اکنون سالانه ۲۹ اختراع بین‌المللی توسط ایران ثبت می‌شود که تا سال ۱۳۹۹ باید این تعداد به 50 اختراع در سال افزایش یاید.
وزیر علوم گفت: هم‌اکنون سهم اعتبارات پژوهش و فناوری بخش عمومی از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است که تا سال ۱۳۹۹ باید به یک و نیم درصد، سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از کل محصولات صنعتی از ۳۵ درصد به ۵۰ درصد و سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از تولید ناخالص داخلی از نیم درصد به ۵درصد افزایش یابد.
دکتر فرهادی در تشریح فرآیند تصویب لایحه برنامه ششم توسعه کشور گفت: وظیفه تدوین برنامه‌های پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای لایحه برنامه ششم توسعه کشور بر عهده دو شورای «برنامه‌ریزی آموزشی» به ریاست وزیر آموزش‌وپرورش و شورای «برنامه‌ریزی علم و فناوری» گذاشته‌شده بود که معاون آموزشی وزارت علوم ریاست کارگروه آموزش عالی را در برنامه‌ریزی آموزشی و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم ریاست کارگروه پژوهش را در شورای برنامه‌ریزی علم و فناوری بر عهده داشت.
وی افزود: شوراهای «برنامه‌ریزی آموزشی» و «برنامه‌ریزی علم و فناوری» درمجموع ۱۹جلسه و۵ کارگروه ۹۵ جلسه برای تدوین برنامه‌های پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری تشکیل دادند و درمجموع بیش از ۴۲۰۰نفر ساعت کار کار‌شناسی در این زمینه صورت گرفت.
وزیر علوم گفت: سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اولین الگوی ما در تدوین برنامه‌های پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای لایحه ششم توسعه کشور بود که دستیابی به رتبه اول منطقه در علم و فناوری، اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور، توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی، نظریه‌پردازی و نوآوری، ساماندهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری جامع و کارآمد، تحول و ارتقاء علوم انسانی، تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال، گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام‌بخش در حوزه علم و فناوری، توسعه و ساماندهی نظام ملی نوآوری و حمایت از پژوهش‌های مسئله محور و تجاری‌سازی پژوهش و نوآوری از محورهای اصلی این سیاست‌ها هستند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پایین بودن سطح تعامل آموزش عالی با نیازهای بخش‌های اقتصادی-اجتماعی کشور، توسعه نامتوازن و روند کاهشی کیفیت در آموزش عالی و تعاملات و ارتباطات ناکافی آموزش عالی و مراکز پژوهشی در عرصه‌های بین‌المللی را از چالش‌های مهم آموزش عالی کشور عنوان کرد که در برنامه ششم توسعه برای رفع آن‌ها برنامه‌هایی پیش‌بینی‌شده است.
وی در تبیین اهداف کمی آموزش عالی در برنامه ششم توسعه گفت: هم‌اکنون جمعیت دانشجویی کشور ۴میلیون و هشتصدهزار نفر است که در برنامه ششم توسعه این تعداد ۴میلیون و ۲۰۰هزار نفر پیش‌بینی‌شده است،
وزیر علوم گفت: همچنین تعداد دانشجویان بین‌المللی شاغل به تحصیل در ایران باید از ۱۵هزار نفر فعلی به ۷۵۰۰۰هزار نفر در برنامه ششم توسعه افزایش پیدا کند.
دکتر فرهادی افزود: تعداد دانشجویان کشور در بخش دولتی ۲میلیون و ۷۰۰هزار نفر و در بخش غیردولتی ۲میلیون و ۱۰۰هزار نفر است که در سال ۱۳۹۹باید تعداد دانشجویان بخش دولتی ۲میلیون و ۳۰۰هزار نفر و بخش غیردولتی ۱میلیون و ۹۰۰ هزار نفر باشد.
وی با اشاره به سطح‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: دانشگاه‌های بر‌تر مأموریت بین‌المللی خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آن‌ها به شکل، ۴۰درصد دوره کار‌شناسی، ۴۰ درصد دوره کار‌شناسی ارشد و ۲۰ درصد دوره دکترای تخصصی خواهد بود.
وزیر علوم افزود: درمجموع ۵درصد دانشجویان داخل کشور و ۱۰ درصد دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه‌ها به تحصیل خواهند پرداخت.
دکتر فرهادی افزود: دانشگاه‌های سطح یک مأموریت ملی خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آن‌ها به شکل دو ونیم درصد کاردانی، ۴۵ درصد کار‌شناسی، ۴۵ درصد کار‌شناسی ارشد و هفت و نیم درصد دکترای تخصصی خواهد بود و درمجموع ۲۰درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاه‌ها تحصیل خواهند کرد و ۳ درصد دانشجویان این دانشگاه‌ها، دانشجویان بین‌المللی خواهند بود.
وزیر علوم گفت: بر اساس سطح‌بندی دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های سطح دو، مأموریت منطقه‌ای خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آن‌ها به شکل، ۲۵ درصد دوره کاردانی، ۵۵درصد دوره کار‌شناسی و ۲۰درصد دوره کار‌شناسی ارشد خواهد بود و درمجموع ۳۵درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاه‌ها تحصیل خواهند کرد و ۲ درصد دانشجویان این دانشگاه‌ها دانشجویان بین‌المللی خواهند بود.
وی سطح سوم دانشگاه‌ها را دانشگاه‌های علمی- کاربردی و فنی حرفه‌ای ذکر کرد که مأموریت محلی دارند و ترکیب جمعیت دانشجویی آن‌ها به شکل، ۵۰درصد کاردانی و ۵۰ درصد کار‌شناسی است و ۴۰درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاه‌ها به تحصیل مشغول خواهند بود.
دکتر فرهادی، نبود انسجام در سیاست‌گذاری و راهبری کلان علم و فناوری و وجود موازی کاری و ابهام در وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط و نبود ثبات در مدیریت پژوهشی کشور را چالش علم و فناوری کشور دانست و گفت: برای رفع این مسائل، در برنامه ششم توسعه کشور، انسجام در نظام سیاست‌گذاری، راهبری و ارزیابی عملکرد حوزه علم، فناوری و نوآوری و افزایش هماهنگی بین نهادهای متولی به‌عنوان یک هدف پیش‌بینی‌شده است.
وی پایین بودن نرخ رسوخ و انتشار فناوری و تجاری‌سازی پژوهش‌ها، بر اساس نیازهای بازار و جامعه را چالش دیگر علم و فناوری کشور دانست که برای رفع این مسائل، حمایت و تقویت پژوهش و فناوری، توسعه بخش‌های دولتی و غیردولتی افزود: حمایت از انتشار دستاوردهای پژوهشی و فناورانه جهت رفع نیازهای جامعه با رویکرد تعمیق کیفیت به‌عنوان یکی از اهداف برنامه ششم توسعه کشور مطرح‌شده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: نسیم


ویدیو مرتبط :
برنامه (در آسمان علم) / علوم پزشکی شیراز / برنامه ششم