گاردین: کنگره آمریکا از اتباع سعودی در مورد 11 سپتامبر بازجویی کرد


گاردین دیروز (جمعه) نوشت که شاید این برگه های بازجویی که در 18 ماه گذشته بی سر و صدا و بتدریج از طبقه بندی محرمانه خارج شدند، دریچه ای به اطلاعات محرمانه گزارش 28 صفحه ای کنگره در مورد ارتباط عربستان سعودی و حملات 11 سپتامبر باشد.
گاردین از یکی از اعضای این کمیسیون که نخواسته نامش فاش شود نقل می کند که اسنادی که به تازگی منتشر شده است تا حد زیادی شامل همان اطلاعات '28 صفحه ای' و حتی فراتر از آن می شود.
این اسناد نشان می دهد که کمیسیون کنگره در سال های 2003 و 2004 با بهره گیری از ماموران و کارمندان پیشین اف بی آی، سیا و وزارتخانه های دادگستری و امور خارجه، از کارگزاران سعودی بازجویی کرد. این کمیسیون مدارک و شهودی در اختیار داشت که نشان می داد این افراد با شبکه ای از سعودی های ساکن کالیفرنیا در ارتباط بودند. این شبکه یک سال پیش از حملات 11 سپتامبر، سرپناه، غذا و دیگر پشتیبانی ها را در اختیار هواپیماربایان سعودی قرار می داد.
به گزارش ایرنا، مسئولان سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) سرگرم بررسی امکان افشای یکی از سری ترین اسناد کشور معروف به اسناد '28 صفحه ای' درباره حوادث یازدهم سپتامبر هستند. این اسناد از وجود شبکه پشتیبانی سعودی از عوامل این حادثه در زمان حضورشان در آمریکا پرده برمی دارد.
'جان لیمان' فرمانده نیروی دریایی آمریکا در زمان ریاست جمهوری ریگان هم گفته بود که 15 نفر از 19 نفر عوامل حوادث 11سپتامبر از اتباع عربستان بودند. آنها از شاگردان مکتب سعودی بودند و در همان اولین روزی که پا به مدرسه گذاشتند، با تفکر افراطی گری آشنا شدند.
کاخ سفید پیشتر و در پی فشار روزافزون بر دولت برای افشای نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر 2001 اعلام کرده بود که اوباما لازم نمی داند این 28 صفحه را مطالعه کند و در سفر وی به عربستان و دیدار با پادشاه این کشور نیز صحبتی از این فصل به میان نیامد.
'باب گرم' سناتور سابق آمریکا خبر داده بود که گزارش نهایی کمیته حقیقت یاب یک فصل 28 صفحه ای داشت که در آن به نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر اشاره شده است اما، سازمان های امنیتی آمریکا مانع از انتشار آن شدند.
وی افزود، 12 سال پس از حملات 11 سپتامبر متاسفانه هنوز این 28 صفحه سری نگه داشته شده است.
در جریان حملات 11 سپتامبر 2001 که با استفاده از چهار فروند هواپیمای ربوده شده انجام شد، حدود سه هزار نفر کشته شدند. القاعده مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.
اروپام**3092**1517

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
11 سپتامبر در دلار آمریکا