کمپین جعلی به Gem پیوستن!/ وقتی چاووشی برای «کیمیا» نخواند


کمپین جعلی به Gem پیوستن!/ وقتی چاووشی برای «کیمیا» نخواندبانی فیلم/ حاشیه‌های این هفته بانی‌فیلم از حوزه تلویزیون بیشتر تحت الشعاع حضور هنرمندان در تولیدات شبکه‌های ماهواره‌ای بود. ضمن اینکه هفته جاری دو سریال نوروزی هم به مرحله تولید رسیده‌اند. اوایل هفته سریال «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی کلید خورد و آخر هفته هم سریال «دودکش 2» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی جلوی دوربین خواهد رفت. انتشار تصویری از مهدی مظلومی در فیس بوکش که حاکی از همکاری او با شبکه Gem است که در بانی‌فیلم هم باز نشر شد، در کمال تعجب گویا موجبات دلخوری او را فراهم کرد؛ چرا که او بلافاصله یادداشتی طعنه آمیز را در صفحه‌ شخصی‌اش قرار داد و با زبان بی زبانی گفت این قضیه به خودش مربوط است!
دیگر حواشی این هفته را در ادامه بخوانید.

چرا چاووشی برای «کیمیا» نخواند؟!
حاشیه‌های سریال «کیمیا» همچنان با نزدیک شدن به روزهای پایانی پخش ادامه دارد. یک روز به پالتوی حمیدرضا هدایتی بازیگر نقش پدر مهدی پاکدل در این سریال گیر می‌دهند و می‌نویسند اینکه از سال 54 تا 61 یک پالتو به تن دارد، نه اینکه نشانه ضعف فیلمسازی باشد، بلکه نشان دهنده کیفیت لباس‌های آن دوره است! روز دیگر هم ابهام درباره نحوه اصلاح پشت موهای بلند فرخ (حسن پورشیرازی) توسط خودش را سوژه خنده و شوخی در فضای مجازی قرار می‌دهند! اما ما می‌خواهیم درباره حاشیه دیگری از این سریال بگوئیم. روی تیتراژ این سریال ترانه‌ای با صدای علیرضا قربانی قرار گرفته است. این در حالی است که قرار بود محسن چاووشی ترانه تیتراژ مجموعه را بخواند، اما این خواننده پر طرفدار به دلایلی از این کار سر باز زد. ماجرا به سال گذشته بر می‌گردد. زمانی که تهیه‌کننده «انقلاب زیبا» به بانی‌فیلم اعلام کرد ترانه تیتراژ سریالش را چاووشی خواهد خواند و این به نوبه خود یک اتفاق ویژه بود؛ چرا که این خواننده به جز چند جُنگ و برنامه گفت‌وگو محور و نیز فیلم «سنتوری»، تا به حال برای سریالی تلویزیونی ترانه نخوانده است. او حتی در شبکه ویدئویی هم خوانده است. (فیلم «کلاف»)، اما تلویزیون نه. او تنها اخیراً برای مجموعه ویدئویی «شهرزاد» (حسن فتحی) خواند که به شدت روی محبوبیت اثر تاثیر مثبت گذاشت. محمدرضا شفیعی که روی ترانه خوانی چاووشی برای «کیمیا»، به قول خودشان به عنوان نخستین سریال 110 قسمتی سیما حساب ویژه‌ای باز کرده بود، پس از صحبت‌های رامین عباسی‌زاده تهیه‌کننده «انقلاب زیبا»، با یک نسخه از بانی‌فیلم به نشانه اعتراض راهی دفتر این خواننده می‌شود. بحث و گفت‌وگو بین این تهیه‌کننده و خواننده در می‌گیرد و در نهایت چاووشی می‌پذیرد که با توجه به توافق اولیه‌شان ترانه مذکور را می‌خواند، هر چند دلخوری‌اش از این رفتار پابرجا می‌ماند. ناراحتی‌ای که او را مصمم می‌کند قید ترانه خوانی برای «کیمیا» را بزند. گویا انگیزه اصلی چاووشی برای قبول پیشنهاد ترانه خوانی برای این سریال، پرداختن بخشی از سریال به حوادث خرمشهر و آزادسازی آن در جریان جنگ تحمیلی بوده است. چاووشی که اهل جنوب است ترانه‌هایی را برای این خطه خوانده است.
من می‌خواهم به Gem بپیوندم، الکی مثلاً!
پیوستن به شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان Gem هر چند با مهاجرت یکی- دو هنرمند آغاز شد، اما طولی نکشید که طی روزهای گذشته باز هم خبر خروج چند برنامه ساز و بازیگر از کشور به همین منظور در رسانه‌ها منتشر شد. یکی از شیوه‌های گردانندگان شبکه Gem برای ایجاد راهکاری که منجر به دور زدن قانون توسط این هنرمندان شود، تأسیس یک شرکت صوری برای ساخت برنامه و دعوت از چهره‌های آشنای داخل کشور است. در واقع به این هنرمندان که خواستار همکاری با پروژه‌های خارج از کشور هستند، گفته می‌شود تولیداتشان ارتباطی مستقیم با Gem ندارد. حالا هنرمندان این نکته را یا می‌پذیرند و یا ترجیح می‌دهند خود را به تجاهل بزنند! در نهایت هم انتظار دارند این همکاری آنان با شبکه Gem تبعاتی برایشان نداشته باشد! توقعی که با توجه به فشارهای وارد شده بر سیاستگذاری‌های تلویزیون و وزارت ارشاد، غیرمنطقی است.
نکته جالب درباره جریان به راه افتاده، اما درباره برخی از بازیگران شناخته شده‌ای است که با موج سواری کاذب و به قصد تمرکز رسانه‌ها روی خودشان چو می‌اندازند که آنان هم بزودی با ترک کشور راهی خارج از کشور خواهند شد. حال آنکه نه پیشنهادی در این باره دریافت کرده‌اند و نه خود در این باره مصمم هستند. حال با طرح چنین شایعه‌ای، چند صباحی نام این بازیگران که احتمالاً مدتی است به طبع شرایط نامناسب تولید، طعم بیکاری و گوشه نشینی را چشیده‌اند، نقل محافل می‌شود و شاید از این رهگذر به پروژه‌ای هم دعوت شوند. چهره‌های ناشناس و تازه کار هم با توسل به این روش دست کم چند روزی مزه شهرت را می‌چشند. البته با توجه به وضع بحرانی تولید فیلم و سریال در کشور، نفوذ شماری از باند بازی‌ها به این جریان محدود شده، با این حال باید به خیلی از هنرمندان و به ویژه بازیگران حق داد که سهم‌شان از این پروژه‌ها تقریباً به هیچ رسیده است. روندی که بارها در بانی‌فیلم بر لزوم توجه جدی مسوولان سینما و تلویزیون برای بهبود تاکید داشته‌ایم.

تأئید گزارش بانی‌فیلم درباره تعهدگیری تلویزیون
یکشنبه گذشته 20 دی ماه گزارش خبری با عنوان «آگهی‌های سینمایی روی ماهواره؛ تلویزیون تعهد می‌گیرد» در صفحه 15 بانی‌فیلم به چاپ رسید که حاکی از بخشنامه جدید سازمان صدا و سیما بود. بخشنامه‌ای که بر اساس آن باید تعهدی از سوی تهیه‌کنندگانی که فیلمی روی پرده دارند به واحد بازرگانی صدا و سیما داده شود تا بر اساس آن، آگهی‌های فیلمشان به شبکه‌های ماهواره‌ای داده نشود (برای مطالعه کامل مطلب مذکور تیتر داخل گیومه را سرچ یا به سایت بانی‌فیلم آنلاین مراجعه کنید). روز گذشته سایت تابناک (البته با مصادره به نفع!) این خبر را در مطلبی دیگر با عنوان «تابناک رونمایی می‌کند؛ تعهد عجیب صدا و سیما از سینماگران درباره شبکه‌های ماهواره‌ای» منتشر کرد. این سایت همچنین تصویر برگه تعهدنامه پیش گفته را نیز روی خروجی خود قرار داده که در آن آمده: «اینجانب... که جهت اخذ تیزر تبلیغاتی فیلم مزبور به اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما مراجعه نموده‌ام، بدینوسیله اینجانب متعهد می‌گردم که قصد پخش آگهی‌های مربوط به تبلیغات فیلم مزبور را در هیچ یک از شبکه‌های ماهواره‌ای معاند نداشته و ندارم و در صورت پخش هرگونه تبلیغات در هر یک از این شبکه‌ها (توسط اینجانب و سایر عوامل مربوطه و یا خریداران احتمالی) بلافاصله امتیاز پخش آگهی‌های بازرگانی مربوطه از شبکه‌های سازمان صدا و سیما لغو شده و کلیه خسارات وارده از این حیث را چه به لحاظ معنوی و یا مادی با تشخیص سازمان صدا و سیما بر ذمه خود دینی دانسته و بلافاصله پرداخت می‌نمایم و همچنین اقرار می‌نمایم کلیه حقوق قانونی مربوط به هرگونه اعتراض به تصمیم اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما و یا ایراد هرگونه دفاعیات احتمالی در این خصوص را از خود سلب نموده و تابع دستورات صادره می‌باشم. همچنین تمامی فیلم‌های آتی نیز غیرقابل حمایت از سازمان صدا و سیما خواهد بود».
نویسنده تابناک در بخشی از تحلیل خود که در این باره منتشر کرده است: «هر چند اصل این اتفاق که سرمایه سینمای ایران- ولو در حد تبلیغات ارزان قیمت- منجر به تقویت شبکه‌های فارسی زبان نشود، پذیرفته است، وقتی رسانه ملی فقط به برخی فیلم‌های خاص فرصت تبلیغاتی می‌دهد و اکثر فیلم‌های سینمایی هیچگاه امکان تبلیغات در تلویزیون را نمی‌یابند، چطور مسوولان بازرگانی در رسانه ملی به خود حق می‌دهند چنین برخوردی با سینماگران کشورمان داشته باشند؟» نکته‌ای که حرف دل خیلی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان سینمای ایران هم هست، ولی هیچگاه از سوی متولیان رسانه ملی پاسخ در خوری برای آن ارائه نشده است.

ترانه خوانی خواجه امیری برای «پریا»
احسان خواجه امیری قرار است ترانه تیتراژ سریال «پریا» ساخته در حال تولید حسین سهیلی‌زاده را بخواند. شنیده موثق خبرنگار بانی‌فیلم که با توجه به آن می‌توان به صرف نظر کردن صدا و سیما از ممنوع الکاری وی خبر داد. مدتی پیش با افشای خبر همکاری تعدادی از خوانندگان داخلی با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و نیز سایت رادیو جوان و اقدام صدا و سیما و وزارت ارشاد برای ممنوع الکاری آنان، شاهد اجرای این تصمیم بودیم. چنانچه صدای محسن یگانه از تیتراژ پایانی تله فیلم «یه آسمون آبی، سقف اتاق منه» حذف شد. حالا اگر احسان خواجه امیری برای سریال «پریا» ترانه بخواند و پخش هم شود، باید از تجدیدنظر صدا و سیما در ممنوع الکار دانستن او نتیجه‌گیری کرد.
پخش گلدن گلوب 2016 و یک نکته
شبکه ماهواره‌ای من و تو برای علاقه‌مندان به رویدادهای سینمایی و تلویزیونی اقدام به پخش زنده مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب سال 2016 کرد. رویداد مهمی که اصولاً همچون اسکار، کن و سایر مراسم اغلب از سوی صدا و سیمای داخلی هیچگاه محلی از اعراب نداشته است و مورد توجه واقع نمی‌شود. البته مجریان من و تو هم اگر چه نتوانستند صحبت‌های حاضران روی سن را به طور حرفه‌ای و دقیق برای بینندگانش ترجمه کنند، ولی امتیاز اصلی آن کارگردانی تلویزیونی با سلیقه و تر و تمیز این مراسم بود. شبکه NBC در عین انتخاب بجا و سریع چهره‌هایی که نامشان پشت میکروفون اعلام می‌شد، از قاب گرفتن واکنش‌های دیدنی سایر چهره‌های مطرح حاضر در سالن‌ هم عقب نمی‌ماند. در واقع کمتر لحظه‌ای بود که شما از وقایع داخل سالن و نه صرفاً روی سن بی اطلاع بمانید. این روال در پخش تلویزیونی اتفاقات خارج از سالن و فرش قرمز هم دیده شد. هر چند کارگردان تمایل زیادی به روی آنتن فرستادن بخش‌های دور از سن نداشت و نیز از کلوزآپ گرفتن هم اغلب خودداری می‌کرد. با این حال چنان ظرافتی در قاب گرفتن چهره حاضران لحاظ شده بود که اگر کسی را نشان نمی‌دادند، مطمئن می‌شدید در سالن نیست. مسئله مهم دیگر نحوه تنظیم محل نشستن کاندیداها توسط برگزارکنندگان بود که همگی بر سر یک میز نشسته بودند و اتفاقاً همگی نامزدها از برنده شدن رقیبشان استقبال شایانی می‌کردند.

منبع: بانی فیلم


ویدیو مرتبط :
فراخوان پیوستن به کمپین