انهدام بیش از 13 هزار کیلو مواد غذایی غیر بهداشتی در زنجان


رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، از انهدام بیش از 13 هزار کیلو موادغذایی غیربهداشتی در نوروز امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، علیرضا بیگلری بعد از ظهر امروز در نشست خبری گفت: سال گذشته در حوزه بهداشت و درمان سال پربرکتی بوده است و بسیاری از فعالیت‌هایی که برای انجام آن‌ها نیازمند مدت زمانی طولانی است در زمان کوتاهی انجام گرفته است.

وی افزود: تبدیل دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان به عنوان یکی از 10 دانشگاه قطب، ادامه طرح تحول سلامت، افزوده شدن تجهیزات جدید، آغاز مراحل جدید بازسازی و بهسازی، فراگیر شدن پوشش‌های مراقبت‌های اولیه بهداشتی و توسعه خدمات در روستاها، نمونه‌ای دیگر از فعالیت‌های انجام گرفته در سال گذشته بوده است.

این مسئول با بیان این‌که در سه ماهه پایانی سال گذشته اولین پیوند کلیه و پیوند دست قطع شده انجام شد و نیز شاهد تولد اولین نوزادان از طریق IVF در استان بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: برای فعالیت‌های ایام نوروز نیز برنامه‌ریزی‌ها از اول دی‌ماه آغاز شد و همین امر سبب شد از آمادگی مرکز فوریت‌های پزشکی و آمادگی بیمارستان‌ها در ایام نوروز مطمئن باشیم.

وی با بیان این‌که در ایام نوروز در حین انتقال هیچ بیماری فوت نکرد و در حوادث رانندگی نیز هیچ سانحه منجر به فوتی وجود نداشته است، اظهار کرد: پزشکان طی ایام نوروز در همه بیمارستان‌ها حضور داشتند و در ارائه خدمات پزشکی، بخش خصوصی نیز فعال بود. هم‌چنین در ایام نوروز 1800 ماموریت توسط مرکز فوریت‌های پزشکی انجام شد و 54 پایگاه اورژانس نیز در این ایام فعال بودند.

این مسئول با بیان این‌که با توجه به نظرسنجی‌های انجام گرفته توسط بازرسان و مسئولان استانی و کشوری میزان رضایت از فعالیت‌های انجام گرفته در ایام نوروز توسط دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان مطلوب بوده است، عنوان کرد: با توجه به این‌که در ایام نوروز پزشکان متخصص در شهرستان‌ها حضور داشتند تعداد بیماران اعزامی به مرکز استان 29 مورد بوده و کاهش چشمأگیری داشته است.

بیگلری با بیان این‌که در ایام نوروز 13 هزار و 800 کیلو موادغذایی فاسد شناسایی و منهدم شده است، تصریح کرد: در ایام نوروز 17 هزار مورد بازید از مراکز تهیه و توزیع غذا توسط دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی انجام شد که در این بازرسی‌ها 130 فرد و موسسه متخلف شناسایی شده و 65 مورد نیز تعطیلی داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که در چهارشنبه آخر سال شایع‌ترین آسیب‌ها از ناحیه چشم و دست بوده است و همین امر سبب شد که در بیمارستان آیت‌الله موسوی که بخش چشم در آن نیست متخصص چشم مستقر شود، عنوان کرد: تلخ‌ترین حادثه سال گذشته انفجار کپسول گاز در روستای چورزق ایجرود بود که نشان‌دهنده لزوم اطلاع‌رسانی وسیع در پیشگیری از پر کردن غیراستاندارد کپسول گاز هستیم.

این مسئول با اعلام این‌که تعداد مراجعات به اورژانس از 27 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین ماه امسال 88 هزار نفر و تعداد بستری‌ها 2700 مورد بوده است، هم‌چنین در ایام نوروز هیچ کمبود دارویی وجود نداشته است، ادامه داد: شعار هفته سلامت امسال «غلبه بر دیابت» انتخاب شده است، زیرا معتقدیم این بیماری علاوه بر رنج و عذاب بیماران سبب افزایش مرگ و میر نیز شده است.

وی با تاکید بر این‌که سند ملی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در حال اجراست و دولت علاوه بر درمان، استراتژی اصلی پیشگیری از بیماری‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، اعلام کرد: با افزایش تحرک و اصلاح تغذیه می‌توان از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری کرده و از ضربه‌های اقتصادی که این بیماری به کشور و خانواده‌ها وارد می‌کند، دوری کرد.

بیگلری افزود: تعیین 30 بیمارستان برای بازگشایی فوری عروق قلبی، اجرای مدل واحد سکته مغزی در بیمارستان آیت‌الله موسوی و استقرار واحدهای تشخیصی همچون MRI، از جمله اقدامات انجام گرفته در این راستا است.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مواد غذایی یا مواد شیمیایی؟!