سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



غروی: اگر اصرار بزرگان نبود بسیاری افراد شاخص ثبت‌نام نمی‌کردند/ ساختن جو رسانه‌ای درباره شرکت افراد در آزمون درست نیست


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سید محمد غروی با تأکید بر اینکه «اگر اصرار بزرگان نبود، بسیاری از افراد شاخص و سرشناس در انتخابات ثبت نام نمی‌کردند»، تصریح کرد: این عرصه، برای ما طعمه نیست. ما از کسی طلبی نداریم و به کسی بدهکار هم نیستیم. همه ما تنها به خون شهدا و انقلاب بدهکاریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به راهکار شورای نگهبان برای احراز صلاحیت علمی داوطلبان خبرگان رهبری از طریق برگزاری آزمون علمی گفت: بالاخره شورای نگهبان باید وجود شروط ورود به مجلس خبرگان را احراز کند؛ یکی از شروط اولیه به تعبیر من این است که فرد کف اجتهاد را داشته باشد؛ کف اجتهادی که خودمان از آن تعریف داریم.

وی اضافه کرد: طبیعتا برای احراز این شرط به خصوص برای کسانی که تازه می‌خواهند وارد این عرصه شوند، لازم است که شورای نگهبان صلاحیت‌ها را احراز کند. بهترین راه برای احراز، لااقل برای کسانی که اجتهادشان مسلم نیست، آزمون شفاهی و کتبی است.

غروی تأکید کرد: غیر از این، راه دیگری نبود. درست است ممکن است بعضی‌ها تدریس داشته باشند اما در حوزه آن جور نیست که بتوانیم صرفا روی این مسئله اکتفا کنیم. اما یک وقتی می‌بینیم فردی، مدرس است و در موقعیت خاص و بالایی قرار گرفته است، چندین سال در مباحث فقهی در سطوح بالا تدریس داشته که جای تردیدی نمی‌ماند طبیعتا با این وضعیت نیازی به امتحان برایش نیست.

وی با این وجود تصریح کرد: ضمنا ممکن است فردی باشد که تدریس هم نمی‌کند، اما شاید تدریس خصوصی دارد و کسی اطلاع ندارد یا اینکه سطح او خیلی هم بالا باشد، بر این اساس حق همگان باید در نظر گرفته شود و برای همین آزمون برگزار می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ادامه داد: البته شخصیت‌های علمی که دیگر تردیدی برای دیگران و برای آدم‌های متعارف و مثلا برای حضرات اعضای شورای نگهبان وجود ندارد که اینها سطوحشان بالاست، قطعا نیازی به امتحان از آنها نیست.

وی بر این اساس، انتقادات به شورای نگهبان مبنی بر چرایی برگزاری آزمون و صدور اطلاعیه در این زمینه را ناوارد دانست و گفت: روالی که شورای نگهبان در این زمینه دارد کار درستی است.

غروی در پاسخ به این سؤال که «در برخی دوره‌های گذشته، افرادی بوده‌اند که به لحاظ علمی شاید خیلی هم برجسته نبودند ولی بدون آزمون وارد خبرگان شدند؟»، گفت: من وارد موضوع افراد نمی‌شوم. بله مواردی بوده که افراد سنین پایین داشتند ولی سن پایین دلیل نمی‌شود. گاهی فرد در سن پایین است ولی مراتب را با سرعت گذرانده است و مشغولیت‌های کاری و مسئولیت هم نداشته و توانسته مباحث علمی را به صورت پیگیر و بدون وقفه بگذراند.

او همچنین با تأکید بر اینکه «برخی افراد شاخص و سرشناس، اگر اصرار بزرگان نبود برای ورود در انتخابات ثبت نام نمی‌کردند»، گفت: این عرصه، برای ما طعمه نیست بلکه عرصه مسئولیت است که باید در پیشگاه خداوند به خاطر آن پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: من به شورای نگهبان برای برگزاری آزمون و دعوت از افراد یا دعوت نکردن از آنها حق می‌دهم.

غروی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره هجمه‌های رسانه‌ای درباره حضور یا عدم حضور افراد شاخص در آزمون علمی خبرگان گفت: قطعا ساختن جو رسانه‌ای درباره افراد درست نیست. افراد شاخص که دل در گرو نظام دارند، مسئولیت‌هایی به این مهمی و دشواری را فرصتی برای انجام وظیفه می‌دانند و متوجه هستند که این عرصه‌ها دشوارند و باید پاسخگو باشند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به برخی اخبار که از احتمال عدم حضورش در فهرست این جامعه برای خبرگان رهبری به دلیل مواضع متفاوت با برخی اعضا اظهار کرد: نام ما هم ممکن است باشد، ممکن است نباشد. من اگر نامم نباشد اتفاقا خوشحال هم می‌شوم. ما از کسی طلبی نداریم و به کسی بدهکار هم نیستیم. همه ما تنها به خون شهدا و انقلاب بدهکاریم.

*آنا


ویدیو مرتبط :
ساختن مانکن افراد معلول و واکنش افراد