داستان موفقیت یک یادداشت ابدی


شروع کار اورنت به سال‌های 2007 و 2008 بازمی‌گردد. در آن سال‌ها بسیاری از و‌بسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی امروز، خود را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کردند تا بتوانند سرمایه لازم برای گسترش کسب ‌و ‌کار خود را بیابند.

احتمالا آیکون سبزرنگی که تصویر سر یک فیل روی آن نقش بسته، برای خیلی از کاربران تلفن همراه و اینترنت آشناست. اورنت (Evernote) اپلیکیشنی بسیار کاربردی است که به کاربران خود امکان ثبت یادداشت، تصویر، فیلم و خلاصه هر آنچه را ممکن است در آینده به یادآوری آن نیاز داشته باشند، فراهم می‌کند.

تصویر داستان موفقیت یک یادداشت ابدی

این اپلیکیشن که از حدود هشت سال پیش کار خود را آغاز کرده، توانسته سازندگان خود را ثروتمند کند و اکنون به‌عنوان یکی از برترین اپلیکیشن‌های کاربردی در جهان شناخته می‌شود.

اما چگونه این برنامه به ظاهر ساده توانست بدون وابستگی به شرکت‌های بزرگ به تنهایی به یکی از اصلی‌ترین بازیگران در این حوزه تبدیل شود؟

شروع با دست‌های خالی

شروع کار اورنت به سال‌های 2007 و 2008 بازمی‌گردد. در آن سال‌ها بسیاری از و‌بسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی امروز، خود را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کردند تا بتوانند سرمایه لازم برای گسترش کسب ‌و ‌کار خود را بیابند.

اما محصولی که فیل لیبین (Phil Libin) یعنی طراح و بنیانگذار اورنت در دست داشت، با این وبسایت‌ها کاملا متفاوت بود و به همین دلیل نمی‌توانست پول لازم برای کارش را از این راه به دست آورد.

به همین دلیل او و همکارش استفان پاچیکوف (Stephan Pachikov) با اندک پس‌انداز خود بخشی از هزینه‌های پروژه نظیر سرور را تامین می‌کردند و بقیه هزینه نیز به درخواست آنها از سوی دوستان و خانواده تامین می‌شد.

اما بروز بحران اقتصادی و رکورد شدید سال 2008 در دنیا سبب شد کار فیل لیبین و همکارش با تهدیدی بسیار جدی روبه‌رو شود.

برخی از سرمایه‌گذارانی که قول همکاری داده بودند، در دقیقه 90 از این کار انصراف دادند و تیم اورنت را با انبوهی از مشکلات تنها گذاشتند.

این وضعیت به قدری وخیم بود که یک روز فیل لیبین متوجه شد فقط پول کافی برای پرداخت هزینه‌های سه هفته بعد را دارد و احتمالا به آخر خط رسیده است.

یک مشتری راضی از راه می‌رسد

در همین هنگام اتفاقی افتاد که شاید بیشتر در فیلم‌ها دیده باشیم. یکی از کاربران اورنت از سوئد با فیل لیبین تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند این محصول توانسته زندگی‌اش را دگرگون کند و اکنون زندگی او بسیار شادتر و منظم‌تر از گذشته شده است.

فیل لیبین از این بازخورد مشتری خیلی خوشحال می‌شود و با خود می‌گوید: «اگر سبب بهبود زندگی همین یک مشتری شده باشم، برایم کافی است.»

اما این کاربر سوئدی آن‌قدر از اورنت رضایت داشت که می‌خواست روی آن سرمایه‌گذاری کند. در یک هفته، او مبلغ نیم میلیون دلار را به‌عنوان سرمایه برای آقای لیبین ارسال کرد و همین کافی بود اورنت با شتاب هرچه سریع‌تر به پیش برود و با قدرت در بازار حضور داشته باشد.

استقبال صعودی

446 روز طول کشید تا اورنت بتواند یک میلیون کاربر اولیه خود را به دست آورد، اما یک میلیون نفر دوم در زمانی حدود نصف این بازه (یعنی 222 روز) وارد بازی شدند.

این زمان برای یک میلیون نفر سوم باز هم نصف شد و به 133 روز رسید. بعدها اورنت توانست یک میلیون نفرهای بعدی را در بازه‌های زمانی 108، 83 و 52 روزه به دست آورد.

جالب اینجاست که در روز نخست معرفی اورنت، این شرکت 19 هزار کاربر یافت، اما اورنت چگونه توانست در مدتی کوتاه این همه کاربر بیابد؟

زمان مناسب برای عرضه

اورنت وقتی وارد میدان شد که روند عرضه اپلیکیشن‌های تلفن همراه تازه آغاز شده بود. خلاصه این‌که یکی از دلایل موفقیت این اپلیکیشن را باید در زمان‌بندی درست آن دانست.

فیل لیبین در مورد زمان عرضه محصول خود می‌گوید: «خیلی خوش‌شانس بودیم که وقتی اپلیکیشن ما آماده شد، برخی فروشگاه‌های عرضه اپلیکیشن تازه در حال راه‌اندازی بودند.

حتی اگر شش ماه دیرتر این محصول را بیرون می‌دادیم، شاید اصلا به موفقیت دست نمی‌یافتیم.»

فروشگاه‌های عرضه اپلیکیشن در آن زمان، یک شیوه توزیع جدید به حساب می‌آمدند و به همین دلیل بود که اورنت توانست خیلی سریع به یکی از برنامه‌های محبوب بسیاری از کاربران در سراسر جهان تبدیل شود.

امروزه در فروشگاه‌های آنلاین عرضه اپلیکیشن، شاهد حضور تعداد بی‌شماری اپلیکیشن هستیم، اما سال 2008 فضا مانند امروز رقابتی نبود و به همین دلیل امکان بیشتری برای دیده شدن وجود داشت.

یک راه‌حل بلندپروازانه

فیل لیبین، اورنت را فقط یک اپلیکیشن معمولی برای ذخیره یادداشت‌ها نمی‌داند. از نظر آقای لیبین، این محصول «مغز هوشمند دوم» کاربران است که در دنیای پرمشغله امروزی می‌تواند خاطرات و تجربیات ما را حفظ کرده و با فراهم کردن امکان استفاده از آنها، بهره‌وری و شادی ما را افزایش ‌دهد.

به همین دلیل این شرکت توجه زیادی به هرچه لذتبخش‌تر کردن تجربه کاربری محصول خود دارد.

محصولی جذاب و کاربردی

شاید دلیل اصلی موفقیت اورنت که حتی از زمان‌بندی نیز مهم‌تر است، جذاب و کاربردی بودن این محصول باشد.

جالب اینجاست که اورنت هرگز از شیوه‌های تبلیغاتی یا همکاری با شرکت‌های دیگر برای بازاریابی استفاده نکرد.

همان‌طور که دیدید، با وجود تنگناهای مالی در دوره رکود اقتصاد جهانی، این اپلیکیشن آن‌قدر خوب بود که زندگی یک کاربر را دگرگون کرد و او حاضر شد بابت این بهبود روی اورنت سرمایه‌گذاری کند.

اپلیکیشن اورنت قابلیت‌های بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. قابلیت اول، امکان یادآوری هرچیزی بدون محدودیت در زمینه حجم یا نوع فایل است.

هر کاربر می‌تواند از طریق صفحه کلید یا قلم گوشی، نوشته‌های خود را وارد کند، صدای خود را ضبط کرده یا از مواردی فیلمبرداری کند.

همچنین امکان اضافه کردن فایل‌های مورد نظر نیز وجود دارد. قابلیت OCR یا همان خواندن متن تصویری موجود در این اپلیکیشن نیز امکان ذخیره و حتی ترجمه اطلاعاتی نظیر نوشته‌های روی کارت‌های ویزیت یا منوهای رستوران را به مراتب ساده‌تر می‌کند.

همچنین امکان همزمان‌سازی بین چند دستگاه و حتی پلتفرم مختلف در این اپلیکیشن وجود دارد. جالب اینجاست که این ویژگی در دوره‌ای که تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها از این ویژگی برخوردار بودند، در اورنت گنجانده شد.

طراحی منحصر به فرد

برخلاف بسیاری از اپلیکیشن‌ها که یک ساختار کلی را برای انواع پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها پیاده می‌کنند، اورنت برای هر پلتفرم، ساختاری ویژه را در نظر گرفته و عرضه می‌کند.

به این ترتیب کاربری که از آیفون استفاده می‌کند، اورنت را به شکلی که با قابلیت‌های iOS متناسب‌تر است می‌بیند و در مقابل، نسخه اندرویدی ویژه تبلت اورنت نیز برای استفاده در این پلتفرم و دستگاه مناسب است.

به این ترتیب، به جای عرضه یک محصول معمولی، تیم اورنت یک محصول و تجربه ویژه را به کاربران خود می‌دهد.

نسخه رایگان، عامل جذب مشتری

بسیاری از اپلیکیشن‌های تلفن همراه در کنار نسخه پولی خود، نسخه‌ای رایگان را عرضه می‌کنند تا به این ترتیب ریسک خرید را برای مشتریان خود به حداقل برسانند.

با این‌که بحث‌های زیادی در مورد میزان اثربخشی این شیوه وجود دارد، اما هیچ تردیدی نیست این روش نقش مهمی در کسب درآمد چند میلیارد دلاری اورنت دارد.

در واقع اورنت با این شیوه، کاربران را با محصول خود آشنا کرده و هر قدر کاربر، بیشتر در این سایت حضور داشته باشد، بیشتر با قابلیت‌های آن آشنا شده و به استفاده از آن عادت می‌کند.

همین امر در نهایت احتمال پرداخت پول برای استفاده از نسخه حرفه‌ای اورنت را افزایش می‌دهد.

جالب اینجاست که آمارهای اورنت نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین طول بازه عضویت کاربر و احتمال پرداخت پول از سوی او وجود دارد. برای نمونه حدود 25 درصد مشتریانی که چهار سال است

از اورنت استفاده می‌کنند، از نسخه پولی آن بهره می‌برند. به همین دلیل اورنت توجه زیادی به حفظ مشتریان نسخه رایگان خود دارد.

نام ایده: اورنت

سایت: evernote.com

فیل لیبین: طراح و بنیانگذار اورنت

سادگی را دست‌کم نگیرید

شاید برای خیلی‌ها، دیدن این‌که در قلب فناوری دیجیتال جهان، میلیاردری همچون استیوجابز با یک لباس ساده و شلواری بدون کمربند، آیفون جدید را در دست گرفته و معرفی می‌کند شگفت‌انگیز باشد.

همچنین پافشاری مدیران گوگل به ساده بودن صفحه اصلی این موتور جست‌وجو، در دوره‌ای که سایت‌های بزرگ‌تر و موفق‌تری (همچون یاهو یا آلتاویستا) انبوهی از تبلیغات را داشتند، برای بسیاری از کاربران اینترنت عجیب جلوه می‌کرد.

شاید بتوان راز اقدامات این‌چنینی را که در نهایت به موفقیت تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها انجامیده در یک کلمه خلاصه کرد و آن هم چیزی جز سادگی نیست.

فیل لیبین (بنیانگذار اورنت) در توضیح اهمیت سادگی می‌گوید: «یکی از اصول بنیادینی که دست‌کم می‌گرفتم، اهمیت سادگی و طراحی است.

در دو سال نخست کار اورنت اصلا متوجه این قضیه نبودم و نمی‌دانستم مهم‌ترین جذابیتی که برای مشتری این نرم‌افزار وجود دارد، زیبایی، سادگی و درک سریع نحوه استفاده از آن است.»

آقای لیبین به این نکته مهم اشاره می‌کند که بسیاری از شرکت‌های سازنده اپلیکیشن آن‌قدر غرق در افزودن قابلیت‌ها و افزایش سرعت و قدرت محصول خود می‌شوند که اهمیت تجربه کاربری را به فراموشی سپرده و در نهایت محصولی پیچیده را به کاربر عرضه می‌کنند.

البته پیچیده بودن محصول سبب می‌شود احتمال مانوس شدن کاربر با آن کاهش یافته و همین مساله نیز به افت شمار کاربران و در نهایت درآمد سازنده می‌انجامد.

منبع: جام جم کلیک


ویدیو مرتبط :
داستان یک موفقیت