میزان بارش‌ها در اردبیل 10 درصد کاهش یافته است


مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: میزان بارش‌ها در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است.

علی دولتی مهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، با بیان این‌که مرکز اقلیم شناسی کشور به افزایش بارش‌ها بالاتر از حد نرمال در سطح کشور پیش آگاهی کرده است، افزود: ولی در منطقه اردبیل در سال زراعی جاری یعنی از اول مهر تا این لحظه بین 5 تا 10 درصد با کاهش بارندگی مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که امسال نسبت به سال قبل جنوب استان با خشکسالی مواجه نشده، افزود: در مقایسه با دوره آماری در درازمدت سال گذشته و امسال منطقه اردبیل بیشترین بارش‌ها را با افزایش 60 درصدی داشته است.

دولتی مهر با بیان این‌که در دوره‌های اخیر پدیده جوی ال‌نینو و لانینو در اردبیل برعکس عمل می‌کند، گفت: سال گذشته پدیده خنثی در منطقه حاکم بود، ولی بارش‌ها در منطقه ما شرایط نرمال را داشت و امسال هم که باید با زمستان سخت و افزایش بارندگی روبه رو می‌شدیم کاهش بارندگی روی داده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: در دوره‌هایی که پدیده ال‌نینو در منطقه حاکم بوده در شهر اردبیل یک دوره با افزایش و سال بعد با کاهش بارندگی روبه رو شده‌ایم که این در شهرستان پارس آباد با سه سال افزایش و دو سال کاهش بارندگی همراه بوده که ضروری است در این باره تحقیق و بررسی مطلوبی صورت گیرد.

دولتی مهر با بیان این‌که امسال برعکس انتظار مردم، زمستان سخت در اردبیل تاکنون روی نداده است، عنوان کرد: فصل سرما به مرور در حال اتمام است و پیش آگاهی ‌اداره کل هواشناسی در نبود زمستان و سرمای جان فرسا در حال تحقق است.

وی ادامه داد: اردبیل یک منطقه کوهستانی است و زیبایی‌اش با برف و باران نمود پیدا می‌کند؛ نگرانی مردم باید زمانی باشد که بارش برف و یخبندان و دمای زیر صفر در منطقه روی ندهد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: اردبیل زمستان سختش را سال 1386 در حالی که پدیده لانینو حاکم بود، تجربه کرد. در آن زمان 128 روز به طور مداوم دما از منهای 5 درجه بالا نرفت و افت فشار گاز و برق و بسته شدن جاده‌ها مشکلات عجیبی به بار آورد.

دولتی مهر تاکید کرد: طول دوره یخبندان امسال نسبت به سال‌های قبل کم بود، و برای نیمه دوم فصل زمستان نیم تا یک و نیم درجه سانتی‌گراد افزایش دما پیش‌آگاهی شده است.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
وعده های مرد عمل: کاهش سهم مردم در هزینه های درمان از 60 درصد به 30 درصد