سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رجا نوشت: برجام هم اجرا شد اما خبری از فصل نوین و جدید ارتباطات جهانی با ایران نشد


رجا نوشت: برجام هم اجرا شد اما خبری از فصل نوین و جدید ارتباطات جهانی با ایران نشد

رجا/ متن پیش رو در رجا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

علاوه بر آمریکا تقریباً تمامی کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه،انگلستان، ایتالیا، اسپانیا به همراه کانادا، استرالیا و به این قطعنامه ضدایرانی رای مثبت داده‌اند. بنابراین باید به این نکته اذعان داشت که طرح ادعاهایی چون « تغییر برخورد دنیا با ایران پس از توافق»، « ایجاد چهره جدید از ایران» و « فصل جدید روابط ایران با جهان » بیشتر از آنکه به واقعیت نزدیک باشد ناشی از خوش‌بینی مفرط به مذاکرات و طرف مقابل می‌شود.
کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل در روز پنجشنبه ۲۸ آبان‌ماه (۱۹ نوامبر ۲۰۱۵) اولین قطعنامه ضدایرانی خود در دوران پسابرجام تصویب کرد. مبنای وضع این قطعنامه گزارش‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل بوده و کانادا آن را پیشنهاد کرده است. احمد شهید در گزارش خود گفته که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وضعیت حقوق بشر در ایران «بد‌تر» شده و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در گزارشی به هفتادمین مجمع عمومی، ایران را به «نقض حقوق بشر در ابعاد گسترده» متهم کرده است. قطعنامه مذکور با ۷۶ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رسید.

رای‌گیری درباره قطعنامه ضد ایرانی در زمانی صورت گرفت که مقامات دولتی و در راس آن‌ها رئیس جمهور و وزیر امورخارجه مدعی آن بوده که با توافق اتمی اخیر، افق جدیدی از همکاری بین ایران و جامعه بین‌المللی درباره دیگر موضوعات گشوده است.

در همین راستا محمد جواد ظریف در مرداد ماه امسال در نشست ویژه‌ توافق هسته ای در این زمینه گفت: « نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران در موضوع هسته ای بر اساس متن برجام و قطعنامه تغییرکرده است.»

در ادامه نیز سید عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه نیز در همایش مدیران وزارت نفت خطاب به مدیران این وزارت خانه گفت: « برجام فضای جدیدی برای کشورمان ایجاد کرده که ناشی از خود برجام است و ظرفیت هایی که ایجاد می شود بیشتر ناشی از فضای روانی و مثبت ناشی از مذاکرات و چهره جدیدی است که از جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است ..»

در ادامه نیز حسن روحانی در سخنرانی اخیر خود در سازمان ملل در این رابطه می‌گوید:

« خوشحالم که از این جایگاه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خطاب به جهان بگویم که امروز، فصل جدیدی در روابط ایران با جهان آغاز شده است. توافق هسته‌ای که نمونة درخشانی از «پیروزی بر جنگ» است، توانسته سایه تخاصم و حتی جنگی دیگر و تنشی دامنه‌دار را از سر خاورمیانه دور کند، می‌تواند و باید، سرآغاز دوره‌ای جدید و موجب نتایجی مثبت برای صلح و ثباتی پایدار در منطقه نیز باشد. از نظر ما توافق حاصله، هدف نهایی نیست، بلکه تحولی است که می‌تواند و باید، مبنای دستاوردهای بیشتری باشد. با توجه به اینکه این توافق هم مبنایی عینی فراهم کرده و هم الگوی مناسبی به دست داده، می تواند در جهت تحولی اساسی در منطقه، عمل نماید.»

اما بررسی گذرای کشورهایی که به قطعنامه اخیر حقوق‌بشری علیه ایران رای مثبت داده‌اند نشان می‌دهد که اکثر آن‌ها از حامیان سنتی آمریکا محسوب می‌شوند. بنابراین باید به این نکته اذعان داشت که طرح ادعاهایی چون « تغییر برخورد دنیا با ایران پس از توافق»، « ایجاد چهره جدید از ایران» و « فصل جدید روابط ایران با جهان » بیشتر از آنکه به واقعیت نزدیک باشد ناشی از خوش‌بینی مفرط به مذاکرات و طرف مقابل می‌شود.

در همین راستا علاوه بر آمریکا تقریباً تمامی کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه،انگلستان، ایتالیا، اسپانیا به همراه کانادا، استرالیا و به این قطعنامه ضدایرانی رای مثبت داده‌اند.

گفتنی است که وضع قطعنامه جدید حقوق بشری علیه ایران در زمانی صورت می‌گیرد که طبق گزارش فصلی آمانو رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در حال اجرای تعهدات خود مطابق برجام است. در بند ۴۲ از گزارش آمانو آمده است:

« ایران از روز تصویب، برچیدن سانتریفیوژها و زیرساخت‌های مرتبط با آنها را تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس آغاز کرده است. سانتریفیوژها و زیرساخت‌های برچیده شده در سالن آبشار کارخانه غنی سازی سوخت فوردو باقی مانده‌اند.»

Since Adoption Day, Iran has started removing centrifuges and related infrastructure under Agency verification and monitoring. The removed centrifuges and infrastructure remained in the cascade hall at FFEP

همچنین در این رابطه باید گفت که هرچند مسئولان دولتی مشغول انجام برخی اقدامات می‌باشند اما آمریکا و طرف‌های غربی در حرکتی روبه جلو اقدام به وضع قطعنامه حقوق بشری جدید علیه ایران کرده‌اند که در واقع نوعی تضاد با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تلقی می‌گردد.

در همین راستا در مقدمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به ایجاد یک رابطه جدید با ایران با اجرای برجام آمده است:

« با تایید اینکه انعقاد برجام نشان‌دهنده‌ی یک تغییر بنیادین در بررسی این موضوع توسط شورای امنیت است، و با ابراز تمایل خود نسبت به ایجاد یک رابطه جدید با ایران که با اجرای برجام تقویت خواهد شد و موجبات پایان رضایت بخش رسیدگی به این موضوع خواهد گردید»

Affirming that conclusion of the JCPOA marks a fundamental shift in its consideration of this issue, and expressing its desire to build a new relationship with Iran strengthened by the implementation of the JCPOA and to bring to a satisfactory conclusion its consideration of this matter,

همچنین در مقدمه برجام نیز در این رابطه آمده است:

« گروه ۵+۱ پیش نویس قطعنامه ای تاییدکننده ی این برجام را برای تصویب به شورای امنیت ارائه خواهد کرد که تاکید می‌نماید که انعقاد این برجام نشانگر یک دگرگونی بنیادین در بررسی این موضوع توسط شورای امنیت بوده و تمایل شورا برای برقراری یک رابطه جدید با ایران را اعلام می نماید.»

The E۳+۳ will submit a draft resolution to the UN Security Council endorsing this JCPOA affirming that conclusion of this JCPOA marks a fundamental shift in its consideration of this issue and expressing its desire to build a new relationship with Iran

با مواردی که به آن اشاره شد به نظر می‌رسد که نه تنها خبری از « برقراری یک رابطه جدید با ایران » با ایران نیست بلکه طرف مقابل همانند گذشته همچنان مشغول انجام اقدامات خصمانه خود می‌باشد. لذا بهتر است که مسئولان ایرانی به جای ذوق‌زدگی و استفاده از تعابیری که با فاصله بسیاری با واقعیت دارد بیش از این به طرف مقابل اعتماد نکرده و خوش‌بین نباشند زیرا که « وقتی خرش از پل گذشت، برمیگردد و به ریش شما میخندد »

شاید بی جهت نبود که محمد جواد ظریف امروز و در واکنش به این قطعنامه و قطعنامه دیگری که عربستان بانی آن بود آنرا طنز تاریخی نامیده و گفت: دو قطعنامه‌ای که دیروز در سازمان ملل تصویب شدند، جزو طنزهای تاریخ بودند.
چه طنزی از این بزرگتر که با وجود همه امتیازات اعطایی مسئولان دولت یازدهم منتظر تغییر نگرش جهان نشسته بودند، با دو قطعنامه ضد ایرانی روبرو شدند!؟


ویدیو مرتبط :
مستند ظهور - قسمت 7 - فصل دوم "نظم نوین جهانی"