سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معاون نخست وزیر روسیه :مسکو تحریم ها را علیه آنکارا تشدید می کند


به گزارش ایرنا، «آرکادی دوورکوویچ» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با شبکه خبری روسیه24 بدون اشاره به جزییات در مورد تحریم های جدید گفت: دمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه در نشست اخیر دولت، تحریم های جدید مسکو در پاسخ به اقدامات غیردوستانه ترکیه را اعلام کرد.
وی ادامه داد: اقدامات جدید در مورد ترکیه در «آینده نزدیک» اعلام خواهد شد. نخست وزیر این تدابیر را در نشست اخیر دولت تشریح کرد. ما بطور پیگیر در این مسیر حرکت خواهیم کرد.
معاون نخست وزیر روسیه در همین حال تاکید کرد که دولت روسیه، قصد توقف کامل همکاری ها با ترکیه را ندارد.
وی افزود: بر این باوریم که باید به اقدامات غیردوستانه ترکیه پاسخ مناسب داده شود.
بمب افکن روسی سوخو-24 روز 24 ماه نوامبر گذشته توسط جنگنده ترکیه ای در حریم هوایی سوریه سرنگون شد. مسکو از آنکارا خواستار عذرخواهی رسمی بخاطر سرنگونی هواپیمای خود شد که این درخواست رد و به دنبال آن روسیه چند بسته تحریمی در مورد ترکیه اعمال کرد.
این حادثه موجب تیرگی بی سابقه روابط روسیه و ترکیه شد و مسکو برای بهبود روابط با آنکارا، شروطی را مطرح کرد که از آن جمله عذرخواهی ترکیه بود.
خانم «والنتینا ماتویینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) به تازگی در این رابطه اعلام کرد: آنکارا باید برای برقراری مجدد همکاری ها با مسکو بخاطر سرنگونی بمب افکن روسی عذرخواهی کند.
وی گفت: ترکیه به منظور اعتمادسازی باید بخاطر سرنگونی بمب افکن سوخو-24 روسی در سوریه از روسیه معذرت خواهی کند.
رئیس شورای فدراسیون روسیه افزود: در وضعیت متشنج کنونی در روابط روسیه و ترکیه ما مقصر نیستیم. ترکیه اقدام خصمانه علیه روسیه مرتکب شد، این یک جنایت بود و به همین دلیل رئیس جمهوری روسیه مواضع روسیه دراین حادثه را صریحا اعلام کرد.
وی در مورد سانحه سرنگونی بمب افکن روسی گفت: روسیه انتظار واکنش و پاسخ مناسب به این رویداد از طرف ترکیه را داشت. تماس ها میان دو کشور از کانال های مختلف از جمله وزارت خارجه جریان دارد. بر این باورم که روسیه و ترکیه علاقمند به تیرگی روابط دو کشور نیستند.
مقام روس درهمین حال گفت، هرطرفی که حمله کرده، باید پاسخگوی اقدام خود باشد و معتقدم زمانی فرا خواهد رسید که مقام های ترکیه به سر عقل می آیند و آنچه که رخ داد را درست ارزیابی می کنند و از روسیه عذرخواهی خواهند کرد. باید فضای اعتماد بین دو کشور را دوباره احیا کرده و روابط را بهبود بخشید.
«آندره کارلوف» سفیر روسیه درترکیه نیز گفت: عذرخواهی، شناسایی ومجازات عاملان ساقط شدن جنگنده سوخوی روسی و پرداخت غرامت، سه شرط روسیه برای بخشش ترکیه است.
وی درمصاحبه با روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه افزود: بهبود وعادی سازی روابط بین مسکو و آنکارا به اجرای این سه شرط منوط می باشد وگرنه اظهارات دیگر ترکیه، نتیجه ای نخواهد داشت.
بر اساس مصوبه جدید دولت روسیه که روزپنجشنبه در پورتال خبری اطلاعات حقوقی منتشر شد، آمده است: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، ترکیه را از قطع همکاری های قضایی مسکو با آنکارا در عرصه های کیفری، جنایی و بازرگانی مطلع می کند.
در مصوبه دولت روسیه همچنین گفته شده است که روسیه از توافقنامه همکاری دولتی با ترکیه مورخ 15 دسامبر سال 1997 در مورد همکاری های قضایی، خارج می شود.
در همین حال بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، ترکیه به گردان تاتارهای کریمه تحت اطاعت اوکراین کمک مالی و تدارکاتی می کند.
«لنور اسلامف» از رهبران تاتارهای کریمه که توسط روسیه به خرابکاری متهم شده و تحت پیگرد قانونی است، در این رابطه گفت که گردان داوطلبان تاتارهای کریمه به نام «نعمان چلبی جهان» که با حمایت اوکراین تشکیل شده، شروع به دریافت کمک های نظامی از وزارت دفاع ترکیه کرده است.
اسلامف روز شنبه در گفت و گو با «مرکز خبری اودسا» گفت که این گردان با کمک های مالی مردمی هزینه های خود را تامین می کند و وزارت دفاع ترکیه لوازم و تجهیزات لازم را در اختیار آن قرار می دهد.
وی افزود: اکنون انتظار می رود که ترکیه لباس فرم و پوتین نظامی در اختیار گردان نعمان چلبی جهان قرار دهد.
اسلامف شمار اعضای گردان داوطلبان تاتار را 560 نفر عنوان کرد و گفت که این گردان 15 ماه ژانویه، بطور رسمی از اوکراین شماره نظامی دریافت خواهد کرد و به ثبت خواهد رسید.
وی هدف این واحد شبه نظامی را محافظت از مرزهای کریمه و نیز ضربه زدن به روسیه اعلام کرد و گفت: از تمام امکانات برای آزادی کریمه استفاده خواهیم کرد.
مقامهای روسیه این اقدام ترکیه را ضربه دیگری از پشت به روسیه عنوان کرده اند که ماهیت اقدامات و سیاست های آن کشور را برملا می کند.
اروپام*391**1485**1599

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
دیدار وزیر ارتباطات با معاون نخست وزیر روسیه