اجرایی نشدن طرح زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد


مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری سنندج گفت: به‌علت هزینه زیاد هم‌چنین کمبود امکانات، اجرای طرح زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در هیچ‌کدام از شهرداری‌های کشور اجرا نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، «سیروان غفوری»، توضیحاتی در خصوص اجرای طرح اتلاف سگ‌های ولگرد ارائه کرد.

وی اظهار کرد: تردد سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهر باعث تهدید سلامت جامعه و امنیت شهروندان شده است و مناطق حاشیه‌ای سطح شهر و نواحی الحاق به آن، بیشتر مورد هجوم این مهمانان ناخوانده شهری هستند.

مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری سنندج با اشاره به این‌که گاهی اوقات به‌علت گستردگی شهرها و نواحی، جولان سگ‌های ولگرد مشکلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است، گفت: سگ‌ها قابلیت تولید مثل زیادی دارند، به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه به سرعت افزایش یافته است که این امر خود مخاطرات فراوانی را برای شهروندان به‌دنبال دارد.

وی تصریح کرد: معضل سگ‌های ولگرد به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مشکلات در زمینه بهداشت شهری است که مهم‌ترین عامل وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر را می‌توان عدم به‌موقع بیرون گذاشتن پسماندها توسط شهروندان، اتصال نواحی و روستاها به شهرها دانست.

غفوری، مهم‌ترین مشکل سگ‌های ولگرد در سطح شهر را حمله به شهروندان و ایجاد جو روانی و در نهایت عامل سرایت بیش از هفت نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان برشمرد.

مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: این شهرداری در راستای تأمین امنیت روانی شهروندان، طرح اتلاف سگ‌های ولگرد را به‌صورت برنامه‌ریزی شده، 15 روز در ماه و به‌صورت یک روز در میان انجام می‌دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دستورالعمل جدید مبارزه با سگ‌های ولگرد ابلاغ شده است که شهرداری‌ها را ملزم به زنده‌گیری و عقیم‌سازی این حیوانات می‌کند اما هم‌اکنون در هیچ‌کدام از شهرداری‌های سطح کشور این طرح به‌طور کامل اجرایی نشده است.

غفوری ادامه داد: به‌طور کلی طرح‌های حیوان‌محور که برای اجرای آن‌ها سالانه از سوی شهرداری‌ها بودجه مشخصی در نظر گرفته می‌شود کاربردی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح زنده‌گیری سگ‌ها، هزینه‌هایی نظیر هزینه عقیم‌سازی، واکسیناسیون(هفت‌گانه و هاری) قرص ضد انگل و زیرجلدی، تغذیه، صدور شناسنامه، قلاده گردنی، هزینه محل نگهداری، پرسنل، وسایل و تجهیزات پرسنل، حقوق و مزایای آنها مورد نیاز بوده که این علاوه‌بر رکود کاری، هزینه‌های شهرداری را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری سنندج با اشاره به این‌که راه حل کاهش سگ‌های ولگرد بارها و بارها از سوی حامیان حیوانات بیان شده و این امر چیزی جز ایجاد محدودیت در شرایط زندگی سگ‌ها نیست، افزود: بزرگترین محدودیت همان قطع منابع غذایی حیوانات(انواع پسماندهای شهری) است و این مهم تنها با همکاری شهروندان و آن هم با استقرار پسماندها در یک نوبت در شبانه‌روز و در زمانی خاص(11 شب) فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: شهرداری سنندج در راستای این موضوع نسبت به مذاکرات و برگزاری جلساتی با NGO ها و نهادهای مردم محور هم‌چنین پیمانکار بخش خصوصی اقدام کرده است که به محض تأمین بودجه و اعتبار لازم، سازوکار انجام طرح آماده و اجرا می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
طرح‌ آمریکا برای عقیم‌سازی مردان و زنان