تبلیغات داوطلبان مجلس در صدا و سیما یا هر رسانه دولتی ممنوع است


مدیر کل سیاسی و انتخابات استان البرز با بیان اینکه ماده ۵۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نکات لازم در خصوص چگونگی تبلیغات را ذکر کرده است، گفت: اما متاسفانه در نخستین روز تبلیغات، برخی داوطلبان قانون را رعایت نکرده‌اند.

توکل لطفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز با تاکید بر ماده ۵۶ قانون انتخابات گفت: فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی، هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.

لطفی در ادامه به چگونگی اجرای فرآیند تبلیغات در ماده ۵۷ قانون انتخابات اشاره کرد و افزود: استفاده از هر گونه پلاکارد، پوس‌تر، دیوار نویسی و کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن به استثنای عکس برای تراکت و زندگینامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع است و متخلفین از این ماده به سه تا سی روز زندان محکوم می‌شوند.

وی تبصره دوم ماده ۵۷ قانون انتخابات را یادآوری و تاکید کرد: نصب و الصاق عکس و پوس‌تر ممنوع است و چاپ عکس صرفاً محدود به زندگینامه، جزوه، بروشور و کارت حداکثر در قطع ۱۰*۱۵ مجاز می‌باشد. نصب بنر و پارچه نیز در محل ستادهای اصلی نامزد‌ها به تفکیک برادران و خواهران مجاز است.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استان البرز نسبت به از بین بردن پوسترهای تبلیغاتی مجاز نامزد‌ها هشدارهای لازم را صادر و اعلام کرد: هیچ کس حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در محل‌های مجاز الصاق گردیده در زمان قانونی تبلیغات پاره و یا معدوم یا مخدوش نماید و عمل مرتکب جرم محسوب می‌شود.

وی تذکرات لازم در خصوص استفاده از امکانات دولتی و عمومی برای تبلیغات را بیان و تصریح کرد: انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزد‌ها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن‌ها و نهاد‌ها و مؤسساتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.

لطفی در پاسخ به عملکرد نشریات در زمان تبلیغات نیز خاطرنشان کرد: نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، ادارات، نهاد‌ها و مؤسسات فوق، حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی را ولو به صورت درج آگهی ندارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا قانون خاصی بر عملکرد ستادهای تبلیغاتی نامزد‌ها اعمال می‌شود، گفت: ستادهای تبلیغات انتخاباتی تنها در مراکز بخش‌ها، شهر‌ها و شهرستان‌ها دایر می‌شود. در شهرهای بزرگ در هر منطقه شهرداری یک محل به عنوان ستاد انتخاباتی می‌تواند دایر گردد. در مواردی که یک منطقه، چند عنوان از عناوین فوق الذکر را داشته باشد در حکم یک عنوان می‌باشد.

این مسئول در ادامه یادآور شد: مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا برخلاف واقع مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزد‌ها حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار نشریه مزبور بدهند و آن نشریه مکلف به چاپ فوری آن طبق قانون مطبوعات می‌باشد.

لطفی افزود: در صورتی که آن نشریه منتشر نشود، مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به نشریه مشابه دیگری ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ خود خواهد بود. انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز ممنوع است و نامزد معترض حق ‌دارد‌ نظر ‌خود را منتشر نماید.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استان البرز اعلام کرد: داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند و هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفین طبق مقررات مجازات خواهند شد.

لطفی در پایان ضمن انتقاد از عملکرد برخی از نامزد‌ها در نصب تبلیغاتی مغایر با اندازه‌هایی که در قانون ذکر شده است، گفت: تخلفات رخ داده رصد و پیگیری می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
رسانه مهر صدا و سیما راه اندازی شد