سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



صرع شایع‌ترین بیماری مغزی در سالمندان/ علل ابتلا به بیماری


امید حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در مورد بیماری صرع در سالمندان اظهار داشت: تشنج به دلیل بر هم خوردن عملکرد سیستم الکتریکی مغز است که مسئول احساس‌ها و فعالیت‌های انسان است به صورت گذرا رخ می‌دهد و در صورتی که در یک فرد حداقل دو تشنج به دلیل اختلال زمینه‌ای در مغز بروز کند آن شخص مبتلا به صرع شناخته می‌شود.

وی افزود: سالیان طولانی صرع به عنوان بیماری کودکان تلقی می‌شد ولی اکنون از لحاظ علمی مشخص شده است که با وجود اینکه این بیماری اغلب در دهه اول زندگی شروع می‌شود اما احتمال ایجاد آن در دهه ششم و هفتم زندگی نیز زیاد است.

حسامی با بیان اینکه از دوران کودکی منحنی شیوع صرع به اوج خود می‌رسد و در سالهای بزرگسالی به حداقل رسیده و ثابت می‌ماند، گفت: سپس مجدداً منحنی شیوع در سنین بالای 65 سال بیشتر می‌شود.

به گفته وی بعد از بیماری زوال عقل و سکته مغزی صرع شایع‌ترین بیماری مغزی در سالمندان است اما هنوز درباره درمان و پیش‌آگهی آن در این گروه سنی اطلاعات کمی وجود دارد.

معاون آموزشی انجمن صرع ایران ادامه داد: هنگامی که سالمندان دچار علایم غیرمعمولی همچون گیجی یا قطع ارتباط با سایر افراد به صورت گذرا می‌شود اغلب این حالت به عنوان علامت کهنسالی آنها در نظر گرفته می‌شود در حالی که ممکن است این نشانه‌ها به دلیل تشنج‌های کوتاه‌مدت مغزی باشد.

حسامی بیان داشت: صرع در سالمندان می‌تواند به اشکال بسیار متفاوتی از جمله اختلال هوشیاری، حمله‌های تشنجی و لرزش اندام‌ها باشد که اغلب حمله‌ها طولانی‌مدت نبوده و حدود یک یا دو دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

وی در مورد علت‌های بروز صرع در سالمندان افزود: با وجود اینکه در بسیاری از موارد علت مشخصی برای صرع سالمندان پیدا نمی‌شود ولی تشنج‌ها در افراد مسن ممکن است به دلایل سکته مغزی، ضربه سر، تومورهای مغزی، عفونت مغزی و زوال عقل باشد.

معاون آموزشی انجمن صرع ایران در مورد درمان صرع در سالمندان گفت: داروهای ضدتشنج در پیشگیری یا کاهش تعداد تشنج‌ها بسیار مؤثر هستند ولی به دلیل تغییر در راه‌های جذب، میزان انتشار در بافت‌های مختلف بدن، میزان اتصال به پروتئین‌های سرم، متابولیسم و دفع داروها در سنین سالمندی اغلب مقادیر کمتری از داروها تجویز می‌شوند.

حسامی اظهار داشت: از آنجایی که سالمندان اغلب نیاز به مصرف سایر داروها به دلیل بیماری‌های دیگر دارند لذا لازم است پزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کند مطلع سازد چرا که بعضی داروها یا حتی داروهایی مانند ضد اسید معده یا مسکن ممکن است با داروهای ضدصرع تداخل عمل منفی داشته باشد و مصرف همزمان آنها منجر به تغییر خلق‌وخوی و رفتار آنها می‌شود.

عضو انجمن صرع ایران خاطرنشان کرد: در سالمندان ممکن است مصرف صحیح دارو مخصوصاً فردی وقت احتیاج به مصرف چندین دارو در زمان‌های متفاوت روز دارد مشکل باشد به همین دلیل استفاده از جدول دارویی، جعبه‌های مخصوص مصرف قرص و ساعت‌های مچی زنگدار برای استفاده صحیح دارو توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/65I2QY


ویدیو مرتبط :
همه چیز درباره بیماری صرع و تشنج های آن