سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شهادت صالحی در مورد مذاکره کنندگان هسته ای


رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: شهادت می دهم تمامی دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای با تلاش‌های صادقانه سعی وافر در صیانت از مصالح عالی نظام و تامین حداکثری منافع ملی کرده‌اند.

علی اصغر صالحی در سخنانی در دهمین گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای با گرامیداشت حضور میهمانان حاضر در این مجلس به ویژه رئیس‌جمهور، اعضای هیأت دولت، نمایندگان مجلس،‌ سفرای مقیم تهران و اساتید دانشگاه افزود: برای تلاشگران صنعت هسته‌ای کشور مایه نیکبختی و مسرت فراوان است که مراسم روز ملی همزمان با رستاخیز طبیعت و آغاز سال جدید و در آستانه میلاد فرخنده پنجمین ستاره فروزان آسمان ولایت حضرت امام محمد باقر(ع) برگزار می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان رهیافت جدید مدیریت صنعت هسته‌ای کشور همزمان با به فرجام رسیدن برجام و آغاز دوره پسابرجام پرداخت و گفت: ملت بزرگ ایران در نزدیک به چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به تجربه دریافته است که برخی از قدرت‌های جهانی همواره در پی طرح ادعاهای دروغین علیه نظام اسلامی بوده‌اند. متاسفانه در طول دوازده سال گذشته کشورهای صاحب نفوذ در عرصه جهانی با سوءاستفاده از ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای به ایجاد تشویش و تردید در اذهان جهانیان نسبت به اهداف برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان پرداختند.

وی ادامه داد: با وجود این تلاش‌های مذبوحانه برای همه عیان شد که مقصود بیگانگان از طرح این مباحث اعمال فشارهای ظالمانه و غیرقانونی برای ممانعت از حرکت دولت و ملت ایران در مسیر پیشرفت و توسعه همه‌جانبه بوده است. در چنین اوضاع و احوالی بود که همزمان با آغاز بکار دولت تدبیر و امید مقامات ارشد نظام اسلامی تدابیری را اتخاذ کردند تا از طریق تعامل سازنده با سازمان ها و نهادهای بین‌المللی از حجم و دامنه تنش‌ها کاسته شود و از تعمیق شکاف‌های ایجاد شده جلوگیری به عمل آید.

وی گفت: در این میان مدیران و متخصصان صنعت هسته‌ای کشور موظف شده‌اند تا ضمن حفظ نشاط و سرزندگی این صنعت راهبردی به یاری خدمتگزاران کشور در دستگاه دیپلماسی بیایند. خوشبختانه امروز ایران می‌تواند با قدرت و صلابت بیشتر از حقوق هسته‌ای‌اش و هم‌چنین حقوق کشورهای مستقل و در حال توسعه پشتیبانی کند.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بیان این‌که «امروزه بسیاری از تحلیلگران و تصمیم‌سازان حوزه اقتصاد سیاسی به این واقعیت آگاهی یافتند که تسریع در پیشرفت نیازمند تامین منابع پاک و پایدار انرژی است»، افزود: برای ما مایه خرسندی است که همزمان با توجه ویژه افکار عمومی به معضلات زیست محیطی در سطح جهانی از جمله در منطقه خاورمیانه شاهد توسعه فعالیت‌های حوزه نیروگاه‌های هسته‌ای هستیم.

وی ادامه داد: لازم به توضیح است تجهیز نیروگاه‌های جدید به تاسیسات شیرین‌سازی آب دریا در متن برنامه‌های میان‌مدت سازمان انرژی هسته‌ای قرار دارد.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام در حوزه سلامت تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی مصمم است تا برنامه‌های کلان خود را به منظور تثبیت جایگاه ایران به عنوان قطب تامین رادیو داروها در منطقه خاورمیانه پیگیری کند. هم‌چنین در حاشیه مراسم امروز دو نمونه از سانتریفیوژهای تولید شده توسط متخصصان صنعت هسته‌ای که در حوزه سلامت مورد استفاده قرار می گیرد در معرض دید مهمانان قرار گرفت.

صالحی با اشاره به رونمایی از اولین نمونه مجتمع سوخت هسته‌ای بوشهر در سال گذشته اظهار کرد: در مراسم امسال نمونه دیگری از مجتمع‌های سوخت مجهز به ابزارهای تست راکتورهای قدرت و مشابه به آن برای راکتور جدید تحقیقاتی آب سنگین اراک با آخرین استانداردهای بین‌المللی طراحی ساخته شده است و در محضر رئیس‌جمهور رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: با ساخت مجتمع سوخت تست مربوط به راکتور آب سنگین اراک عملیات بازطراحی و نوسازی قلب راکتور با شتاب بیشتر و با بهره‌مندی از دانش و فناوری بومی انجام خواهد شد. این دستاورد بیانگر تلاش و پیگیری مداوم کارشناسان صنعت هسته‌ای برای شتاب بخشیدن به فرایند طرح مدرن سازی راکتور اراک است.

وی گفت:‌ در ارتباط با مجتمع سوخت در ارتباط با مجتمع سوخت تست راکتورهای قدرت باید به این نکته اشاره کنم که طراحی و ساخت این مجتمع ایران در زمره معدود کشورهای صاحب این فناوری قرار داده است. این پیشرفت‌ها و دستاوردها در شرایطی حاصل شده است که بدخواهان ایران اسلامی تاکنون از هیچ تلاشی برای ایجاد اختلال در پیشرفت اهداف نظام در حوزه فناوری هسته‌ای فروگذار نکرده‌اند.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: همه ما باید از عمق جان قدردان ملت بزرگ ایران باشیم این ملت حماسه‌آفرین با پایمردی و استقامت خدمتگزاران و خادمان خود را در کسب حداکثری منافع ملی در کارزار دیپلماتیک یاری کردند. هم‌چنین همه ما امروز باید قدردان رهبر فرزانه انقلاب باشیم که با درایت و هوشمندی مثال زدنی خویش مسیر را برای حرکت عزت مندانه ما در این راه پرفراز و نشیب فراهم کردند.

وی هم‌چنین از رییس‌جمهور قدردانی کرد و گفت: آقای روحانی با ره‌توشه‌ای از تجارب و اندوخته‌های سال‌های متمادی در حوزه سیاست و عرصه روابط بین‌المللی تدابیر خردمندانه و شجاعانه‌ای اتخاذ کردند. دستاوردهای حاصل شده در نبردهای دیپلماتیک مرهون همدلی و همراهی قوای سه گانه در پیشبرد اهداف نظام اسلامی در حوزه سیاست خارجی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: عبور پیروزمندانه از این گذرگاه تاریخی پیش و بیش از هر عاملی در پرتوی الطاف الهی و با برکت خون پاک شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به ویژه شهدای والامقام صنعت هسته‌ای میسر شد. امروز ملت بزرگ و تمدن ساز ایران با اندوخته بی بدیل و گرانبهای از میراث عظیم فرهنگی و کارنامه‌ای درخشان در ارائه شیوه‌های کارآمد حکمرانی بر سکوی جهش بزرگ به سمت تعالی و پیشرفت قرار گرفته است.

صالحی خاطر نشان کرد: در جریان مذاکرات هسته‌ای زمینه ای فراهم شد تا ضمن رفع تحریم‌های ظالمانه و رفع موانع موجود در مسیر تعامل سازنده با جهان دستاوردها و زیرساخت های صنعت هسته‌ای به تمامی حفظ شود و بار دیگر اعلام می‌کنم فعالیت‌های ما در زمینه غنی سازی، تحقیق و توسعه و بهسازی و نوسازی راکتور آب سنگین اراک،‌اکتشاف و استخراج و احداث نیروگاه جدید ادامه خواهد داشت. هم‌چنین بر اساس برنامه ریزی انجام شده مقرر است تا خدمات و دستاوردهای این صنعت راهبردی در حجم وسیعی در اختیار بخش صنعت، کشاورزی و سلامت قرار گیرد.


ویدیو مرتبط :
نشست مشترک مذاکره کنندگان هسته ای