علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



بارندگی های مناسب ارتفاع آب دریاچه ارومیه را 13 سانتیمتر افزایش داد


حجت جباری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش ارتفاع آب دریاچه ارومیه در مناطق جنوبی این دریاچه بیشتر از مناطق شمالی بوده به طوری که ارتفاع آب در این مناطق به 15 تا 20 سانتیمتر رسیده است.
وی با بیان اینکه مناطق جنوبی دریاچه ارومیه پیش از سال آبی جاری به طور کامل خشک شده بود، افزود: هم اکنون ارتفاع آب دریاچه ارومیه از سطح دریاهای آزاد 1270.20 متر می باشد که 13 سانتیمتر افزایش نشان می دهد.
جباری اضافه کرد: این افزایش ارتفاع آب دریاچه موجب شده تا بیش از 700 کیلومتر مربع از مساحت این دریاچه در طی بیش از دو ماه اخیر دارای آب شود.
وی اظهار امیدواری کرد: با تداوم بارندگی ها در ادامه پاییز و زمستان امسال، شاهد افزایش بیشتر سطح آب این دریاچه خواهیم بود.
جباری همچنین گفت: به علت ذوب برف در ارتفاعات و بارندگی های بهاره بیشترین افزایش سطح دریاچه ارومیه در فصل بهار اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به سطح تراز متوسط درازمدت دریاچه در حدود چهار و نیم متر کاهش دارد که برای جبران کاهش آب دریاچه پروژه های مختلفی تعریف شده که بخشی در حال اجرا و بخشی نیز در مراحل مطالعات و تامین اعتبارات لازم قرار دارد.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 18 سال گذشته به مرور آب موجود در آن رو به کاهش گذاشت به گونه ای که از سال 80 تا سال 93 سالانه از یک تا 30 سانتیمتر میزان آب دریاچه کاهش یافته است.
مساحت این زیست بوم ارزشمند 5700 کیلومتر مربع است که در سال های اخیر 95 درصد آن خشک شده و هم اکنون با تلاش های دولت تدبیر و امید 1100 کیلومتر مربع دارای آب شده که به گفته کارشناسان دریاچه در سال های تثبیت به سر می برد.
سه سال اول اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه سال تثبیت نامگذاری شده است.
6185/1905/1352

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پروژه انتقال آب از جنوب دریاچه ارومیه