سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سران پاکستان و ترکمنستان بر تسریع در اجرای خط لوله «تاپی» تاکید کردند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد به نقل از خبرگزاری دولتی ترکمنستان، رئیس جمهور ترکمنستان در سفر به پاکستان با نخست وزیر این کشور دیدار و موضوعات مختلفی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این دیدار «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و «محمد نواز شریف» نخست وزیر پاکستان پیرامون چگونگی تحقق طرح تاپی مذاکره کردند.

نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ترکمنستان در این زمینه بر اهمیت ویژه اجرای خط لوله گاز تاپی و فواید آن نه فقط برای کشورهای ذینفع در آن بلکه برای کل کشورهای منطقه تاکید کردند.

طرفین در این زمینه اظهار امیدواری کرده‌اند که با توجه به پشتیبانی و اعتماد متقابل اقدامات گسترده ای جهت تحقق این طرح منطقه ای به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

در این دیدار همچنین نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ترکمنستان طیف وسیعی از مسائل در مورد توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه و منطقه‌ای بین اسلام‌آباد و عشق‌آباد و دورنمای آنها را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و بر وجود ظرفیت‌های عظیم 2 کشور در زمینه انرژی، حمل و نقل و ترانزیت، تعاملات اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

در پایان این مذاکرات طرفین بسته اسناد همکاری از جمله همکاری میان وزارت خارجه 2 کشور، همکاری در زمینه پول شویی و مبارزه با تروریسم را به امضا رساندند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور ترکمنستان در جریان سفر 2 روزه خود به اسلام آباد با «ممنون حسین» رئیس جمهور پاکستان نیز دیدار و گفت و گو کرد و سران 2 کشور بر ضرورت توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه میان تاکید کردند.

علاوه بر این رئیس جمهور ترکمنستان در جریان سفر به پاکستان از دانشگاه «قائد اعظم» بازدید کرد و طی مراسم باشکوهی درجه دکترای افتخاری علوم سیاسی به وی اعطا شد.

پروژه خط لوله گاز «تاپی» هم‏‌اکنون از مهمترین مقوله‏‌ای است که بین مقامات ترکمنستان و دولت‏‌های ذینفع در آن مطرح است و مذاکرات فعالی در این زمینه جهت تحقق موفقیت‌آمیز آن ادامه دارد.

لازم به ذکر است که در تاریخ 13 دسامبر سال جاری میلادی (2015) در حومه شهر «مرو» در جنوب ترکمنستان مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی با حضور «قربانقلی بردی‌‏محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان، «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان و «محمد حمید انصاری» معاون رییس جمهوری هند  طی مراسم باشکوهی برگزار شد.

طول خط لوله گاز تاپی  1814  کیلومتر بوده و 214 کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، 774 کیلومتر آن از خاک افغانستان، 826 کیلومتر آن از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد.

ظرفیت انتقال این خط سالانه 33 میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال 2019 میلادی به طور کامل به بهره‌برداری رسد.

4 کشور حاضر در این پروژه چندی پیش  به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری یک کنسرسیوم را برای هدایت این پروژه ١٠ میلیارد دلاری بر عهده گیرد.

به نظر کارشناسان منطقه، یکی از چالش‏‌های بزرگ این پروژه تداوم ناامنی در محل عبور این خط لوله در مناطقی در افغانستان و پاکستان می‌باشد.

انتهای پیام/ح


ویدیو مرتبط :
تکمیل خط لوله انتقال گاز به پاکستان