آلیان در ابتدای الفبای گردشگری


‌گیلان است و طبیعت بکر و دست نخورده‌اش. گیلان است و سبزی جنگل‌هایش، آبی آسمانش و زلالی رودهایش. گیلان است و صدای چهچه بلبلان بر فراز سرسبزترین درختان.

مرز شهر و روستا در استان گیلان به واسطه مساحت کوچکش در شمالی‌ترین قسمت نقشه ایران قابل تفکیک نیست و علی ‌رغم استان‌های پهناور کشور که پس از طی مسافت طولانی به آبادی می‌رسی در گیلان، در چشم بر هم زدنی از روستا به شهر و از شهر به روستا خواهی‏ رسید.

در میان دو هزار و 600 روستای استان گیلان، در سمت شمال غربی شهرستان فومن در غرب این استان، منطقه‌ای در دل کوه‌های زیبا به نام آلیان واقع شده است.

سمتی مزارع برنج و سمتی دیگر کو‌ه‌های سرسبز،این منظره‌ای است که نقاش طبیعت آن را ترسیم کرده است، بهشت گمشده‌ای بر فراز کو‌ه‌ها.

آلیان جولانگاه نیروهای میرزا بوده است

خلیل رستم‌پور،دهیار روستای تیمورکوه آلیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه گیلان، اظهار کرد: دهستان آلیان حدود شش هزار نفر جمعیت دارد که این جمعیت در 19آبادی آن در قالب هزار و 400خانوار ساکن هستند و البته هزار نفر جمعیت شناور دارد که در فصول مختلف سال به جمعیت ثابت آن اضافه می‌شود.

وی روستاهای دهستان آلیان را شامل تیمورکوه، خجکه، تطف‌رود، سفیدسنگان، پلنگ‌دره، سیاه‌ورود، شلشدره، مسجد­پیش، عباس‌کوه، گاوکوه، جیردی، کوریه، کلتان‌سره، مشکه، موسی‌کوه، لتی‌پرد، توسه‌کله، کیش‌دره و ملار دانست و افزود: آلیانی‌ها به زبان تالشی صحبت می‌کنند، زبانی که علی ‌رغم شباهت به زبان‌های گیلگی، دیلمی و مازنی دارای تفاوت‌های بسیاری با آ‌ن‌ها است.

دهیار روستای تیمورکوه آلیان در خصوص شغل اهالی این دهستان خاطر نشان کرد: شغل ساکنین دهستان آلیان کشاورزی و دامداری است. محصولاتی نظیر برنج، چای و سبزیجات و پرورش حیواناتی مانند گوسفند و زنبور عسل از جمله فرآورده‌های کشاورزی و دامی این منطقه است. همچنین خوج(نوعی گلابی وحشی)، کنوس(ازگیل)، گردو، آلوچه، اربا و انار نیز از محصولات باغی آلیان است.

رستم‌پور یادآور شد: صنایع دستی یکی دیگر از را‌ه‌های کسب درآمد ساکنین این منطقه است و ساکنین آلیان در فصل‌های گرم سال به ییلاق کوچ می‌کنند و تا پایان فصل گرما در آنجا می‌مانند و پس از اتمام فصل، مجدد به کوهپایه‌ها باز می‌گردند.

این مسئول افزود: آلیان در زمان مبارزات آزادی‌خواهانه میرزاکوچک خان جنگلی، از جمله پایگاه‌های مهم مبارزان بوده است و قدمت این روستا به پیش از دوره صفوی می‌رسد.

آلیان منطقه بکر و دست‌ نخورده گیلان

دهیار روستای تیمورکوه آلیان با اشاره به جاذبه‌های گردشگری آلیان تصریح کرد: جاذبه‌های طبیعی در تمام فصول سال به خصوص فصل بهار و تابستان، گردشگران بسیاری را به سوی آلیان جذب می‌کند.

وی استخرهای طبیعی، رودخانه‌ها، آبشارها، مقبره "شیخ زاهد" و امامزاده "دو عالم‌کوه" توسه‌کله آلیان را از جاذبه‌های گردشگری دهستان آلیان برشمرد و عنوان کرد: این دهستان جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است، به گونه‌ای که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای مشاهده این جاذبه‌ها به این دهستان سفر می‌کنند و در حقیقت وجود مناطق بکر و دست نخورده یکی از دلایل اصلی جذب گردشگران به این منطقه است.

دهیار روستای تیمورکوه آلیان با بیان اینکه با تخصیص بودجه می‌توان اقدامات مطلوبی را در راستای جذب گردشگر انجام داد، متذکر شد: آلیان منطقه محرومی است و با توجه به جاذبه‌های گردشگری بی نظیر این منطقه، متاسفانه کاری در این راستا برای این دهستان صورت نگرفته است.

وی با اشاره به شهرت روستای تیمورکوه به روستای انار ترش گفت: خیابان‌های روستای تیمورکوه به اسم انار شهره است و اهالی این روستا بسیار برای برگزاری جشنواره انار ترش مشتاق‌اند، ولی متاسفانه از سوی مسئولان حرکتی دیده نمی‌شود.

آلیانی‌ها از نبود آب سالم رنج می‌برند

دهیار روستای تیمورکوه آلیان با اشاره به برخورداری مردم آلیان از برق و تلفن افزود: پروژه گازرسانی در این منطقه در حال اجرا است و دو مرکز بهداشت، 9 مدرسه و 5 پایگاه بسیج در آلیان قرار دارد و 500 دانش آموز در مدارس این منطقه مشغول به تحصیل‌ هستند.

رستم‌پور عدم برخورداری برخی از روستاهای این دهستان از آب آشامیدنی سالم را یکی از مشکلات آلیان دانست و عنوان کرد: متاسفانه تعدادی زیادی از ساکنین این روستاها به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و از چا­ه‌های سنتی و چشمه‌ها استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: نبود راه آسفالته و طرح هادی از مشکلات آلیان است به گونه‌ای که اهالی این منطقه برای ساختن خانه باید با منابع طبیعی دست و پنجه نرم کنند. مردم مناطقی از دهستان که دارای طرح هادی نمی‌باشد، برای ساخت و ساز دچار مشکل می‌شوند و به این دلیل از تسهیلات روستایی مسکن نمی‌توانند بهره‌مند شوند و این دلیل بیشتر مهاجرت به شهرها است، همچنین عدم حمایت کافی از دامداران و کشاورزان از دیگر دلایل افزایش شهرنشینی و پدیده مهاجرت است.

زباله مشکل بزرگ اهالی آلیان

رستم‌پور با بیان اینکه حضور گردشگران و گردشگری سبب پیشرفت منطقه می‌شود،خاطرنشان کرد: یکی از تهدیدات افزایش گردشگری،تولید زباله است که خوشبختانه فرهنگ استفاده از طبیعت در بین گردشگران نهادینه شده­ است، ولی زباله‌هایی که توسط اهالی خود روستاها تولید می‌شود، به میزانی است که تولید زباله گردشگران به چشم نمی‌آید و متاسفانه مسئولیت جمع‌آوری زباله‌های تولید شده را ارگانی بر عهده نمی‌گیرد و اهالی به ناچار زباله‌ها را در رودخانه‌ها رها کرده و یا می‌سوزانند.

دهیار روستای تیمورکوه آلیان با تاکید بر اینکه در این دهستان اصلاً جمع‌آوری زباله صورت نمی‌گیرد، گفت: روزانه حجم انبوهی زباله تولید می‌شود و تجمع زباله‌های تولید شده می‌تواند آلودگی آب را به دنبال داشته ‌باشد.

مردم آلیان به صورت تخصصی آموزش خدمات گردشگری می‌بینند

محمدعلی حسینی‌نسب، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فومن نیز در گفت­‌و‌گو با خبرنگار ایسنا اظهارکرد: واقع­ شدن آلیان در مسیر شهر تاریخی ماسوله و ماکلوان فومن که در حال تبدیل شدن به قطب گردشگری است، یک مزیت و امتیاز محسوب می‌شود، آلیان دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است و مشارکت جامعه محلی می‌تواند در جهت ایجاد خانه‌مسافرها و تاسیسات گردشگری برای رونق گردشگری و جذب گردشگر به منطقه موثر باشد.

وی اولویت فعالیت و ایجاد تاسیسات گردشگری و خانه‌مسافرها را شرکت در دوره‌های آموزشی دانست و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها بنا است در آلیان دور‌ه‌های فنی و حرفه‌ای گردشگری برگزار شود، برگزاری این دوره‌های آموزشی با هدف ارتقاء خدمات گردشگری و کاهش معضل بیکاری است.

طرح بوم‌گردی در آلیان اجرا می‌شود

حسینی‌نسب با اشاره به گردشگری روستایی یا بوم‌گردی خاطرنشان کرد:بوم‌گردی از طرح‌های مورد تاکید اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است و توسعه گردشگری در روستاها می‌تواند موجب توسعه اشتغال و مانع از مهاجرت به شهرها ‌شود.

وی با بیان اینکه بوم‌گردی سبب ارتقای سطح زندگی و بهبود کیفیت زندگی جامعه محلی می‌شود، افزود: بوم‌گردی به معنای جذب گردشگران، اسکان و ارائه خدمات به گردشگران در مناطق روستایی با فرهنگ، پوشش و آداب و رسوم سنتی منطقه است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه آلیان یکی از مناطق مستعد اجرای این طرح است، تصریح کرد: در طرح بوم‌گردی این امکان فراهم می‌شود تا گردشگران برای آشنایی با منطقه، مدتی را در کنار اهالی بومی و روستاییان در مکانی مستقر شوند که مزین به رسوم محلی، غذاهای محلی، آداب و سنن، کشاورزی، نگه‌داری دام و... است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فومن به اجرا و استقبال این طرح در برخی از استان‌ها اشاره کرد و گفت: بوم‌گردی و همراه­ بودن با آداب و رسوم و فرهنگ مناطق روستایی گردشگری، بسیار مورد توجه گردشگران خارجی است؛ چرا که گردشگران خارجی از امکانات رفاهی و تکنولوژی روز برخوردارند و به دنبال مناطق بکر و آشنایی با آداب و رسوم کهن می‌باشند.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی و دوره‌های مدون برنامه‌ریزی شده در آلیان برای ترویج گردشگری و دست یافتن به میراث معنوی، طبیعی، صنایع دستی و رونق بوم‌گردی خبر داد.

فرهنگ منسجم مانع از آسیب است

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فومن همچنین با بیان اینکه حضور گردشگران می‌تواند مزایا و معایبی را به دنبال داشته‌ باشد، متذکر شد: رونق اقتصادی،کمک به اقتصاد خانوار و ایجاد اشتغال از مزایای حضور گردشگران است.

حسینی‌نسب ادامه داد: برخی از مناطق دارای فرهنگ‌های مشخص و سنتی هستند که اگر به صورت علمی و درست با آن فرهنگ‌ها برخورد نشود، خرده فرهنگ‌های ناشی از ورود گردشگران می‌تواند بر رفتار، گفتار و پوشش منطقه اثراتی را داشته باشد که قابل انکار نیست، از طرفی حضور گردشگر، سبب بالا رفتن استانداردهای رفاهی، زیرساخت‌های توسعه مناطق روستایی، ارتباطات و فناوری خواهد شد و قاعدتاً این امکانات بر بافت‌های سنتی نیز اثرگذار خواهد بود.

وی یادآور شد: اگر فرهنگی دارای انسجام،هویت کهن و وابستگی به گذشته باشد یقیناً هیچ چیز نمی‌تواند بر آن فرهنگ خدشه وارد کند.

طبیعت بکر، سرمایه آلیان

این مسئول با بیان اینکه آلیان از جمله مناطق بکر و آماده استفاده برای جذب گردشگر است، گفت: وجود طبیعت بکر در این منطقه یک سرمایه است، اگرچه آلیان در برخی مباحث محروم است، اما با برنامه‌ریزی و نیازسنجی برای استفاده از پتانسیل‌ها، این منطقه می‌تواند از محرومیت خارج شود.

وی با بیان اینکه دید و نگاهمان را باید نسبت به توسعه تغییر دهیم، افزود: سرسبزی و طبیعت منحصر به فرد شهرستان یک پتانسیل و مزیت محسوب می‌شود.

حسینی‌نسب به رشد ساخت ویلاها با نماهای مختلف شهری در منطقه آلیان اشاره و ابراز کرد: اگر بنا بر رونق گردشگری در آلیان است باید معماری گذشته حفظ شود، ساختمان‌ها با حفظ معماری گذشته می‌توانند به روز ساخته شوند، در غیر این صورت معماری بی‌هویت رواج خواهد یافت و در حقیقت باید به فکر بومی‌سازی باشیم.

وی با اشاره بر اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته فعلاً آثار ثبت شده تاریخی متعلق به منطقه آلیان در فهرست آثار تاریخی کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: آلیان با دارا بودن آیین‌های سنتی، میراث معنوی، جنگل، مراتع، مزارع، رود، کوه و... پتانسیل گسترده‌ای در رواج گردشگری و طبیعت‌گردی دارد.

مسئول میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فومن در پایان اظهار کرد: بی شک یکی از نقاط مورد توجه گردشگران در استان، شهرستان فومن است و امیدست که بتوانیم با همکاری ساکنین منطقه، با ترویج گردشگری و رشد کیفیت خدمات در بالابردن جایگاه گردشگری شهرستان موثر بوده و ‌شاهد ارتقاء اشتغالزایی حوزه گردشگری در چشم انداز توسعه شهرستان باشیم.

گزارش از: مریم محسنی، خبرنگار ایسنا، منطقه گیلان

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آموزش الفبای انگلیسی - باغ وحش الفبای انگلیسی - ABC ZOO