سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ استعمال دخانیات توان باروری را کاهش می دهد


دکتر سلام/ استعمال دخانیات توان باروری را کاهش می دهد

ایرنا/ مطالعات نشان می دهد استعمال دخانیات و یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار در زنان، توانایی باروری آنها را کاهش می دهد و سبب یائسگی زودرس می شود.
این مطالعه با بررسی وضعیت حدود 94 هزار زن 50 تا 79 ساله، بین سال های 1993 تا 1998 میلادی نشان می دهد که سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار بودن، علاوه بر افزایش احتمال سرطان ریه، حمله قلبی و سکته مغزی، رابطه مستقیمی با کاهش باروری و یائسگی زودرس دارد.
اختلالات هورمونی ناشی از دود سیگار مهمترین عامل کاهش باروری و یائسگی زودرس است.
انجمن سرطان آمریکا نیز چندی پیش اعلام کرد که سیگار عامل اصلی 12 سرطان است و 50 درصد مرگ و میر ناشی از این سرطان ها، مستقیما با سیگار مرتبط است. یک مطالعه پیشگیری از سرطان نشان می دهد که در سال 2011 میلادی، می توان 48 درصد از مرگ های ناشی از این سرطان ها را مستقیما به سیگار نسبت داد.
در سال 2011، 345 هزار و 962 مرگ ناشی از سرطان در آمریکا گزارش شده است که از این میان، 167 هزار و 805 مورد، منتسب به سیگار است. آمار مربوط به این گزارش به شرح زیر است:
125 هزار و 799 مورد مربوط به سرطان های تنفسی (ریه و برونش) و بر اثر سیگار است.
دو هزار و 856 مورد مربوط به سرطان حنجره و به دلیل سیگار است.
در حدود نیمی از مرگ های ناشی از سرطان های حفره دهان، مری و مثانه مربوط به سیگار است
در ادامه این گزارش آمده است که سیگار عامل اصلی سرطان ریه و سیستم تنفسی است و احتمال سرطان های کبد، روده بزرگ، لب، بینی، سینوس ها، حنجره، حلق، مری، معده، پانکراس، کلیه، رحم، دهانه رحم، تخمدان، روده بزرک، کبد و لوسمی را افزایش می دهد.
بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، مصرف دخانیات عامل یک مرگ از هر پنج مورد است.
مطالعات دیگری نشان می دهد که افزایش استعمال سیگار توسط زنان در انگلیس، سبب شده است که شیوع سرطان ریه بیشتر از سرطان سینه باشد.
نتایج این تحقیقات در نشریه Tobacco Control منتشر شده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
استعمال دخانیات یا سلامتی